| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: Den som vandrar genom livet med huvudet ödmjukt böjt kliver aldrig i en hundskit - (Inlagt av: dank) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Motor, Tändsystem & Drivlina | Inläggsformat |
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Som Motvikt till Fåårdtråden skapa jag nu tråden för Bra motorer! Liten historia lektion om Chevy SB 1955 kom den första "Moderna" V8 från Cheva ,eller Gen1, en 265Cu med 162 , 189 ,195 Friska HP beroende på version vid 57 hade storleken ökat till 283 cu och effekten i en Corvett till 230 HP vid 56-57 tyckte man att man behövde lite större grejor och skapade chevy Bigblock, så 1958 kom Gen1 eller "W serien" med 348 ,409 och 427 Cu som sen ersattes av Gen 2 med 396, 402 ,427, 454, 502, 572 CU Men Nog om BB SB Gen1 fortsatte att ökat in i 70 talet med upp till 400 cu , visseligen under Smog perioden med lite mindre effekt men med mer vrid . Aluminium toppat , Insprutning , digtal tändning, har blivit adderad under tiden men med i princip samma skrot sen 55 Gen 2 inte förens 1992 kommer en ordentlig förnyelse när man släpper en "ny" LT1:a aka Gen 2 Denna LT1 har reverserad kylning ,dvs man trycker in vattne i topparna och tar ut vattnet i cylinder bankerna och att fördelaren sitter i framkant på blocket ,,NÄÄ inte som på en Fååård utan på kamkåpan dett gör att man kan höja kompresison och tändning utan spikningar , välkommet då soppan samtidigt blir sämre med mindre oktantal Denna LT1 förbättras genom åren men med olika varianter -> LT4 , med insprut och tändning, Mitshubishi , Delco och andra är inblandade . men inser att den gamla konstruktionen sjunger på sista versen Man inser på GM detta går inte längre Gen 3 1996 födelsen av LS1 , motorfamiljen som blir känd som LSX Nu blir det en Helt ny motor, Det som skiljer är Block i Alu , lika starka som de gamla järnblocken, 6 bultade överfall ,, oljepumpen på veven i framkant innanför kamdrivningen cylinderfoder i stål, topparna kör 4 bult runtcylindern (5 i gamla) coil-near-plug , ingen fördelare , ändrad tändföljd 1-8-7-2-6-5-4-3 LS1, LS2, LS3, LS6, LS7, LQ9 och L33 har alla "flat top piston" LS9 ,LQ4 har "Dished Piston" Man ändrade borr till 3.898 (99.009 mm-- Börjar man tänka i MM? ) och längre slag än gamla 350 och fick 346Cu LSx kommer nu i 4,8L , 5,32L , 5,66L , 5, 96L , Notera att sk "Truck block" = LQ4 LQ9 är fortfarande av järn all annat är i alu Gen 4 kom 2005 --> Innebär förbättringar på de delar som var klena i gen3 , man vill ha "dicplacement on demand", "variable timing " möjlighet LS2 motorn används som bas för "NASCAR spec Engine" Dvs classa in under NASCAR reglemente Det kommer "4,125 bore block" som används i LS7 motorn alu med stålfoder och Stål "Maincaps" över veven med titan stakar och titan ventiler 2.20 1.61 på 505 hp vid 6300rpm , Denna panna sitter i Z06 Corvetterna Det går att korsa vevar och block rätt frisk för att bygga alla möliga konstelationer , men man bör kolla att man inte får byrålåde effekt med för långa slag och korta kolvar , spec när man bygger 427or mer om det senare Lite bilder på de olika sakerna Sen vad vill ni veta? om dessa maskiner ,, fråga och förhoppningsvis få svar ( ska försöka iaf ) | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | här är lite om GenIII -- GENIV (Genrod.jpg) (Genrod2.jpg) (genrod11.jpg) (genrod22.jpg) (LSrod3.gif) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | mer info (4.8-5.3pist.gif) (Tandhjul1.JPG) (LSblock1.gif) (GenIII.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | Mycket bra information! Fortsätt! ![]() | ||
| |||
dan.carlsson #234 Danne Wetterqvist ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1951 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Snogeröd. Är på't igen | Bra information! Här kan jag lära mig en del, tack! Kanske jag rent av kan göra likadant, med "Fård-motorerna", som du gjort med de "Bra motorerna" ![]() | ||
| |||
EYY426 #125 Thomas Gustafsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 168 ![]() ![]() ![]() Plats: Norrtälje | Bra information. ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Angånde inlägget ovan med mätning av bredden på vevstakar Det är alltså inga problem att Trimma (plåga ) en Gen III om , man kollar vevstakarna Orginal Gen III klarar 700+hk (med överladdning?) , och vem behöver mer på gatan ? Med gen IV stackar (16mm breda) kan man passera 1000 hk detta finns att läsa mer om i http://sloppymechanics.com/ och kolla på "what is Sloppymechanics" https://www.youtube.com/sloppymechanics Sloppy har i senaste projektet "Don't BS mee" tagit en 4.8 l och plockar 600+ på hjulen ... i en gat bil så det finns mycket info att hämta här han håller på med laddtryckstyrning , insprut , orginal och Mega/microsquirt och en mängd annat ..läs Wiki'n där stollen köper skrot LSX er och med minimala förändringar tar sanslösa effekter ur dessa , i stort sett "Bone Stock 200 000 miles scrap yard engines" | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Här kommer en bild på ett block , se på högra sidan står det "6L " och eftersom blocket är järn är detta en LQ4 eller LQ9 beroende på kolvarna 4:an har "dish" inte 9:an annars identiska , just denna har setat i en Caddy Esqalade Och Veven är en Gen III pga tandhjulet är av 24 varianten ( Gen IV = 58 ) ,, Men annars lika ... och kommer att tåla allt jag kan utsätta det för , Just det Oljepumpen satte jag på så ni ser hur den är monterad ,,, man ser inloppet där man bultar pickuptuben ner till tråget.. = enkelt och greja torrsump Redigerat av SSDD 2017-11-15 12:54 (Block6l (1).JPG) (Vev.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Toppen Lasse ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För er som är intresserade av E85 ... hur gör man och varför Fuel injection eftersom E85 har ett högre oktantal än 95 oktan kan det vara intressant i högkompade Detroit järn nackdelen är att det går ca 30% mer soppa då det är sämre energiinnehåll i etanol ... även att det kan bli problem vid kallstarter men här är delarna man kan behöva först en Flexfuel sensor .. finns å tjöpa på Ebay för ca 300-400:- glöm inte "Pigtailen" , på sensor står det var kablarna ska "GND" "Out" " Vcc" den funkar så att den ger en signal på 0-5V för etanol % och en frekvens för temperatur ( kan vara bra att styra tändningen med om tempen blir för hög) det går att koppla direkt in i Mega/microsquirt , Maxxecu , orginal GM och troligtvis de flesta andra system, Hur man gör detta kan jag ta fram för GM och MEga/micro ,, I Mega/Micro , GM spruten sker justeringen av bränsle , genom att man "slår på " Flexifuel.... sen reglerar dom mängden själv ,, Man kan däremot öka laddtryck ,tändning , med ökat % etanol men det får man pilla med själv fördelen är att man kan mappa med 95 , lägga till Flexifuel sensor , slå på , och sen tanka vad man vill 95- E85 Har ett system för Holleyförgasare med ett par plattor man skruvar dit ,,, mer om det senare (Flexifuel.JPG) (Pigtailflexi.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | 👍👌🇸🇪🇺🇲🏁 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Tidig VS sen modell av Gen3-Gen4 maskin ? Senare motorer har fått bättre toppar , stakar , flytande kolvbult osv Kom ihåg de har oxå fått support för VVY..( camtids styrning) DOD (dispcament on Demand) ,elektroniska gas spjäll , och annat skit som i min åsikt inte behövs, Det finns ingen anledning att köpa en massa dyra tillbehör som nya insug och annat om man inte behöver. Om Du väljer klokt t ex 05-06 motor med 24 X crank trigger med dom feta stakarna flytande kolvbult , och en "gammal" (04-06) GM box . som då är mycket enklare att "spika till" oavsett om Du kör sug/blås motor med eller utan E85 LS1-Gen3 type Kam position sensor sitter bak på blocket på LS2 har den på fronten på gen3 typ och sen på alla gen4 (gen3_camsens.JPG) (LS2_camsensor.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För er som skall köra med Mer Blås än SUG kan det vara bra och veta hur att välja MApsensor Iaf om man tjör med sprut .... Förgasar-nissar kan hoppa denna post Tyvärr har jag bara info om GM ,s MAP sensorer ,,,MEn jag har hört att de går att använda på andra maskiner oxå...så även FÅrd ! ![]() Dessa kan man oxå tjöpa med på Ebay , Redigerat av SSDD 2017-11-16 14:09 (Mapsensor.JPG) (Mappinswap.JPG) (ordeMap.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Snubblade lite på Ordet "DOD" "Deplacment on demand" LR stäng av Delar av maskin när den inte används ,, Hur gör man det då Tydligen så öppnar man inte avgasventilen , genom och "blöda" ur olja via en solenoid och öppnar inte heller insugaren , så funkar den cylinder som en "Gasfjäder" ...Knasigt , ytterligare ett skäl till att inte ta en för modern maskin "In order to deactivate a cylinder, the exhaust valve is prevented from opening after the power stroke and the exhaust gas charge is retained in the cylinder and compressed during the exhaust stroke. Following the exhaust stroke, the intake valve is prevented from opening. The exhaust gas in the cylinder is expanded and compressed over and over again and acts like a gas spring. As multiple cylinders are shut off at a time (cylinders 1, 4, 6 and 7 for a V8), the power required for compression of the exhaust gas in one cylinder is countered by the decompression of retained exhaust gas in another. When more power is called for, the exhaust valve is reactivated and the old exhaust gas is expelled during the exhaust stroke. The intake valve is likewise reactivated and normal engine operation is resumed. The net effect of cylinder deactivation is an improvement in fuel economy and likewise a reduction in exhaust emissions. General Motors was the first to modify existing, production engines to enable cylinder deactivation, with the introduction of the Cadillac L62 "V8-6-4" in 1981.! Redigerat av SSDD 2017-11-16 14:36 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Flytta ner Spolarna där det inte är så fula,,, det finns färdiga kit (reloacatecoil.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Ska vi gå vidare på spridare ? Vi kan då anta att spridare är universella ,,( Dvs passar på Fård oxå ; ) Ok här lite samlat om storlekar och värden ,,, Om det finns intresse kan vi diskutera Ohm på spridare och dess olika användnings områden då vi har tillgång till spridar service i byn så finns det en hel del MER info ,,, "Sauturated" , "Peak and Hold" osv Btw vill man ha sina spridare tvättade och mätta så tar han ca 200:- st ( om man kommer med typ 8 -> ) och de blir som nya Redigerat av SSDD 2017-11-16 21:24 (Spridare.JPG) (Spridare2.JPG) (Spridare3.JPG) (Spridar4.JPG) (Spridare5.JPG) (Spridare6.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För er med förgasare så finns det nu oxå möjlighet å tjöra med E85 Det blir lite roddigare i och med att man själv måster justera med ett ställbart munstycke på respektive sida ( holley) Men det finns nu plattor , jag har hittat " Percys" som passar holley, men finns för andra "bensinkranar" oxå Faktum är att jag ska testa dessa på min Fååård ,, som skall agera båtmotor =köras på sommaren = E85 är riktig E85 Redigerat av SSDD 2017-11-18 10:37 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | detta är Mekanik ... och inge elektroniskt skräp (IMG_2286.JPG) (IMG_2287.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Ni som har orginalspridare och behöver nått större det går att göra sk "Decap" dvs slipa bort en del längst fram på spridaren , för att få en 23-30LBS/H spridare och ge upp emot 80 LBS/H kolla på filmen i länken https://sites.google.com/site/sloppywiki/how-to-section/decap-factor... Det blir dock tvunget att städa dom och få dem kalibrerade efteråt .... Billigt å bra iaf | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | En firma som det talas om som seriös när det gäller elektronik , speciellt när man talar om Lambda/Afr mätning är Zeitronix , kommer att beställa en lamdba sond för test när det är dags, har haft problem med "innovate" kiten ,som verkar instabila och kräver 0-ställning vid montage Kolla själv på : http://www.zeitronix.com/ | ||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Now let’s take a look at the supercharged engines in the LS family: LS9 and LSA. Both LS9 and LSA are 6.2L engines biased on the LS3. Before you think that these motors just have a supercharger slapped on – you’d be dead wrong. Both are built to be 20% stronger than the LS3 short-block, according to GM, and even have forged (LS9) or hypereutectic pistons (LSA) with oil-spray cooling to handle the pushing power. The heads on these engines are similar to the L98/L76/LS3 heads except that they were slightly redesigned to aid in mix the air/fuel being pumped in by the supercharger. The difference can also be found in the supercharger. The LS9 has a 4-lobe Eaton 2.3 L supercharger on top, while the LSA has a smaller 1.9 L. Both are the most powerful engines offered in their respective cars, the LS9 in the Corvette ZR1, and the LSA in the CTS-V and hopefully the Camaro Z28 one day. (kompressor1.PNG) (kompressor2.PNG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | The LS3 – the Engine for the Rest of Us The LS3 block is very similar to the LS2. It does however have a slightly larger displacement increased to 6.2 L. While the head design is the same as the L92, it is what is inside them that counts. GM fills these with hollow stem valves that are a larger diameter than the LS2 for more performance. The LS3 intake manifold is also better flowing and gives the engine more air and more power. This is also engine found in the 2010 Camaro SS. (ls3_1.PNG) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | LS7: All Air Monster The LS7 is the largest engine offered in the LS street production line up currently at 427 cubic inches. This engine shares little with the other Gen IV engine other the basic design. Everything about the bottom end of the engine is light: light weight rods, pistons, and even the crank is lightened, all for better NA performance. Up top the heads are all unique to this engine, with hollow stem valves and ports that do not share much with the LS3/L92. The list goes on from there as this engine has a strong history in racing and a lot of technology. From the factory this is the best engine from GM for unmodified/un-supercharged performance. I mean the engines are even all hand build. That is something you don’t hear everyday. Now, that being said. The LS7 is an expensive engine. For my projects, I will go with the LS3 – big power for an everyday price. We have had a few LS3’s come through our shop, and with only a few upgrades such as intake, exhaust, and a cam, they make as much, or more power than the stock LS7. (ls3.PNG) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
LS7 #298 Thomas Bosaeus/Sthlm ![]() |
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | SSDD - 2017-12-19 12:47 LS7: All Air Monster The LS7 is the largest engine offered in the LS street production line up currently at 427 cubic inches. This engine shares little with the other Gen IV engine other the basic design. Everything about the bottom end of the engine is light: light weight rods, pistons, and even the crank is lightened, all for better NA performance. Up top the heads are all unique to this engine, with hollow stem valves and ports that do not share much with the LS3/L92. The list goes on from there as this engine has a strong history in racing and a lot of technology. From the factory this is the best engine from GM for unmodified/un-supercharged performance. I mean the engines are even all hand build. That is something you don’t hear everyday. Now, that being said. The LS7 is an expensive engine. For my projects, I will go with the LS3 – big power for an everyday price. We have had a few LS3’s come through our shop, and with only a few upgrades such as intake, exhaust, and a cam, they make as much, or more power than the stock LS7. Ja, det där är en trevlig motor ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För er som är lite Hårda på Spriten..... Kolla på denna länk för info om "FlexFuel" http://www.ecmtuning.com/wiki/ethanolsensorparts Redigerat av SSDD 2018-01-29 10:40 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | håller på lite med Elektronik i ormen kan rekomendera Solid state reläer , Om man tex skall använda till att ge ström till Megasquirt och tändning .Även till att bygga Bumpbox funktion då dom är idiotsnabba https://www.sparkfun.com/products/13015 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | För er som har lite funderingar på Spridare och deras anslutningar ( se ovan) så finns det nu en video om hur man kan byta anslutningarna osv om man Nu har "fel" spridarkoppling https://www.youtube.com/watch?v=T3c9FuISQ_k | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Hallå igen OBS GM men är samma för andra märken Fick en fråga angående "Super starters" vad skiljer osv när vi talar om GEN1 gamla varianten av SB /BB så gjorde GM starten lågvarvig med mycket vrid på låga varv = den vart rätt stor , och när den vart varm ökade moståndet i lindningarna så att den inte orkade alls, speciellt i samband med högt komp och headers som ligger nära. ett par driftiga män såg att japanerna löste sin problem på ett annat sätt , med en högvarvig Liten elmotor och en växellåda för att få ner varvet till de 150-200 rpm som motorn behöver, En av de första att tillverka sk "Superstarters" var Tilton , deras var byggd för både 153 /168 kuggars startkranser i och med dubbla montagehål se bild Nu mer säljer alla "superstarters" typ JEGS, Summit osv och det är inte bara Tilton utan en hel flora av märken ,,,(Även kinavarianter ,var lite vaksam då dessa har dåligt ryckte ) men man kan säga att en superstarter drar mindre ström (AMP) och påverkas mindre av värme samt är smidigare Vi montage av alla starters , se till at den a schimsad rätt med med de medföljande schimsen enligt specen ... det händer att det "är bara och skruva dit den" för att block /startkrans sitter rätt, men lika ofta att man behöver lite schims Men glöm nu inte att ( Ni som har sprut/tändning i dator) Drar ner tändningen "when cranking" dvs dra ner till 3 -5 grader under 500RPM så sparar ni bendixdrev åså nu lite bilder på Tilton (IMG_2401.JPG) (IMG_2402.JPG) (IMG_2403.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Och här är Summits variant på "superstarter"för ca $130 (IMG_2419.PNG) (IMG_2418.PNG) (IMG_2417.PNG) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
#385 John John Tidvall ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 159 ![]() ![]() ![]() Plats: Västerås | Mycket bra information, uppskattas👍 | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | #385 John - 2018-02-21 22:45 Mycket bra information, uppskattas👍 Jag försöker,,,, ![]() Komplettera gärna med frågor eller ny info.... | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Fick en fråga om "Staggered starter mount" ,,vad betyder det ? staggered mounts , används bara av Cheva BB sam Cheva SB400 , fast inte alla 400 så om man har en sneak smallblock skall en "vanlig " start funka vad innebär det då jo att bultarna inte sitter paralellt utan lite snett, se Bild ,för att uppnå max stabilitet och det finns ministarters med dubbla fästhål , för ca 30-50 $ extra (stagered.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | OBS Megasquirt 3 samt Microsquirt har dessa ingångar redan klara På förfrågan om FLEXfuel användning med Microsquirt II ger jag här ett par länkar samt bilder på Hur att göra Ring gärna eller PM:a om det är oklart sensorer: http://www.ecmtuning.com/wiki/ethanolsensorparts en manual: http://www.megamanual.com/flexfuel.ht en annan manual: (sök Flexfuel ) http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS2V30_Hardware-3.4.pdf/MS2V30_... Redigerat av SSDD 2018-12-04 13:09 (Flexmod1.JPG) (FLexmod2.JPG) (Mega 1.jpg) (Mega2.jpg) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Och här kommer modifieringen för Megasquirt 3 p ett V3.0 bord ( utan Xbordet ) För att fixa anslutningen bör man löda dit 2 små motstånd samt en koppling till lämplig pinne i 36 poliga kontakten , se bif förändringen är enkel 2 st 1/8 w motstånd och en bit kabel Redigerat av SSDD 2018-12-06 23:54 (MS3_flex1.JPG) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Såå Lite uppdatering om tändspolar ( GM ) Det finns nu mer COP/CNP ( Coil On Plug/Coil Near Plug) lösningar Vi sk LS1 ,LS2 och Truckcoils det behövns lite uppklarning här Truck coils (D585)ger mer än 5ggr mer tryck i gnistan än LS1 Saxat lite överallt : "the LS2 coil (GM# 12573190, AC Delco D514-A) from the 2005-2006 Corvette (& GTO and Avalanche), and the GM coil used on 2002-2005 Cadillac Escalade, 2000-2006 Yukon, 1999-2006 Chevy Silverado, 2001-2005 Trail Blazer, and some Hummers, etc.. The model is GM# 10457730 or AC Delco D585 (also Wells C1251, Standard UF262, GM/Daewoo 190005218). The LS2/truck coil has a visible external aluminum heat sink near the connector. These LS2 coils are incredible. Even compared to the LS1 coil, these are just crushers! On the LS1 coil there is around 40 milliamps of peak secondary current with 5 milliseconds of dwell time. On the LS2/truck coil (AC Delco D585), there is 120 milliamps!" WARNING dessa "Truck coils " kan bete sig elakt , om de har för mycket DWELL ( laddningstid) det finns en inbyggd krets som om mer an ca 5Ms dwell anser de själva att det är risk för överhettning, och släpper gnistan själv , vilket innebär för tidig tändning (kan lätt bli 10-15 grader) så kör man med Truck coils .sätt ner DWELL till runt 4 MS max för att slippa Knack , Detta gäller speciellt överladdade maskiner, Tänk även på att ha alla tändspolar av "samma årsmodell" då det finns ett dokumterat fall då man lyckades rasa 2 maskiner på samma cylinder i följd , böt alla tänspolar och 3dje maskin håller .... det var 7 st hyffsta nya och en gammal D585 i rasupsättningen We will call the second coil type the LS2/truck coil. These two types of coil have the same connector and pin-out, but the physical mounting pattern is different. The coil connector (GM# 12580353) can be found as: Lawnboy is offline | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |