Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Träffar -> Träffar & Arrangemang! -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Det är aldrig försent å ge upp!
- (Inlagt av: SSDD)

Medlemsavgiften
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1 2
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Träffar -> Träffar & Arrangemang!Inläggsformat

ormen
Skickat 2008-03-20 10:14 (#4835)
Ämne: Medlemsavgiften

Tänkte bara sticka ut hakan lite.
Skulle vara bra att få en liten årsredovisning eftersom den enda för mig synliga utgiften klubben har verkar vara hyra av server. Ett snabbt överslag 250 medlemmar x 300kr = ganska mycket.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Patteponken
#290 Patrik Sångberg/Sthlm
Skickat 2008-03-20 10:36 (#4836 - som svar till #4835)
Ämne: Re: Medlemsavgiften

Expert

20001000500100252525
Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ??
Jag undrar även om man inte får någon slags utskick vid medlemskap numera?
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2008-03-20 12:14 (#4837 - som svar till #4836)

Expert

1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Håller med... Jag är även hugande spekulant på en Crocs tröja..
Tänkte mest ha den för att reta frun.....
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2008-03-20 12:38 (#4840 - som svar till #4837)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Micke!
Du kan ju börja med CROCS-skor!

Patteponken
#290 Patrik Sångberg/Sthlm
Skickat 2008-03-20 12:51 (#4841 - som svar till #4835)

Expert

20001000500100252525
Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ??
He,he jag har 2 par. Inte så rejsiga kanske?
a_annell
Skickat 2008-03-21 16:46 (#4853 - som svar till #4841)

Håller med om att avgiften iförhållade till aktivitetsnivå är hög dessutom ska jag sticka ut hakan ännumer och kommer garanterat få på käften tycker jag inte att sådana som har ekonomiska intressen i Cobra replikas ska sitta i styret, så länge det gör det så kommer jag inte gå med.
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2008-03-21 19:48 (#4858 - som svar till #4853)

Expert

1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Mmmm.... Känsliga bitar är det helt klart.....

Jag vill poängtera att jag absolut inte misstror någon, men även jag tycker att det vore intressant med någon form av redovisning.
Beträffande ekonomiska intressen för styrelsen så håller jag med, utifrån mina egna värderingar..... Fast å andra sidan, har inte forumet uppstått någon gång i tiden genom just ekonomiska intressen?

Så länge styrelsen INTE håller på och gör reklam eller hela tiden försöker vinkla allt fokus till dennes varumärke så tycker jag väl att det är ok.

Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2008-03-22 00:45 (#4863 - som svar till #4835)

Expert

200050010025
Plats: Herrängen Stockholm

Kanske dags att starta en riktig förening? Känns faktiskt lite lurigt att pynta in runt 75 000:- utan att veta vad dom går till. Håller med Annell om att det bör inte finnas ekonomiska intressen i klubben. Om det bara är ett forum vi behöver så fine! Det kan man väl pröjsa med nån form av avgift men att lägga 75 loppor om året utan att det märks mer än typ en T-shirt tycker jag suger fett! Vi ansvariga i Stockholmregionen har äskat pengar från Kulle för att kunna göra reklam för CROCS på några utställningar. Om nån är intresserad av att diskutera vidare om att starta en äkta förening eller bara vill prata av sig "off the record" är ni välkommna att maila mej på stefandrake@hotmail.com

Och ja, jag är rätt pissed off!

Redigerat av Drake 2008-03-22 00:46
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2008-03-22 01:00 (#4864 - som svar till #4863)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Drake - 2008-03-22 00:45

Kanske dags att starta en riktig förening? Känns faktiskt lite lurigt att pynta in runt 75 000:- utan att veta vad dom går till. Håller med Annell om att det bör inte finnas ekonomiska intressen i klubben. Om det bara är ett forum vi behöver så fine! Det kan man väl pröjsa med nån form av avgift men att lägga 75 loppor om året utan att det märks mer än typ en T-shirt tycker jag suger fett! Vi ansvariga i Stockholmregionen har äskat pengar från Kulle för att kunna göra reklam för CROCS på några utställningar. Om nån är intresserad av att diskutera vidare om att starta en äkta förening eller bara vill prata av sig "off the record" är ni välkommna att maila mej på stefandrake@hotmail.com

Och ja, jag är rätt pissed off!

'

Det är i dag 49st betalande medlemmar 2008, (49x300=14,700:-) en del inbetalningar droppar in lite efterhand. Att det står 246 medlemmar under "Medlemmar" beror på att det inte har rensats bort alla som har gått ur klubben. Det finns namn kvar som inte har betalat medlemsavgiften sen 2000.... en del har sålt sin bil och valt att inte vara med längre, en del har antagligen bara glömt att betala den. Listan på betalande medlemmar är inget som är hemligt så den som vill ta del av den kan ju höra av sig så mailar jag den direkt.

Jag har inga som helst ekonomiska intressen i klubben.
Dessutom brukar jag dra mig i det längsta för att göra reklam för mig själv.
Kontot står fortfarande på förra ordföranden, så det enda jag kan göra är betala dom löpande kostnaderna för klubben. (jag har dosan för att signera betalningar via banken).

Alla som känner att dom vill och kan hjälpa till i CROCS kan ju höra av sig.
Mvh/Kulle

a_annell
Skickat 2008-03-22 10:57 (#4874 - som svar till #4864)

Jag tror att om man skulle sänka avgiften till 150 spänn så skulle nog merparten vara intresserade att betala samt att få igång lite evenemang för betalande medlemmar, som det nu är finns det inget incitament till att vara betalande medlem förutom en del rabatter. Och om nu herr Kulle kände sig utpekad var det inte menat som personlig kritik utan snarare ren princip och jag menade inte att Kulle har dragit personlig fördel av detta och det är skönt att någon har velat ta på sig ordförandeskapet för tyvärr är det inte många som vill eller tycker vissa att det är att förhäva sig och därför inte träder fram och säger, jag är villig. Men är det nån som vill så är jag villig att bidraga efter förmåga.
viggen
#278 Johnas Hilmersson/Väst
Skickat 2008-03-22 14:08 (#4881 - som svar till #4835)
Ämne: RE: Medlemsavgiften

Regular

252525
Plats: Trollhättan
Jag betalade medlemsavgiften för första gången förra året och jag undrar vad får jag för de 300 kr? Det står ju att man bla. ska få en t-shirt osv. Hade ju varit kul om man fått något för de 300 eller är jag helt ute och cycklar?

//viggen
a_annell
Skickat 2008-03-22 15:43 (#4883 - som svar till #4881)

Det är precis vad jag menar, vad får man, visserligen håller det igång detta forum och kanske skulle det vara så att för att få fullt tillträde måste man vara en betalande medlem, men sen måste det ordnas olika evenemang för crocsmedlemmar, tex bandagar, garageträffar mm
AK150
Skickat 2008-03-22 16:27 (#4884 - som svar till #4835)

Själv fick jag faktiskt en t-shirt samt en ganska ordentlig rabatt på försäkringen...
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2008-03-22 16:27 (#4885 - som svar till #4883)

1000100100100252525

CROCS är ingen klubb likt idrottsklubbar och liknande där styrelsen sköter och bestämmer alla aktiviteter, här är det du själva som gör CROCS till vad det är. CROCS är mer av ett medlemsregister där du kan komma i kontakt med likasinnade för att t ex utbyta tekniska erfarenheter.

Klicka på C.R.O.C.S-länken till vänster för lite mer information.

Ett av dom sista arrangemangen var världens minsta banträff, då hyrde vi Björkvikring 2 dagar och första dagen kom bara en bil som gasade, söndagen var det dubbelt så många som fightades på banan. Alltså hyrdes bana i 2 dagar för dessa 2 bilar. Det är absolut inte gratis att hyra bana, och det slukar det mesta av klubbens pengar. Givetvis så är det ju sådant här som medlemsavgiften skall gå till, men kommer det ingen så är det bortkastade pengar. Dessutom så måste någon arrangera banträffar och dylikt. Det måste till fler regionsansvariga så att det blir träffar i närheten där du bor så att man slipper åka 100 mil....Sverige är långt, det skiljer 130 mil mellan norr och syd-medlemmen, så till att börja med så tror jag att det måste arrangeras lite mer lokala träffar. Hur många har tid att sätta sig i Cobran och åka 60 mil i svenska sommarklimatet? Givetvis så tror jag på stor klubbträff, kanske i samband med något Wheels National eller Power Meet. Men jag tror att vi får börja med lokala träffar. Vem vill bli regionsansvarig där du bor?

I morgon så skall jag skärpa till mig och packa T-shirt till dom som ännu inte har fått sin...

Angående medlemsavgiften så är det inget som jag har bestämt summan på. 300:-/året kanske är för mycket? Personligen kan jag ju tycka att om man har råd med en Cobra så kanske man har råd med att betala 25:- i månaden. Dessutom så är enbart rabatten på försäkringen nästan en årsavgift!

a_annell
Skickat 2008-03-22 18:13 (#4886 - som svar till #4885)

Men ska det bli nån snurr på verksamheten krävs nog att det bildas en förening med styrelse stadgar årsmöten och hela balunsen, vilket inte skulle behöva vara så betungande för de som måste ta på sig lite ansvar. Början kan ju vara att kalla till ett möte nånstans centralt i svedala där alla som vill kan få göra sin stämma hörd. Det kan ju bli en trevlig återkommande happening med årsmöte mm. Titta på varandras skapelser osv. Början tror jag iallafall precis som Kulle är på regional nivå, men varför inte sänka medlemsavgiften och till dessa garageträffar eller andra regionala träffar endast bjuda in sådana som betalat avgiften. OK det är ju trevligt med rabatt på försäkringen men min är inte klar så varför skulle jag då betala för att bara få en t-skirt, nej mer måste till.
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2008-03-22 18:45 (#4888 - som svar till #4886)

1000100100100252525
a_annell - 2008-03-22 18:13

OK det är ju trevligt med rabatt på försäkringen men min är inte klar så varför skulle jag då betala för att bara få en t-skirt, nej mer måste till.

Kan ju tillägga att det går och att man nog bör försäkra bilen så fort den första SFRO-besiktningen är gjord. En del kan ju ta flera år på sig att bygga klart sin replika och under tiden så byggs det på med delar och pengar. Det skulle ju vara katastrof om det blev inbrott eller en brand som ödelade hela drömmen.....
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2008-03-22 18:54 (#4889 - som svar till #4836)

1000100100100252525
Patteponken - 2008-03-20 10:36

Jag undrar även om man inte får någon slags utskick vid medlemskap numera?

Tanken är att all information skall gå via hemsidan. Innan så skrevs det ihop ett litet CROCS-blad, och jag kan ju hålla med om att det var trevligt! Men att sitta och skriva ihop allt detta med bilder och text, sen skall det tryckas och skickas ut till alla medlemmar....känns lite som stenåldern nu när internet har gjort sitt intåg.
a_annell
Skickat 2008-03-23 09:55 (#4893 - som svar till #4888)

Det var ju inte mycket svar på förslaget som jag kom med.

"Men ska det bli nån snurr på verksamheten krävs nog att det bildas en förening med styrelse stadgar årsmöten och hela balunsen, vilket inte skulle behöva vara så betungande för de som måste ta på sig lite ansvar. Början kan ju vara att kalla till ett möte nånstans centralt i svedala där alla som vill kan få göra sin stämma hörd. Det kan ju bli en trevlig återkommande happening med årsmöte mm. "
ShelbyMicke
#269 Shelby Micke Löfqvist/Norr
Skickat 2008-03-23 14:15 (#4896 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Plats: Skokloster. Status: precis påbörjat bygget
Jag fick T-shirt, almanacka och ett par gamla Crocs blad, så jag var mer än nöjd. Har också utnyttjat medlemskapet till rabatter hos Hansen Racing som hittills motsvarat 10% av 7400:-, dvs. 740:-. Självfallet finns det vissa kostnader att rodda servern, och det går garanterat åt en del tid för att vara president i en klubb. D E sååå vanligt att alla vill att folk ska engagera sig i föreningar ideéllt, men när det krävs folk till olika uppdrag så brukar det vara tyst som i kyrkan.....

Glöm inte att det ställs helt andra krav och krävs helt andra resurser för att rodda en registrerad ekonomisk förening. Jag har vid flera tillfällen startat och drivit föreningar i olika storlek och det går åt rätt mycket tid kraft och energi.......... som måste tas från värdefull bygg eller körtid.

Jag tillhör definitivt dom som tycker att det borde drivas som en äkta förening, men vet samtidigt vilket engagemang som behövs, och den måste hittas bland de 49 betalande som finns!!!
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2008-03-23 17:49 (#4901 - som svar till #4896)

100010010025
Plats: Förslöv // status: kör
Det är lätt att sitta och kritisera, men sen ett år tillbaka så har det eftersökts någon eller några regionsansvariga och gensvaret har varit helt enormt......dåligt mao ingen orkar ta tag i det.
Vi ( i syd) har diskuterat ett tag att bilda någon typ av styrelse för att fördela de få arbetsuppgifter som finns och inte belasta en person med allt, men tyvärr så har vi inte kommit längre än diskutioner än, det har även diskuterats om medlemskostnaden som är en kvarleva sedan tidigare aktiva inom klubben.
Ett av problemen är väl att de flesta av personerna på forumet inte har körfärdiga bilar och de som har färdiga bilar inte är kvar på forumet, så att fixa till sommar träffar med många bilar kan vara svårt, vårträffar/garage träffar borde det däremot inte vara så svårt att få till.
Att starta ett "seriöst" forum (vad man nu kan mena med det?) sidan om ser jag som ett slag i luften, då är det väl bättre att hjälpas åt att göra klubben med befintligt forum mer attraktivt eller??.
Det som måste till är att alla 4 avdelningarna kommer igång efter det så kan vi nog få till en bra klubb med betalande medlemmar som är villiga att ställa upp på diverse Arrangemang.
Återkommer med tid om min utlovade garage träff under april då kan vi i syd kanske diskutera detta samtidigt.

Thomas
a_annell
Skickat 2008-03-24 08:06 (#4909 - som svar till #4901)

Det är samma problem i all typ av verksamhet, föreningar m.m. ingen vill göra något utan alla vill bara ha och skyller på att det inte finns tid, men tid att sitta framför tv'n har de flesta. Jag tycker precis som Thomas att få igång regionerna är nog lösningen.

Jag skrev inte att man skulle starta ett nytt forum utan att göra om CROCS om det nu inte är det till en idiell förening med styrelse som kan planera verksamheten. Och jag tror att till och börja med sänka avgiften till 150 spänn samt göra som tex sporthoj att på startsidan sälja annonsplats till företag som tex Klintberg&Way, Hansen Racing mm. Man kan säkert få mellan 3-5 tusen per annons och år och det skulle ju ge mer än medlemsavgiften och ge en stabil grund att bygga vidare på, med pengar i kistan går det att göra fler arrangemang.

Det är klart att man kan ju har regionala styrelser som Thomas är inne på men med tanke på hur svårt det är att hitta folk som är villiga att ställa upp och hur ska då intäkter fördelas som medlemsavgifter m.m. så tror jag inte på det. Jag tror att rösta fram en styrelse om 3-4 personer som inte befinner sig för långt från varandra sedan ha i varje region 2-4 personer som jobbar med tex garageträffar, lokala bilutställningar, andra träffar som tex i Stockholmområdet Sigtuna på onsdagar och Ulva på tisdagar. Det finns säkert massor av förslag. Ute vig Ekolsund finns ett värdshus där det händer att motorintresserade samlas.
ShelbyMicke
Skickat 2008-03-24 14:33 (#4911 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Det jag undrar är var alla med färdiga bilar tar vägen? Var det en (1) ELLER TVÅ (2) Cobror på ex. Wheels nats??? En av Sveriges största träffar var tydligen inte intressantare än så.

Kanske skulle det finnas möjlighet för "hang arounds" att bli medlemmar på något sätt. Jag skulle mycket väl kunnat tänkt mig att bli medlem i föreningen 5-10 år innan jag bestämde mig för att börja bygga, eftersom jag alltid vetat att jag kommer att bygga. Reducerad medlemsavgift men ex. full tillgång till forumet och info om när det blir träffar, kanske dock inte garageträffar.
Drake
Skickat 2008-03-24 22:35 (#4921 - som svar till #4835)

Expert

200050010025
Man kan väl bli medlem utan bygge idag om man betalar tre årsavgifter. Tycker att det borde vara billigare utan startat bygge för att öka intresset för klubben. Eller åtminstone samma pris och bara en årsavgift.
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-03-25 12:42 (#4934 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Att bilda en "riktig" förening vore väl ios bra! men JAG har tyvärr inte tid, och det verkar just nu inte vara så stort intresse för det heller Verkar ju bara var c:a 30 st som är på G i Crocs, jag undrar samma som Drake vart är alla Cobra, att man inte vill snacka om bygget förstår jag, men lite support skulle väl inte skada, så komigen o dela med er. Men vaför vill ni inte ut o åka??? det fattar inte jag! är det så ont om tid eller??? Jag blev själv medlem 1988-1989, och betalat 300:-/året sedan dess! Skulle det finnas någon som har mer tid änn vår nuvarande orförande, skulle det vara jätte bra! så vi kan utveckla klubben. Vi får hoppas att det blir bättre, i Sthlms distriktet har vi ju börjat med garage-träffar, skall ha några "kaffe-turer" samt vara med på några utställningar.
a_annell
Skickat 2008-03-25 13:58 (#4938 - som svar till #4934)

Det är tycker jag lite lustigt hur få personer som har åsikter i denna fråga och de som har åsikter är mest från Mälardalsområdet. Jag kan inte tänka mig att Kulle som egenföretagare har särkilt mycket tid att lägga på Crocs och alla skyller på tidsbrist men en förening som crocs kräver inte mycket arbete och är man ett gäng som delar på uppgifterna så blir det inte betungande. Jag kan tänka mig att arbetet sker mest ute i regionerna med träffar m.m. Eftersom Mälardalsregionen verkar vara den mest livaktiga kanske vi ska gå i bräschen för detta. Är det så att man kan få ekonomiskt bidrag från Crocs till detta?
niklas
Skickat 2008-03-25 16:22 (#4944 - som svar till #4938)

kan man inte försöka verka lite för att få ihop aktiviteter med andra klubbar/märken. varför inte med delar av corvetteklubben(verkar ha lite groll sins emellan i vissa läger) där finns säkert folk som vill gasa med sina bilar. panthera körde man med förr och vipers, går inte det längre? kan man dela på kostnader på banhyra etc. Min "byggkollega" har skaffat sig ytterligare en vette som jag har lust att damma av på bana med tanke på det skulle det vara kul om man körde lite mixat så länge tills cobran är klar.

klubben ska ju finnas kvar trist vore det annars.
Betalar själv in medlemskapet nu i dagarna samt byggkompanionen då blir vi iallafall 51 betalande medlemmar.
AK150
Skickat 2008-03-25 19:21 (#4953 - som svar till #4835)

Jag var tidigare med i Alfa Romeo-klubben och där kan man snacka om banmöten! Inte för att jag vet om Alfor och Cobror "går så bra ihop" men om man vill haka på banmöten så är Alfa-klubben svårslagen när det gäller antal banmöten per år (dessutom spridda över större delen av Sverige)... Bara en tanke...
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2008-03-25 21:39 (#4965 - som svar till #4953)

100010010025
Plats: Förslöv // status: kör
En bra ide, vi kanske ska försöka få fram hur många cobror som är körklara samt hur många som är intresserade av banträffar.
Är det någon moderator som kan lägga till vilka bilar som är körbara? eller ska vi bara starta en ny tråd?

MVH
Thomas
AK150
Skickat 2008-03-25 22:44 (#4970 - som svar till #4835)

Min är körklar men utan rullbåge så skall jag ut på bana så måste det gå lugnt till... Men om jag endå skall bli omkörd så får det gärna vara av en Alfa 1300 GTA Corsa! Att så lite bil kan vara så uppkäftig!

http://www.youtube.com/watch?v=_0ydesIInZI

Ps. Rekommenderar ingen Cobra-ägare som vet med sig att deras ego inte klarar att bli frånåkta av en 4-cylindrig bil, med mindre än 1.5 liters cylindervolym, att åka bana med Alfa-klubben... Ds.

Redigerat av AK150 2008-03-25 22:45
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-03-26 10:32 (#4980 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
Anledningen till att jag inte stoppar ut hakan mer är att då skall man ha mer kunskap och intresse för att driva en förening, Klaga på Kulle vill jag heller inte göra då jag inte gjort så mycket heller! Även om jag tycker att något borde ha hänt. Men självklart är jag med o jobbar för Crocs, vi är ju idag 4 st. i Sthlms distriktet, som skall hitta på några träffar och Fika-rundor för att inte glömma garage-träffarna. Några stycken av oss som försökt att kolla med andra klubbar om gemensamma bankörningar, utan resultat, bl.a Locost, inget svar från Challange.nu. Rejsa är mer avancerade med licens krav. Hittade detta på rejsa,testkörning på Björkvik ring den 26 april, anmälan via
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42403&sid=c242e2f11c604580020...
Go Crocs Go
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-03-26 11:10 (#4981 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
Ang banträffar, så tycker jag intresset har varit väldigt svalt, flest Cobror c:a 15 st. såg jag på Gälleråsen 1990-1991. sedan har det väl kommit 5-7 st på dom träffarna som varit på Kinnekulle, tyvärr ganska få, varför låter man bara Corbran vila i garaget?? tids brist eller???
Nej vi skall nog fortsätta och samordna med andra klubbar, men hittills har det varit trögt med gensvar från andra klubbar, men vi får väl ALLA kämpa vidare. Hoppas många ansluter till fika-rundorna som skall bli av typ vecka 20-21-22 i bl.a. i norra Sthlm.
Några sponsorer till vår hemsida skulle ju vara kanon, nån som är intresserad?
ShelbyMicke
Skickat 2008-03-26 12:06 (#4982 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Jag tycker att det borde vara Cobran som skulle vara ett exklusivt inslag på de andra märkesklubbarnas meetings. Om jag hade en Ferrari, Lambo, Vette eller De Thomaso exempelvis så skulle jag vara supernyfiken på hur den stog sig mot en Cobra. Dragracing ena dagen och bankörning andra dagen. Tidtagning inget Hcp system utan snabbast vinner. Delsegrare dag 1 och 2 och sedan en Champ!

Varför inte försöka att gemensamt få till något sådant. Borde kunna vara ganska publikt..... Dra iväg en kakxig utmaning så borde det gå att få motstånd...
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-03-26 12:22 (#4984 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
Trevligt Micke Bollen ligger hos dig, så rrrrulla iväg den nu.
ShelbyMicke
Skickat 2008-03-28 14:06 (#5016 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Det skulle jag gärna göra, men jag har ju inget att backa upp det med än på ett par år........ Jag kan iofs ställa upp med en hyfsat potent Mustang Cobra -96.... och till sommaren är den kompressormatad! Efter besiktningen om någon vecka ska det på gas, sedan kommer det nog svenska plåtar i posten (hoppas jag) och då går det att åka utan att titta hela tiden i backspegeln.........

Skulle vara superspännande att få se hur en mus-cobra klarar sig mot en riktigt Cobra..........!!!
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2008-03-28 16:01 (#5019 - som svar till #5016)

Expert

10005001001001001002525
Plats: Snogeröd. Är på't igen
Ett litet inlägg i debatten om CROCS eventuella framtid som förening kontra det nätverk det är idag.

Jag har varit ordförande, kassör och båtansvarig i en dykklubb i sammanlagt 6 år, och även en annan förening. Mycket därför att man ville vara med och arrangera och verka för fler aktiviteter, dykutflykter etc. För att hitta likasinnade var man mer eller mindre tvungen att söka sig till en förening. Idag är det annorlunda. Idag har vi ju Internet med en massa forum för olika intresseinriktningar. Detta gör det mycket lätt att hitta likasinnade.

Jag tycker inte att det behövs en förening. Varför skulle vi behöva en förening? Vad skulle det ge för fördelar mot det kontaktnät jag har tillgång till via CROCS forum? Bara en massa extra jobb i styrelsen. Man måste ha:

-Ordförande
-kassör
-sekreterare
-två suppleanter
-revisor
Och obligatoriska årsmöten som måste utlysas på ”vederbörligt” sätt mm mm.

Alltså en massa arbeta måste utföras utan att det blir roligare aktiviteter av det hela. En massa styrelsearbete tar död på glöden. En nationell ”styrelse” kan vi ordna till utan att ha en registrerad förening.

Nu som inofficiell ledamot i en inofficiell ”styrelse”/ kommité kan jag fokusera på aktiviterna, det som är roligt.

Att få igång liknande kommittéer i de andra regionerna är nu önskvärt. Då kan det bli fart i ”klubben” och ett urval av personer till en ”nationell styrelse/kommitté”!

Det är nog inte så roligt för Kulle att som nu, han nästan misstänkliggörs för att han är den ende som har inblick i ekonomin. Det är inte hans fel. Detta kan ju undvikas med fler som jobbar i en ”styrelse”, MEN det behöver ju inte vara en förening för den saken skull.

För övrigt tycker jag att Kulle balanserar, oftast ganska bra. Han håller oftast en låg profil i frågorna. Det är generellt en nackdel med att vara ordförande, man ska inte uttrycka sina åsikter och endast lägga utslagsröst vid omröstningar. Dock finns det fördelar för den skicklige, som kan överväga nackdelar. Men, vi har ju inga omröstningar direkt…

Kort sagt ska vi nog tänka oss för innan vi startar en förening, tänka över vilka fördelar det skulle ge oss, och vilka nackdelar det ger, och ställa dem mot varandra.

Jag ser någon fördel, men den är nog försumbar…

Danne C
CROCS, Stockholmregionen
Drake
Skickat 2008-03-28 18:30 (#5022 - som svar till #4835)

Expert

200050010025
Ligger väldigt mycket i det du säger Danne. Tiden och it-utvecklingen har kanske sprungit ikapp förenings-idén.
Vet själv att det är en massa jobb med administration mm. i en förening. Kanske att ett forum och några eldsjälar räcker så att vi kan koncentrera oss på sånt som är kul. Men hur ska vi finansiera forumet och vad ska en eventuell medlemsavgift gå till. 300:- är trots allt en förhållandevis hög avgift som rimligen borde räcka till mer än ett webbhotell. Nån som vet vad kostnaden för forumet är idag?
a_annell
Skickat 2008-03-28 20:25 (#5023 - som svar till #5022)

Jag har själv arbetat och varit medlem i föreningar sedan 1975 och självklart blir det jobb för vissa men det blir det oavsett vad vi kallar det, forum sammanslutning eller förening. Ska det bli någon ordning och att de som registrerat sig på forumet verkligen ska vara intresserade och vilja betala en avgift så vill man ha en inblick och en känsla att man kan påverka. Och återigen vill jag säga att jag inte vill ha Kulle misstänkliggord utan att det självklart är ett berömligt arbete, men problemet ligger i själva strukturen att det inte är en förening och att man genom detta får dessa frågeställningar. Jag vet också att få verkligen vill ge några timmar i veckan för en förening utan istället vill åka räkbåt, men titta då på region Stockholm där 4 personer ingår i kommitén, vad är skillnaden mot att kalla dom ledamöter i en styrelse?

Det är kanske jag som är dum men jag tror i min dumhet att jag inte är ensammen.
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2008-03-31 08:39 (#5056 - som svar till #5022)

Expert

10005001001001001002525
Drake - 2008-03-28 18:30

Ligger väldigt mycket i det du säger Danne. Tiden och it-utvecklingen har kanske sprungit ikapp förenings-idén.
Vet själv att det är en massa jobb med administration mm. i en förening. Kanske att ett forum och några eldsjälar räcker så att vi kan koncentrera oss på sånt som är kul. Men hur ska vi finansiera forumet och vad ska en eventuell medlemsavgift gå till. 300:- är trots allt en förhållandevis hög avgift som rimligen borde räcka till mer än ett webbhotell. Nån som vet vad kostnaden för forumet är idag?

Om det är flera hundra betalande medlemmar är det i mesta laget, är det endast ett 50-tal är det skillnad. Detta är något ordföranden antydde(Kulle!?). Är det något man ska lägga krut och energi på är det medlemsmatrikeln, puscha folk, jaga dem få in agiften. Många gånger räcker det. Det vet jag själv, latheten är nog de största anledningen till att medlemsavgiften inte betalas, inte att dom inte vill vara medlemmar och betala. Jag går bara till mig själv...

Blir folk puschade att gå med igen blir de även eldade att komma på träffar, för det puschar vi för samtidigt!!

Detta är något jag kan ställa upp på och jobba för, uppdatera medlemmarna, kunna göra utskick, och då gärna riktade.

Kulle?:

//Danne C
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2008-03-31 09:30 (#5062 - som svar till #5023)

Expert

10005001001001001002525
a_annell - 2008-03-28 20:25

Jag har själv arbetat och varit medlem i föreningar sedan 1975 och självklart blir det jobb för vissa men det blir det oavsett vad vi kallar det, forum sammanslutning eller förening. Ska det bli någon ordning och att de som registrerat sig på forumet verkligen ska vara intresserade och vilja betala en avgift så vill man ha en inblick och en känsla att man kan påverka. Och återigen vill jag säga att jag inte vill ha Kulle misstänkliggord utan att det självklart är ett berömligt arbete, men problemet ligger i själva strukturen att det inte är en förening och att man genom detta får dessa frågeställningar. Jag vet också att få verkligen vill ge några timmar i veckan för en förening utan istället vill åka räkbåt, men titta då på region Stockholm där 4 personer ingår i kommitén, vad är skillnaden mot att kalla dom ledamöter i en styrelse?

Det är kanske jag som är dum men jag tror i min dumhet att jag inte är ensammen.

Näe, du är inte dum, och det liknar mycket en styrelse, helt rätt. Med den skillnaden att vi har inte en massa administrativt arbete, om vi inte vill! Man kan lägga nivån själv på ett annat sätt. Men visst, helt sysslolös lär man inte vara, men jag hävdar fortfarande att det blir mindre arbete i vårt nätverk än i en förening.

I mitt förra inlägg(se ovan) så antyder jag att jag kan tänka mig att lägga LITE mer jobb än bara planera träffar, MEN, i första hand regionalt, även här. Att jaga, puscha o peppa folk i regionen, och uppdatera en matrikel. En matrikel som INTE måste vara inskickad till ett riksförbund före ett visst datum, utan bara för vår egen del...

Enköping, vilken region är det? Ska inte du dra igång en Regionkommitté

//Danne C
a_annell
Skickat 2008-04-01 00:20 (#5088 - som svar till #5062)

Enköping som är sveriges närmaste stad bör väl tillhöra stockholm så det lär väl inte behövas en ytterliggare regionskommité men det verkar inte som jag har speciellt mycket gensvar så jag lägger nu locket på i denna tråd
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2008-04-01 08:37 (#5091 - som svar till #5088)

Expert

10005001001001001002525
Hmm, Västerås och Eskilstuna är region Öst... Enköping?
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-04-01 11:02 (#5093 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
AK 150 om du har nån kontakt med Alfa klubben, kan du då kolla om vi kan vara med o köra ?
AK150
Skickat 2008-04-01 18:42 (#5108 - som svar till #5093)

Jonas H - 2008-04-01 11:02
AK 150 om du har nån kontakt med Alfa klubben, kan du då kolla om vi kan vara med o köra ?

Jag kan kolla med Alfa-klubben men jag har också kontakt med ett annat, lite mindre gäng. De kör mest nyare Ferraris, Lamboghinis, Porschar etc. De träffas lite nu och då i Stockholmsregionen men även för att köra bana. Jag har blivit tillfrågad om jag inte skulle dyka upp med Cobran någon gång. Är det av mer intresse för i så fall kan jag höra med dem om vi är välkomna att hänga på...

Ps. Tänkte inte på det men Alfa-klubben är ju bättre om man tänker på Cobraägare som inte bor i Stockholmstrakten efter som de arrangerar möten runt om i sverige... Jag skall kolla runt lite så återkommer jag... Ds.

Pss. Här är ett utdrag ur Alfa-klubbens lista över kommande aktiviteter:

2008-04-18 Avancerad Förarkurs 18:e April -
2008-05-01 Skokloster 1:a Maj
2008-05-03 Förarlicenskurs Gelleråsen - fullbokad!
2008-05-03 Banmöte Gelleråsen
2008-05-16 Banmöte Anderstorp
2008-05-16 Förarlicenskurs Anderstorp - 11 platser kvar
2008-05-17 Trollspeed i Thn 17:e maj - Deltagare: 10
2008-05-25 Tjolöholm Classic Motor - Deltagare: 8
2008-06-09 Avancerad Förarkurs 9:e Juni - Deltagare: 1
2008-06-28 Banmöte Ring Knutstorp
2008-08-02 Banmöte Kinnekulle, dag 1
2008-08-02 Förarlicenskurs Kinnekulle - 14 platser kvar

http://www.alfaromeo.org/ 

Dss.

Redigerat av AK150 2008-04-01 18:50
AK150
Skickat 2008-04-01 19:03 (#5110 - som svar till #4835)

Pratade just med Alfa-klubbens kassör (Rolf Carstens). Enligt honom så är det ok för dem att ta in bilar utom klubben i mån av plats. Vad ni som vill åka bana skall göra då är följande:

Surfa in på Alfa-klubbens hemsida: http://www.alfaromeo.org/

Välja "Banmöten" i menyn på toppen av sidan (så kommer ni till en sida med all information om banmötena, datum, platser, regler, priser etc.).

Kolla vilka banmöten ni vill delta i och anmäl ert intresse till Bo Hasselblad, Rickard Eliasson eller Fredrik Malmberg på: banmoten@alfaromeo.org

Sedan är det bara att hålla tummarna för att det inte blir fullbokat...

Redigerat av AK150 2008-04-01 19:04
ShelbyMicke
Skickat 2008-04-01 19:30 (#5111 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Skokloster 1:a maj. Då passerar man 200 meter från min tomt.... Jag tror inte en sekund på att jag hunnit bygga klart garaget, och Cobran består av en ensam kaross utan ram och motorn står hopskruvad med koppling och låda vid sidan om, men vi har jävligt gott kaffe här hemma..... Någon som är sugen att vädra snoken i vårsolens glans, och kanske börja med att kika på Alfa meetet för att sedan ta en fika hemma hos undertecknad?!

En annan fundering förresten, Alfa Romeo är det samma som Alfa Hane?
ShelbyMicke
Skickat 2008-04-01 23:50 (#5127 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Skokloster 1:a maj. Då passerar man 200 meter från min tomt.... Jag tror inte en sekund på att jag hunnit bygga klart garaget, och Cobran består av en ensam kaross utan ram och motorn står hopskruvad med koppling och låda vid sidan om, men vi har jävligt gott kaffe här hemma..... Någon som är sugen att vädra snoken i vårsolens glans, och kanske börja med att kika på Alfa meetet för att sedan ta en fika hemma hos undertecknad?!

En annan fundering förresten, Alfa Romeo är det samma som Alfa Hane?
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2008-04-02 06:19 (#5129 - som svar till #5127)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Banracing 1:a Maj? D.v.s. dagen efter Sista April. Jag tror inte det!
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2008-04-02 08:31 (#5134 - som svar till #4835)

Expert

2000500100100100252525
Bra jobbat AK 150, trevligt att kunna hänga på Club Alfa Romeo.
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2008-04-02 11:34 (#5135 - som svar till #5129)

Expert

10005001001001001002525
H-O Blom - 2008-04-02 06:19

Banracing 1:a Maj? D.v.s. dagen efter Sista April. Jag tror inte det!

O va' har du tänkt att göra på Valborg då? Nå't särskilt?

//Danne C
ShelbyMicke
Skickat 2008-04-03 00:24 (#5143 - som svar till #4835)

Extreme Veteran

10010010025
Näää, första maj är det inte banracing! Blommen, på med brillorna eller har Du börjat träna till valborg redan??
Det är meeting vid Skokloster slott. Stor gräsmatta, massor av bilar, människor som gillar typ samma saker som en själv och givetvis sol, då kallas det för meeting och där får man inte rejsa...bara titta, se men inte röra.....
Hoppa till sida : 1 2
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)