|
|
Extreme Veteran
       Plats: Ekerö | Hej,
Jag har för mig att man kan testa smörjsystemet genom att lyfta ur fördelaren och komma åt oljepumpen via en egentillverkad axel med spår i änden. Sen koppla på skruvdragaren och köra upp trycket.
Det skulle kännas bra att se om oljetrycksmätaren fungerar innan uppstart.
Någon som testat det här?
Med vänlig hälsning,
Lasse |
|
|
|
 Expert
       Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | För sbf och Ford FE finns skaft att köpa för att prima motorn. Hur det är för andra motorer vet jag inte.
Det är inte bara bra för att testa oljetrycket.
Själv testade jag redan när jag hade motorn i motorstället. Jag kunde då konstatera att det kom olja till alla vipparmar utom en. Eventuella problem är mycket lättare att åtgärda innan motorn är på plats i bilen.
Jag körde även en sväng innan första start av motorn för att få olja överallt. Bra även när motorn stått ett tag. |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Yes standard förfarande när bygger är att "prima" oljesystemet på det sättet,
kör nån eller annan minut med en borrmaskin , inte för fort .. |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Ekerö | Nån som har en gammal fördelare till cheva liggande?
Gärna paj, bara axeln är hel. |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | har en axel som funkar ,men ingen fördelare |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Ekerö | Kan du tänka dig att sälja den?
Pris? |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Nää , Du kan ta den, "den går inte varm " i mitt skåp 😁
Kan slänga förbi ditt jobb på tisdag lr så |
|
|
|
Extreme Veteran
       Plats: Ekerö | Superschyst,
Jag ringer dig!
|
|
|