Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Allmänna frågor -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Drake kanske inte har den största lekamen, men punkolorna är minst sagt abnorma
- (Inlagt av: Patteponken)

Hjälp mig att välja mm
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Allmänna frågorInläggsformat

Dahlgren
Skickat 2014-11-22 16:50 (#34578)
Ämne: Hjälp mig att välja mm

Hej

Jag har en tid varit sugen på att skaffa mig en egen cobra och nu när jag är klar med studier och har ett riktigt jobb samt köpt ett hus med ordentligt garage så är ju två problem ur världen.

Ett önskemål med ett bygge är att det inte ska dra ut allt för mycket på tiden, att det tar tid är jag väl medveten om men jag vill så gott det går minimera för att komma ut på gatan och inte riskera att det blir stående halvfärdigt.
Tanken är att vänta tills jag har en ordentlig budget och sedan införskaffa så mycket delar som möjligt iom byggstart. Detta kräver ju dock att jag i stort har en målbild framför mig, vilket jag inte har.

Jag funderar för närvarande på två alternativ. Det ena är att köra autofab delar och det andra att beställa från factoryfive.

Autofab

Väljer jag denna väg så införskaffar jag förmodligen en komplett körbar C4 och försöker hitta en bil med lämplig motor och låda. Denna lär jag bruka tills tillfälle för inköp av kaross, ram, inredning etc etc och sedan stycka c4an.

Factoryfive

Beställa stora paketet och sedan jaga motor låda och fram bakvagn.

Det jag önskar få hjälp med är + och - på respektive väg att gå samt i båda fall vilken motor samt låda som låda som är lämplig ligger bra i pris och faktiskt går att få tag på.

Kardanaxel, behöver den kapas?
Styrning, hur mycket ändringar krävs för att få det att lira?

Jag har tusen frågor men vi kan börja såhär,
Överst på sidan Längst ner på sidan
Dahlgren
Skickat 2014-11-22 16:54 (#34579 - som svar till #34578)
Ämne: Re: Hjälp mig att välja mm

En sak till!

Finns det någon i Stockholmstrakten som har byggt på något av ovan nämnda alternativ och har tid att visa e upp sitt bygge för en novis som mig så vore det mycket vänligt.
Putte-El
#382 Patrick Eliasson
Skickat 2014-11-22 21:08 (#34582 - som svar till #34578)

Extreme Veteran

1001001002525
Plats: Gråbo Lerum
Autofab funkar med SFRO och det är ju bra. Motor å låda till detta kan du nog välja vad du vill mer eller mindre så länge du klarar vikt kontra hästkrafter som SFRO kräver. Kardan och drivaxlarna samt brygga för diffen behöver alltid kortas. Det hjälper Autofab dig med. Så även ändringen av styrning mm.

Factory Five kan jag inte så mycket om men har hört att det är en bra firma med bra produkter. Däremot blir det krångligt med SFRO då man inte får köpa en helt färdig byggsats från en leverantör för att sedan kalla det amatörbyggt fordon.
Mvh Putte

Redigerat av Putte-El 2014-11-22 21:11
Lars
#323 Lars Essén/Sthlm
Skickat 2014-11-23 10:12 (#34585 - som svar till #34579)

Extreme Veteran

100100100100252525
Plats: Ekerö
Jag har också hört att ett amatörbyggt fordon ska vara 'byggt' och inte monterat, samtidigt finns det ju ett antal FFR byggda på senare tid så uppenbarligen går ju det att besiktiga.

Jag bygger en Autofab, och det kan man göra på relativt kort tid, men för mig tar det lång tid... Jag har hållit på i ca 6 år och har åtminstone två kvar. Andra på forumet verkar daska av jobbet på 2-3 år.
De som klarar det på så kort tid måste vara bevandrade i bilbygge och eller vara duktiga hantverkare. Med Autofab kan man också köpa många färdiga delar som snabbar på bygget, samt att Kulle verkligen är service minded och kan hjälpa till att svetsa/montera motorfästen, bygga headers etc. etc
Är du som jag kostnadsmedveten och vill göra saker själv för att hålla budget, samtidigt som jag aldrig byggt en bil förut, då tar det tid.
Ett exempel: Köp färdiga kabelhärvor från ca 2*7000 sek till motorsyrning och resten av bilen. Blir superbra och går snabbt, eller dra själv och återanvänd de gamla kontakter som satt i orginalkabelhärvan, kostar ca 5000 kr totalt. Jag tattat kabel i ca 2 månader nu...
Jag ska nämna att jag inte har en utbildning/jobb som ger mig kunskap i bilbygge.

Vill du verkligen fokusera på att komma ut på gatan snabbt tror jag FFR är oslagbart. Jag tror också att FFR är bra i perspektivet att få en säker budget.

Beroende på var du bor finns det säkert både FFR och Autofab att kolla in. Jag bor själv i Stockholm om du vill se mitt bygge.

MVH
Lasse
Lars
#323 Lars Essén/Sthlm
Skickat 2014-11-23 10:18 (#34586 - som svar till #34585)

Extreme Veteran

100100100100252525
Såg att du bor i Stockholm, då kan du se mitt bygge om du är intresserad.

MVH
Lasse
Dahlgren
Skickat 2014-11-23 11:07 (#34587 - som svar till #34578)

Har också fått uppfattningen om att sfro kanske inte gillar färdiga byggsatser även om det har gått vid tidigare tillfälle.

Jag gillar också tanken med autofab och att de finns "lokalt" samt att det går att komplettera med färdiga delar om man/när man kör fast. Jag har heller inga bilbyggarerfarenheter men har skruvat lite mc. Jag är dock ett stort fan av learn by doing.

Men vad anses som bra motor/låda alternativ? Tanken är en köpa glass bil, men det kan vara så att jag har bråttom till glasskiosken.
Jag uppfattar det som primärt att ha valt motor och låda initialt för att få rätt fästen på autofab chassit, men jag är helt 6-0 när det gäller jänkemotorer och lådor.
Manuell låda är ett krav
Vad ska ja titta efter, går det att finna begagnat eller är nytt att förespråka?

Jag kommer gärna förbi och tittat Lars !
Lars
#323 Lars Essén/Sthlm
Skickat 2014-11-23 12:25 (#34588 - som svar till #34587)

Extreme Veteran

100100100100252525
Jag skickar ett PM med kontaktuppgifter.

Vad gäller motor så kan du nog få lika många svar som medlemmar här på forumet.
Vissa kör klassisk Cheva och Ford, andra BMW. Jag har tom en liten Cheva 305 från 86, vilket inte är det sexigste. Jag tror många förespråkar nyare LS serien.
Man måste nog göra en bedömning själv där man tar med effektkrav, pris och kanske hur orginallikt resultat man vill ha.

Jag gjorde precis som du nämnde, hade med mig fram/bakvagn plus motor & låda till Kulle när jag hämtade mitt chassi, då fixade han fästen för dessa, mkt smidigt.

MVH
Lasse
Dahlgren
Skickat 2014-11-23 20:29 (#34590 - som svar till #34588)

Tack Lasse

Finns det någonstans att läsa om vilka motorer som är kompatibla med vilka växellådor?
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2014-11-24 11:19 (#34593 - som svar till #34578)

Regular

252525
Plats: Gäst SFRO
Det är Transportstyrelsen som inte riktigt gillar att för kompletta byggsatser blir amatörbyggt fordon. En del löser det med dispens men de flesta genom att helt enkelt inte beställa allt från Factory Five. Jag har besiktat ett par-tre-fyra byggen baserat på Factory Five och där har kunderna valt att köpa "lagom" mycket från dem, då har det fungerat utan problem.

Motsvarande gäller egentligen Autofab. Jag har besiktat ett antal sådana också.

Gustaf
dank
#361 Dan Kjell
Skickat 2014-11-24 20:00 (#34597 - som svar till #34593)

Regular

252525
Plats: Bromma
>>> Finns det någonstans att läsa om vilka motorer som är kompatibla med vilka växellådor?

Med risk för att kliva ut på lite minerad mark... Att välja låda är inte det första du bör göra, det är motor. Lådor finns till allt. Se till att ta femväxlad (alt, sexväxlad) om du inte är råsäker på att du kan byta utväxling i bakaxeln. Vilken låda du sen väljer är också en budgetfråga; ska du åka snabbt till glasskiosken kan det räcka med en Muncie eller T-5 (T-56). Har du en större budget och glasskiosken ligger 14 varv bort på Ringen så är Tremec-lådorna (TKO) det naturliga valet. Det säljs adapterkåpor till det mesta. Med en större motor så blir det mesta i drivlinan dyrare.
Om din budget är 300kSEK, 400kSEK eller 500kSEK har betydelse för dina alternativ vad gäller motor och låda.

H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2014-11-25 10:48 (#34600 - som svar till #34597)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
När det gäller att dimensionera drivlinan så är det vanligt att stirra sig blind på vad motorn kan leverera. För våra bilar är det inte så viktigt eftersom en Cobra är relativt lätt. Spinner det loss med en motor så spinner det bara loss lättare med en dubbelt så stark motor! Påfrestningen på drivlinan blir inte dubbelt så stor.

Ett stort plåtschabrak med slicks på strippen är en helt annan sak.
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2014-11-25 16:49 (#34602 - som svar till #34578)
Ämne: RE: Hjälp mig att välja mm

Expert

2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Välj en motor med bra original sprut, går så mycket bättre.
Gärna en LS motor, billig och går så bra.
The_Pinks
#356 Johan Bergelin
Skickat 2014-11-26 21:06 (#34609 - som svar till #34578)

Veteran

1001002525
Plats: Lilla Edet Förbrukar bensin
Jag byggde autofab på 2.5 år, hade inge kunskap innan mm. Det är inte garagetiden som tar tid, enligt mig är det tiden som man lägger på forum etc som äter timmar. Köpte en del grejor färdigt av Kulle så som sidepipes headers. Men det var värt varenda krona.
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2014-11-27 12:12 (#34610 - som svar till #34609)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Det finns några viktiga punkter att ta ställning till innan du börjar.

1. Budget. Brukar vara svårt att undvika resonemang av typen; den här finessen kostar bara och den här kostar bara….. Efter ett tag blir allt extra kostsamt! Särskilt mycket pengar brukar det gå när man börjar se ljuset i tunneln! Samtidigt kan det vara dyrt eller svårt att fixa dessa finesser i efterhand.

2. Hur mycket kan du och vill du göra själv. Det vill säga bygga allt från scratch eller ett vuxen-Lego. De flesta hamnar nog någonstans mitt emellan. Ett vuxen-Lego kan dessutom vara krångligt att få godkänt!

4. Stuk? Ska det vara en bil för att köra på bana eller bara ett ha rejsigt utseende eller något att cruisa med ner till glasskiosken? Originalstuk eller…...? Det finns många varianter.

Både Autofab och FFR är beprövade koncept och du bör lyckas bra med båda. FFR har alltid haft en konstig bakdel men, den kanske har blivit bättre i de nyare versionerna. Autofab har en DAX-kaross (eller vad det heter idag) som är helt OK sånär som en osthyvel till scoop. Ja, ja Kulle jag vet att finns en "normal" variant!

Besök så många Cobra-ägare och Cobra-byggare du kan. Jag besökte även flera tillverkare innan jag bestämde mig för en ERA från USA.

Lycka till!
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)