| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: Jag bygger, alltså finns jag. - (Inlagt av: Drake) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 2 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Besiktnings relaterat | Inläggsformat |
buffalo #351 Ulf Jonsson ![]() |
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Någon som funderar på att få cobran besiktningen befriad? | ||
| |||
#434 Anders Anders Svensson ![]() |
| ||
Member Inlägg: 48 ![]() Plats: Osby | Har funderat på det - den senare specen från Transportstyrelsen säger att man måste göra en ny registreringsbesiktning för att få ny typ kod, T12BF. Känns lite jobbigt beroende på hur djupgående reg besiktningen är... | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Ska kolla med våran besiktningsingengör Så får vi se | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Jag har stressat Transportstyrelsen på denna frågan sedan höstas, och dom har fortfarande inte kommit till beslut om, hur och på vilka villkor vi man kan få Cobran besiktningsbefriad. T12 klassningen skall tydligen knappas in igen..och om detta skall ske automatiskt, via ansökan, via normal kontrollbesiktningen eller om det krävs kompletterande regbesiktning har alla olika ackrediterade besiktningsorgan olika uppfattning om :D Dock skall den minst vara reggad och att det skall vara genomfört minst en besiktning...typ.. ![]() | ||
| |||
LS7 #298 Thomas Bosaeus/Sthlm ![]() |
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Jag verkar ha bott under en sten i skogen och missat detta totalt, vad är det för kriterier som man tänker sig att en bil ska uppfylla för att bli aktuell för detta? För jag förutsätter att det inte har något att göra med att det är just en Cobra ![]() | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/... Såg också just att texten ändrats något sedan jag läste den senast...Så nu verkar dom kommit fram till en procedur...Sedan är ju frågan hur Besiktningsstationerna hanterar detta...Förenklad regbesikning..?? Redigerat av Azze 2018-05-28 13:53 | ||
| |||
bojan@ #340 Peter Jennebo/Öst ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1774 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: LINDESBERG | "Som sällan eller aldrig används i trafik"! Nä fan jag vill nog köra mycket! Samt besiktiga en bil man kör i 200kmh med i fortsättningen.... Den 500ringen mäktar gårn med! | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | snackade med besiktningsingengören i dag ock det skulle inte var några problem vill man kan man ändå åka in och göra en kontrol varje år | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | ULf, Vilket besiktningsorgan pratade du med? AB Svensk Bilprovning? Och rörde din fråga möjligheten till "frivillig" besiktning eller besiktningsbefrielse? Och om det gällde besiktningsbefrielse, vad fick du då för svar kring vilken rutin som gällde? Och Bojan, det är inte pengen som det handlar ;)..Jag kan nog också överväga att ta in min älskling för kontroll frivilligt om jag känner att det tillför något..Men 15 min efter min sista trafiksäkerhetsbesiktning gick kamberstaget av på min Cobra...Som tur var det inte på motorvägen hem... | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | AB Svensk Bilprovning var det jag pratade med och det gällde besikningsbefrielse. Det blir en lättare regbesiktning typ att redan satta upgifter fortfarande gäller skulle inte behöva väga om den. Och det har inte med pengar att göra utan mer att få bort en sak på attgöra listan. påbörjar ett nytt garagebygge i sommar så det blir nog väldigt lite åka ett par år framöver men den ska finnas där om andan faller på. ![]() | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Frågan är vad som räknas med "samt sällan eller aldrig används i trafik"? Jag har snittat 133 mil/år ungefär med min bil. Och sen är frågan, hur omfattande blir registreringsbesiktningen? Redigerat av LS7 2018-05-30 13:04 | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Lite ny info, Från 1/6 skall det tydligen vara möjligt att genomföra en "omregistrering" för att få sin amatörbyggda bil besiktningsbefriad. Fortsatt är det lite olika bud, men Bilprovningen AB gör tolkningen att det kommer att erfordras en kompletterande registreringsbesiktning om man uppfyller grundkraven enl Transportstyrelsen. Den kommer att lägga huvudfokus på att kontrollera att bilen är den samma som den som registrerades. (samma info som du Ulf fick) ...Dvs stora ändringar på bilen kommer att knöla till det ;)... Den besiktningen är av dom prissatt till 1950kr mvh Hasse Väntar nu på att höra hur Carspec och Opus mfl tänker hantera detta :D Och antalet mil är nog bara en hypotetisk fråga...för om man får den besiktningsbefriad finns det ju inte längre någon uppföljning på om man åker 2 eller 4000 mil/år...men jag gissar att det blir knöligare om det är den enda bilen man har ![]() | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Tid bokad hos bilprovningen så nu får vi vänta och se:) | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Intressant, du får lämna en rapport när det är klart ![]() | ||
| |||
dan.carlsson #234 Danne Wetterqvist ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1951 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Snogeröd. Är på't igen | Vi fick det här svaret: "Du kommer ej att behöva någon dispens/undantag från oss eftersom din AC Cobra uppfyller alla krav i föreskriften TSFS 2017:54 8 kap 5§ och det ska besiktningsorganet ha koll på. Jag bifogar länk till föreskriften och ett utdrag från just den paragrafen (den är lite ändrad sen förra utdraget). Får du problem får du höra av dig igen men som det står i föreskriften måste du genomgå en registreringsbesiktning." Sedan fick vi detta citat: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54k.pdf "5 § Amatörbyggt fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats, får undantas från periodisk kontrollbesiktning, enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211), under förutsättning att fordonet utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1–2 §§ samt inte används som bruksfordon. Fordon med textkoden T12A eller T12C som uppfyller dessa förut-sättningar, måste genomgå en registreringsbesiktning för att få undantas från periodisk kontrollbesiktning. Vad som sägs i första och andra stycket gäller endast om fordonet har genomgått en gällande godkänd fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal. (TSFS 2018:46) Allmänna råd Med utseendemässigt och tekniskt efterliknar menas ett fordon som liknar ett fordon som är besiktningsbefriat, med de undantag samt ändringar som är tillåtna för ett ändrat fordon eller ett ombyggt fordon, enligt definition i 41 kap. 1 § i Transportstyrelsens före-skrifter och allmänna råd (TSFS 2013:63) om bilar och släpvagnar som dras av bilar. (TSFS 2018:46) 6 § Fordon, som permanent befinner sig på små" Svaret är skrivet av: "Christer Vestin Utredare, Transportstyrelsen, sektion Fordonsgodkännande väg" En fråga jag ställer mig är hur originallikt fordonet behöver vara i fråga om t.ex. hjulupphängningar. Bärarmar och spindlar: Ska de vara av exakt samma design, eller räcker det med att de är av samma typ? Jag menar räcker det med att det är av typen dubbla länkarmar, och inte av t.ex. McPerson-modell? Kan det då funka med en bil byggd på en modernare C4? Eller ska det vara en direkt kopia av bärarmar o spindlar? Svaret ovan, att det för oss inte ska vara några problem är riktat till oss med en bil med exakt 60-talskopia av hela chassit...? Sedan byggdes ju Cobran på 80-talet också, det är ju 30 år sedan och räcker väl i fråga om tidsperiod. Några undringar från Danne | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Beträffande ditt sista stycke tror jag inte besiktningsmännen som skall göra kompletterande registreringsbesiktningen vare sig har kompetens eller grundunderlag nåbara på långa vägar för att avgöra om det sitter "rätt" "orginal" bärarmar och spindlar eller ej :D :D......så ordalydelsen utseendemässigt och tekniskt efterliknade gör nog att alla våra Cobror platsar utan några som helst skillnader så länge som det sitter samma motorer och grundkomponenter som vid registeringsbesiktningen :D /Hasse | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1951 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Snogeröd. Är på't igen | Azze - 2018-06-04 21:20 Beträffande ditt sista stycke tror jag inte besiktningsmännen som skall göra kompletterande registreringsbesiktningen vare sig har kompetens eller grundunderlag nåbara på långa vägar för att avgöra om det sitter "rätt" "orginal" bärarmar och spindlar eller ej :D :D......så ordalydelsen utseendemässigt och tekniskt efterliknade gör nog att alla våra Cobror platsar utan några som helst skillnader så länge som det sitter samma motorer och grundkomponenter som vid registeringsbesiktningen :D /Hasse Nej jag tror också det. Det handlar nog om att det ska vara t.ex. framvagn med "upper 'n lower wish bones" (dubbla A-armar) och att t.ex. C4 eller Jagga-framvagn går bra, men att en inte får ha t.ex. McPersson, Torsion-fjädring etc. Frågan är då om man har en stel bakaxel, hur bedömer de då? | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Fick uppfattningen att det mera handlande om att den var i Samma utförande som den första regbesiktningen Och den till utseende liknar en bil från 60 talet Skulle även fungera på typ lotus 7 | ||
| |||
H-O Blom #110 Hans-Olof Blom/Norr ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1796 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | Jag antar att Fordmotor är ett krav! ![]() | ||
| |||
EYY426 #125 Thomas Gustafsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 168 ![]() ![]() ![]() Plats: Norrtälje | H-O Blom - 2018-06-09 21:05 Jag antar att Fordmotor är ett krav! :laugh: ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1951 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Snogeröd. Är på't igen | buffalo - 2018-06-06 18:32 Fick uppfattningen att det mera handlande om att den var i Samma utförande som den första regbesiktningen Och den till utseende liknar en bil från 60 talet Skulle även fungera på typ lotus 7 Så kanske det kan vara. Jag bygger min tes på följande citat: "under förutsättning att fordonet utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1–2 §§ samt inte används som bruksfordon" och "Med utseendemässigt och tekniskt efterliknar menas ett fordon som liknar ett fordon som är besiktningsbefriat" slut citat. Det besiktningsbefriade fordon som utseendemässigt efterliknas i våra fall är väl en originalcobra, och den har varken McPerson-ben eller torsionsfjädring? /Danne Redigerat av dan.carlsson 2018-06-11 11:42 | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 168 ![]() ![]() ![]() Plats: Norrtälje | Jag besiktade min Cobra förra veckan på OPUS. Då frågade jag besiktningsingenjören där vad som gällde angående besiktningsbefrielse. Han sa då att man nu håller på att ta fram ett dokument med punkter på vad som skall ingå i den kompletterande regbesiktningen och som ska styra upp så att det blir lika på alla besiktningsorganen. | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Har tid på fredag så då får vi se 😀 | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 168 ![]() ![]() ![]() Plats: Norrtälje | buffalo - 2018-06-12 09:20 Har tid på fredag så då får vi se 😀 Spännande Lycka till ![]() | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | buffalo - 2018-06-12 09:20 Har tid på fredag så då får vi se 😀 Japp, blir intressant att höra hur det gick till. | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | sådär då var cobran besiktningsbefriad var inga problem ![]() | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Vilken besiktingsleverantör? Och vad blev prislappen? Mvh Hasse | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Svenskbilprovning 1095:- | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | buffalo - 2018-06-15 10:33 sådär då var cobran besiktningsbefriad var inga problem :) Trevligt, grattis, hur gick besiktningen till? Är din bil väldigt originallik överlag? | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Enklare kontroll. han sa att den inte fick vara för modern i konstruktionen typ att man tar en ny bil och sminkar om den till en gammal. torde inte vara några problem med corvette delar då dom är en gammal konstruktion men det är väll upp till bedömning av besiktningsmanen | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | buffalo - 2018-06-15 23:28 Enklare kontroll. han sa att den inte fick vara för modern i konstruktionen typ att man tar en ny bil och sminkar om den till en gammal. torde inte vara några problem med corvette delar då dom är en gammal konstruktion men det är väll upp till bedömning av besiktningsmanen Ok, så inga vanliga kontrollpunkter så som bromsar, avgasvärden osv? | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Nä mer som en id kontroll sedan kollade han så att den inte var ändrad utifrån första regbesiktningen så var det för mig kan naturligtvis vara annorlunda på andra ställen | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Så kan det såklart vara, men tack för info ![]() | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1796 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | Kan du inte precisera lite mer vad de kollade. Är det som min registreringsbesiktning? Då kollade de att alla papper var OK samt att baklysena inte hade amerikansk koppling. Det var i princip allt. Min bil är i stort sett identisk med den som jag registreringsbesiktade. Det största undantaget är däcken. Jag registrerade den med lånade Cooper Cobra men har nu Goodyear Billboard. De är inte godkända för gatbruk och har inte samma måttsystem. Jag vill helst inte byta däck! Eftersom detta är helt nytt så varierar det nog lite mellan olika ställen. Fast det borde vara lika överallt liksom för vanliga besiktningar ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | han kollade däck belysning ramnr motor framvagn bakvagn ingen djupare funktionskontroll utan mer konstruktion att den överensstämde med regbesiktningen. Ring till din besiktningsingengör Hans-olof å fråga måste väl vara tillåtet att byta däck med mindre dimensions förändring. Papper hade han nog kollat upp innan jag kom dit ska ju vara en vis kod i regpappret för att det över huvud taget ska gå att besiktningsbefria textkod T12A och T12C efteråt får du tillägget T12BF | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1796 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | Tack! ![]() | ||
| |||
Goofy #358 Mikael Gustavsson/väst ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 401 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Göteborgsområdet | Om reggad och godkänd idag så är from nu besiktningsbefriad ![]() (IMG_2298a.jpg) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
| ||
Regular Inlägg: 96 ![]() ![]() ![]() Plats: husum / örnköldsvik | Grattis 😊 | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1796 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | De hade inga synpunkter på däcken? Jag har oxå Goodyear Billboards och det hade jag inte vid registreringsbesiktningen. Det är väl det enda som skiljer som är lite svårt att åtgärda. Jag har förstås slipat bort texten på däcken om att de inte är för gatubruk. | ||
| |||
Goofy #358 Mikael Gustavsson/väst ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 401 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Göteborgsområdet | Jag har slipat bort bf goodrich och målat med chablon alltså inte äkta;-) Tror inte du behöver bekymra dig om däcken då det inte var vad dom kollar vid omreg. | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | buffalo - 2018-06-18 13:19 han kollade däck belysning ramnr motor framvagn bakvagn ingen djupare funktionskontroll utan mer konstruktion att den överensstämde med regbesiktningen. Ring till din besiktningsingengör Hans-olof å fråga måste väl vara tillåtet att byta däck med mindre dimensions förändring. Papper hade han nog kollat upp innan jag kom dit ska ju vara en vis kod i regpappret för att det över huvud taget ska gå att besiktningsbefria textkod T12A och T12C efteråt får du tillägget T12BF Hur är det med det där med "T12A och T12C", min bil har bara T12A vad jag kan se, är det egentligen "T12A eller T12C" som gäller? Kollade på ditt regnr. och där stod det nu T12A och 12BF men inget T12C. | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | T12A stod det bara i mitt regbevis, Som sedan blev kompletterat med T12BF efter den begränsande reg besikningen. /Hasse | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Azze - 2018-08-20 18:48 T12A stod det bara i mitt regbevis, Som sedan blev kompletterat med T12BF efter den begränsande reg besikningen. /Hasse Det låter logiskt, jag kollade upp koderna och fick fram detta: T12A Amatörbyggt fordon. T12C Amatörbyggd bil. Byggsats. (Anges för bilbyggsats som efter särskilt medgivande ska betraktas som amatörbyggd.) Så man kan nog inte ha bägge. | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Fick det här från Carspect: Hej, Då vi ännu inte fått svar från Transportstyrelsen vilken nivå det ska vara på dessa fordon kan vi tyvärr inte erbjuda denna tjänsten ännu. Vi har bett om att få skriftligt vad som gäller för att ett Amatörbyggt fordon ska klassas som Besiktningsbefriat. Då TSFS2013:63 och TSFS 2018:46 är det luddigt skrivet. Är det Svensk Bilprovning som ni använt ni som gjort det redan? | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Nu har jag nästa bes 2099 på min Cobra, så najs. Dekra i Sthlm, enkelt och smidigt, Gabriel va mycke bra. | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Jonas H - 2018-08-26 09:31 Nu har jag nästa bes 2099 på min Cobra, så najs. Dekra i Sthlm, enkelt och smidigt, Gabriel va mycke bra. Gratulerar, vilken station var det? | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Hos Hedin Bil i Akalla, men han åker runt alla Dekra stationer i Sthlm. | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Jonas H - 2018-08-28 21:23 Hos Hedin Bil i Akalla, men han åker runt alla Dekra stationer i Sthlm. Japp, jag hörde precis det, han skulle ringa upp mig ![]() | ||
| |||
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Då var även min bil besiktningsbefriad ![]() | ||
| |||
Thomas #239 Thomas Engström/syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1244 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Förslöv // status: kör | 👍 | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 2 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |