| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: "So let me get this straight, your engine has 1.6 litres, whereas my bottle of Mountain Dew has 2?" - (Inlagt av: The_Pinks) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Motor, Tändsystem & Drivlina | Inläggsformat |
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För alla de som är intresserade av styrsystem till bilar så tänkte jag börja beskriva lite om vad jag håller på med. jag ska försöka svara på alla frågor om Mega/Microsquirt som kommer Vi börjar Lite löst så får vi se om denna tråd kan leva upp Redigerat av SSDD 2018-09-19 10:20 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Man kan ha ett relä bord inne i pannrummet och låta Megan sitta i Kupen Bilden mitten inkopplad för HEI med fördelare och 8 spridare Hur att "jorda" rätt längst ner Redigerat av SSDD 2018-09-19 10:25 (RelayPic.JPG) (Relayschemafor_HEI.JPG) (Jordar��tt.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Eftersom jag bygger en fusk-Cobra med Cheva 350 börjar vi här, recept Morot =cheva 350 LT1 (300Hp) LT maskiner har ingen "normal" fördelare utan använder "GM Optisparc" som är en fördelare ifrån Mitsubishi som sitter under vattenpumpen kommer använda MSD6 för att "boosta" gnistan ifrån den ensamma spolen enligt bilderna så här kopplas den emot Megasquirt: (Optroninc_In.JPG) (MSDout.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Här är hur jag kopplar in en gen4 LQ9 (Järn LS1 på 6 liter ) med 24 kugghjul på veven (LS24Toth_in.JPG) (LS24toth_out.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | En mindre Produkt är Microsquirt , som faktiskt klarar det de flesta kan önska 2 - 4 tändkanaler 8 spridare ( högohm ) osv vidare man behöver komplettera med MAP sensor vatten temp sensor luft temp sensor samt några reläer , (Välj Solid state reläer ) här är en bild på Microsquirt med sladd härva so man köper den sen en på exempel på att koppla Redigerat av SSDD 2018-09-19 13:28 (Microsquirt.JPG) (Microsquirt_kopl.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
Lars #323 Lars Essén/Sthlm ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 478 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Ekerö | Om man nu fått igång sin Megasquirt, finns det någon bra firma i Stockholmsområdet som kan hjälpa en att mappa systemet? MVH Lasse | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | https://www.youtube.com/watch?v=nFE-imv65qo ifrån 45min visar han Hur man ställer bränsle och hanterar "mapparna" Hur "interpolate" osv.. | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För att hålla info flytande så kommer har lite info om vad den " Lilla " Microsquirten klarar (Micro1.JPG) (Micro2.JPG) (Micro3.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
Vortex #302 Ralf Wrangö/Sthlm ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 132 ![]() ![]() Plats: Ekerö, SFRO1 check. | Tack Lasse,
| ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Vilken Mega åker Du? | ||
| |||
Vortex #302 Ralf Wrangö/Sthlm ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 132 ![]() ![]() Plats: Ekerö, SFRO1 check. | Mega II 3.0 typ | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Mega II på V3 bordet är perfekt hör av dig när det närmar sig ,,, Lars Essen har ju fått fart på sin det blir väl en Mappning på rullande landsväg för honom som nästa | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Bränsleinsprutning Det kan vara lite stökigt och ställa in en maskins tomgångs hantering rätt så att man får en stabil tomgång, speciellt med lite mer cam som ger dåligt vacum på låga varv Ett sätt att styra detta är att bättra på tomgången med hjälp av tändningskurvan ,dvs bättra på Vacum genom att slå på tändning vi lågt varv och dåligt vacum , typ grundtändning vid "cranking" = ca 7-12 grader Föd. sen när man kommer över 500 rpm slå på 25 grader Föd så att en stabilt vacum uppkommer om vi skall ha 800 rpm som mål kan det behövas ställas på lite mer på lägre varv (SE tändnings map nedan) dvs om maskin verkar vilja DÖ under ett visst varv eller dör när man slår i drive ( för er som har Invalidaggregat ) kan man behöva stötta med mer tändning när varvet sjunker Ställ tomgången först grovt på 800-850rpm vid 25 grader FÖD (Utan "Idle control" ) Om det inte går att slå i drive, öka tändningen t ex 2 grader i området under 800 rpm Då tändnings förändring ändra RPM snabbare än en tomgångsmotor (idle control) koppla sen i tomgångsmotorn för finliret Säg till om jag ska skrive mer om sånt här, samt ge gärna egen info Obs bilderna är som exempel och inte färdiga mappar Redigerat av SSDD 2019-10-09 09:11 (fuel.JPG) (ign.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |