Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Motor, Tändsystem & Drivlina -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: ingenting är omöjligt för den som inte klarar av att göra det själv..
- (Inlagt av: Man1n)


Växellådsval o tips
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Motor, Tändsystem & DrivlinaInläggsformat
 
#442 Marcus
Marcus Herre
Skickat 2016-08-10 07:55 (#37469)
Ämne: Växellådsval o tips


Member

Inlägg: 15

Plats: Folkärna
Har en Cheva 350TBI och TH700 låda. Chassit är egenbyggt av killen jag köpte bilen av, så det är byggt för 350/th700. Jag är dock inne på att köra med ford 302, har stirrat på ritningar över 350 och 302 och verkar som att det inte skiljer så mycket i storlek på dom, även motorfästena verkar sitta någorlunda lika så ombyggnationen för att passa en 302 behöver inte bli alltför stora.
Motor känns som att det löser sig, kommer ut några lite då och då till försäljning. Värre är det med växellåda. Kan inte bestämma mig om jag ska köra manuell eller automat och då med manuellt ventilhus. Har ni några erfarenheter och inputs där?
Motormässigt är planen att jag ska landa på ca 350 hjulhästar.
Målet med bilen är att det ska gå att cruisa genom stan på låga varv och trycka på när tillfälle ges. Finns inga planer på dragracekörning eller banåkning.

Tacksam för tips och råd i val av låda med så lite ombyggnation som möjligt, finns jobb att göra ändå, men det behöver jag ju inte berätta för er som redan bygger eller har byggt
Överst på sidan Längst ner på sidan
olastorp
#333 Patrik Svensson/Syd
Skickat 2016-08-10 19:22 (#37470 - som svar till #37469)
Ämne: RE: Växellådsval o tips



Extreme Veteran

Inlägg: 445
10010010010025
Plats: Östra göinge
Välkommen till cobra träsket.. hmm ja om du tvunget ska köra med automat så passar ju en c4 lagom till även ett trångt chassi ... Men det tar ju bort lite av det roliga med en lätt liten bil å köra auto. dock en smaksak men skulle du bli sugen på någon riktig låda så finns det många roliga modeller å välja på , allt från orginal till lite extra plus plus lådor (dock kanske priset får avgöra lite) men du ångra inte om du sätter i en.
Överst på sidan Längst ner på sidan
dank
#361 Dan Kjell
Skickat 2016-08-10 20:06 (#37472 - som svar till #37469)
Ämne: Re: Växellådsval o tips


Regular

Inlägg: 84
252525
Plats: Bromma
Ford och manuellt=100% rätt.
Välj femväxlat från början så spelar baxaxelns utväxling mindre roll.
Överst på sidan Längst ner på sidan
#442 Marcus
Marcus Herre
Skickat 2016-08-10 21:14 (#37473 - som svar till #37469)
Ämne: Re: Växellådsval o tips


Member

Inlägg: 15

Plats: Folkärna
Ja, tanken har ju varit att köra med en t5-låda men verkar svårt att uppbringa någon så då får det bli en beställning via amerikat. Till min th700 låda har jag ett kit från b&m som gör att man växlar automatlådan själv och det är på den vägen jag halkade in på automat. Har fått för mig att den blir lite snällare vid lugnare körning med en automat och dessutom skönare att Cruisa med men klart roligare med manuell. Tyvärr blir en tko5 eller 600 för mycket pengar annars hade problemet varit löst.
Är det nån som kör en C4 automat med manuellt ventilhus i sin cobra?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2016-08-11 18:11 (#37475 - som svar till #37469)
Ämne: RE: Växellådsval o tips


Expert

Inlägg: 2888
2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Välj manuell låda, höst 6-växlad, grymt vid långkörning.
Jag tycker man har automat i en glidare, Cobran är ju en sportbil.
Överst på sidan Längst ner på sidan
#434 Anders
Anders Svensson
Skickat 2016-08-11 22:15 (#37476 - som svar till #37469)
Ämne: Re: Växellådsval o tips



Member

Inlägg: 48
25
Plats: Osby
Jag åker Cheva 350 med TH700 r4 och 3.07 i bakaxeln. Allt beror ju givetvis på hur man tror sig använda bilen men för min egen del blir det mycket av typ glidande. Jag är mycket nöjd med automaten och OM man nu skulle vilja rejsa mot nån Porsche eller liknande kan man ju dra ner den i låg och växla upp manuellt ;). Min är modifierad då det finns risk att den växlar för snabbt pga högt moment ur motorn i kombination med låg vikt på bilen. Jag har inte lock-up:en inkopplad men har väl ca. 2000 rpm vid 100 km/h. Alltså lite bullrigt vid långkörning.
Överst på sidan Längst ner på sidan
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2016-08-12 11:28 (#37477 - som svar till #37473)
Ämne: Re: Växellådsval o tips



Expert

Inlägg: 1951
10005001001001001002525
Plats: Snogeröd. Är på't igen
#442 Marcus - 2016-08-10 21:14

Ja, tanken har ju varit att köra med en t5-låda men verkar svårt att uppbringa någon så då får det bli en beställning via amerikat. Till min th700 låda har jag ett kit från b&m som gör att man växlar automatlådan själv och det är på den vägen jag halkade in på automat. Har fått för mig att den blir lite snällare vid lugnare körning med en automat och dessutom skönare att Cruisa med men klart roligare med manuell. Tyvärr blir en tko5 eller 600 för mycket pengar annars hade problemet varit löst.
Är det nån som kör en C4 automat med manuellt ventilhus i sin cobra?


Marcus, det finns en T5 till Ford på blocket nu.

På 302 och 351 skiljer endast deckhöjden på en 1'

Vill du ha en kortslagigare o varv-villigare motor renoverar jag en 289 nu som jag ska sälja.

Överst på sidan Längst ner på sidan
olastorp
#333 Patrik Svensson/Syd
Skickat 2016-08-12 12:05 (#37478 - som svar till #37477)
Ämne: Re: Växellådsval o tips



Extreme Veteran

Inlägg: 445
10010010010025
Plats: Östra göinge
Pris? Vad är gjort på den ?
Överst på sidan Längst ner på sidan
#442 Marcus
Marcus Herre
Skickat 2016-08-12 22:03 (#37479 - som svar till #37477)
Ämne: Re: Växellådsval o tips


Member

Inlägg: 15

Plats: Folkärna
Tack! Ska kolla den på en gång.

Ja det kan helt klart vara intressant!
Vad gör du med den? Helt original eller blir det några andra grejor i den?
Är det insprut eller förgasare?

/marcus
Överst på sidan Längst ner på sidan
#442 Marcus
Marcus Herre
Skickat 2016-08-12 22:19 (#37480 - som svar till #37477)
Ämne: Re: Växellådsval o tips


Member

Inlägg: 15

Plats: Folkärna
dan.carlsson - 2016-08-12 11:28

#442 Marcus - 2016-08-10 21:14

Ja, tanken har ju varit att köra med en t5-låda men verkar svårt att uppbringa någon så då får det bli en beställning via amerikat. Till min th700 låda har jag ett kit från b&m som gör att man växlar automatlådan själv och det är på den vägen jag halkade in på automat. Har fått för mig att den blir lite snällare vid lugnare körning med en automat och dessutom skönare att Cruisa med men klart roligare med manuell. Tyvärr blir en tko5 eller 600 för mycket pengar annars hade problemet varit löst.
Är det nån som kör en C4 automat med manuellt ventilhus i sin cobra?


Marcus, det finns en T5 till Ford på blocket nu.

På 302 och 351 skiljer endast deckhöjden på en 1'

Vill du ha en kortslagigare o varv-villigare motor renoverar jag en 289 nu som jag ska sälja.



Dan, är det den i Kumla du menar eller finns det någon annan som jag inte hittar?


/marcus
Överst på sidan Längst ner på sidan
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2016-08-14 17:05 (#37487 - som svar till #37479)
Ämne: Re: Växellådsval o tips



Expert

Inlägg: 1951
10005001001001001002525
Plats: Snogeröd. Är på't igen
#442 Marcus - 2016-08-12 22:03

Tack! Ska kolla den på en gång.

Ja det kan helt klart vara intressant!
Vad gör du med den? Helt original eller blir det några andra grejor i den?
Är det insprut eller förgasare?

/marcus


Lådan verkar tyvärr vara borta nu...

289:an kan du få som du vill. Har lämnat blocken på borrning i helgen. Det blir först och främst en stark botten. Vill du ha balanserat och just högvarvigt o mkt kusar fixar vi det. Vill du ha mer gatuvänligt och inte så mkt kusar behöver du kanske inte balanserat, en lite busigare kam och fyrport? Hur mkt kusar vill du ha, 275-300? Då funkar det med standardtoppar så du får ett högre snabbare gasflöde. Jag har 64-65-66-toppar med de små hjärtformade förbr.rummen, 50cc, toppen-toppar!
Eller vill du ha 350hk? 400hk? Jag har alu-toppar med större kanaler och bra förbränningsrum om du vill upp i högre registret.

Hör av dig om du är intresserad.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)