| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: Gör det, men gör det rätt. - (Inlagt av: Vortex) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Motor, Tändsystem & Drivlina | Inläggsformat |
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Jag tänker "dreva om" min orm. Jag har idag 3.07 i diffen och tänker byta till 3.54. Efter lite googlande igår har jag konstaterat att det finns två typer av diffar på DANA 36 klumpar...Dels dom som har utväxling på 2,någonting och så 3,07 och 3,31....Hur kan man vara säker på att den ring som sitter där idag är en standard 3,07? Dvs kommer denna sats från Yokon att passa? (Yocon YGA-24280 Ring & Pinion Gear, 3.54 Ratio, Dana 36, Set (Mfr. #: YG D36-354)) http://www.summitracing.com/parts/YGA-24280 Redigerat av Azze 2015-11-03 22:03 (m��rkning ring smaller.jpg) Bifogad fil ---------------- ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Mja ..Har samma problem och det äe som Du säger 2 satser för D36:an ... själv ska jag "fläska" dit 3,73 Men som jag förstått så har man en 3.07 då ska du ha den "tunna" utväxlingen , har man lägre än 3,07 så typ 2.73 så ska man ha den "tjocka" , det ä tydligen för att "stora" drevet ska nå fram till pinoongdrevet , då fästet ser olika ut ... YG D36-354T [24281] Thick gear for 2.87 and down case YG D36-354 [24280] för 3.07 och upp kolla in på : https://www.yukongear.com/PartsList.aspx?SearchMode=Diff&Type=Dana&D... | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Man får ett nytt pinjongdrev när man köper ny utväxling, där står på vilket mått den ska vara inschimsad på. | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Super duper Lasse...Då känner jag mig lite tryggare i att jag siktat mot rätt drevsats ![]() ![]() | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Och klarar en normalhändig Cobrabyggare att chimsa in en ny dravsats, eller behöver man anlita proffs? | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Tja normalhändig med ett digitalt skjutmått å lite tålamod så ska det gå bra. :-D | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Gå in på Ecklers å titta på deras sida, kan var till hjälp. | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Azze - 2015-11-04 12:11 Super duper Lasse...Då känner jag mig lite tryggare i att jag siktat mot rätt drevsats ![]() Vassego ,, MAn försöker ju hjälpa till,,, Man får ju hjälp själv .. ![]() 3.73 ja , har siktat in mig på en T56 magnum Wideratio = 0:25 på 5:an å 0:50 på 6:an = En djävla fart vid 6500rpm och 3.07 å 17tummare ... (aka Holländsk Bankrånarutväxling) Kanske funkar på Bonneville salt flats oxå , Så jag tippar på att 4,56 - 4,88 skule bli bra = 1-4 rappt å fint 5:an 6:an snygga Cruise växlar, det jag måste göra då är byta till Dana 44 ( de ända som har den typen av utväxling) och fixa kylning på oljan in klumpen meddelst nån manick med pump osv. men eftersom lådan kommer först blir det 3.73 i Dana 36:an jag har, så får Dana 44 vänta till nån större (ras? (Kulle) ) förändring, typ en Lx maskin ( lutar åt LQ4 , finns för 1200-1900$ ) Så lägne duger LT1:an Dana 36 ( med 3,73) läger kulorna på låda , kam , stakar , hysteriska kolvar med ca 10,5:1 så länge Shimsa in , jorå med nåt snyggt skjutmått/bladmått , en Tuschpenna å lite tålamod fixar man det ( Lr märkpasta och en lite "howto" bokkankse) Det är inte raketforskning, Möjligen bilforskning ,,, Kan man bygga en bil kan man oxå schimsa en klump... Och Glöm inte Ronny Eriksons Farsas Bevingade ord: "Det är aldrig försent å ge opp!" | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Tror inte du behöver skifta till en dana 44 om du ska ha en t-56 låda, har själv en t-56 låda med 3,73 i bakaxeln. Fantastiskt kombo, 1-5 växel bär det iväg fantastiskt, 6 är crusing växlen. | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | olastorp - 2015-11-04 23:05 Tror inte du behöver skifta till en dana 44 om du ska ha en t-56 låda, har själv en t-56 låda med 3,73 i bakaxeln. Fantastiskt kombo, 1-5 växel bär det iväg fantastiskt, 6 är crusing växlen. Hrm...Det borde blir perfekt alltså.. Bra | ||
| |||
The_Pinks #356 Johan Bergelin ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 251 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Lilla Edet Förbrukar bensin | Har precis investerat i 3.73 utväxling i lin dana 36. Har tidigare haft 3.07. Lådan är T56. Tänkte byta allt själv, hur svårt kan de va. | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Jag har nu pillat en stund med att få i den nya 1:54 drevsatsen i min diff...och då dyker det ju alltid upp några frågor.... Jag köpte Yokon drev tillsammans med master overhaul kit. Och i monteringssatsen var det med två olika ytterringar till stora lagren "klumpen"...Någon som nyligen monterat en Yokonsats? alternativa ringar för att kunna nå rätt backlash? tittar man på Timkens hemsida har ytterringen samma modellbetäckning för LM501310 respektive LM501314?? Har nu pillat och shimsat en del och har fått detta mönster vid rätt backlash...skulle ni justera vidare eller är det tillräckligt rätt? Känns rätt ![]() (IMG_0925 liten.jpg) (IMG_0926_liten.jpg) Bifogad fil ---------------- ![]() ![]() | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | På den övre bilden ser det bra ut , undre bilden lite sådär, dock så kommer markeringarna dra sig utåt när du börjar köra .låt det va som det är. | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Azze Hur vart det med de "olika ytteringarna" i satsen ,,, Fick Du nån klarhet i var/när mn använder de olika? | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Jag fick svaret Yukon att dom skickade med två olika för att husen tydligen kan se lite olika ut. Båda ytterringarna är kompatibla med innerringen. efter en hel del mickalande med chims och ringar och förspänning, blev det för min del olika ringar på respektive sida ;)..och nu har brum rullat ett gäng mil i år och det verkar ha blivit bra ![]() | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Då kommer nästa fråga , kunde du ta av lagren på cariern lätt? Så att du kunde byta shims utan att förstöra lagren, för på min ligger de innanför lagren,,, eller fårman tjöpa ett par extra " montage lager"å hona ur? | ||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Jag gjorde tvärt om..använde dom lagren som skulle monteras, men smärjlade ner ingreppsytan så att lagren gick att "hantera" i shimsningen med rimlig avdragarkraft... | ||
| |||
SSDD #413 Lasse Andersson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 498 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Riala ( Utanför metropolen Riala ) | Oki ,, jag får hartza av de oxå då, skall skicka lite bilder vartefter man klarar av problemen. | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |