

Inlägg: 1399
       Plats: Helsingborg | Det är inte möjligt på lagligt vis, fast det finns säkert någon som lyckats?! Så vida det inte är en originalbil det är frågan om.
Samma förfarande som vid amatörbyggt fordon: - SFRO 1, tittar på funktion, konstruktion, tilldelas chassinummer. Utan kaross.
- SFRO 2, Färdig bil, provkör, manöverprov, bullerprov, kollar allt. Om ok, gå vidare till 3.
- Bilprovning, Carspect eller annan som har tillstånd att göra reg-besiktning av amatörbyggt fordon. Godkänd bil får skyltarna på ett par dagar.
Carspect ringde mig i somras, dom hade inne en "original" Ac Cobra 427 som var importerad ifrån USA, och han som skulle besiktiga den var inte alls hemma på hur en originalbil skulle se ut. Så dom ringde mig och frågade om jag kunde komma och titta på den. Jag har bara 10min till Carspect så jag körde dit. Såg ju direkt att det inte var en originalbil och dom avbröt besiktningen direkt. Killen som hade köpt den från USA stod på sig och sa att det visst var en originalbil, för det hade han köpt den som. Bilen var riktigt fin och jag frågade vad han hade betalat, det ville han inte säga, men det var hans största investering hitills, inklusive hans villa... Jag tror han blev rätt sur på mig, men det var ju inte mitt fel att han inte hade koll på detta innan han tog hem bilen. Ursprungskontrollen var klar och detta var sista instansen, som det stöp på. |
Regular
Inlägg: 80
   Plats: Gäst SFRO | Det finns faktiskt möjlighet att importera en bil som amatörbygge också men det blir rätt bökigt. Bilen ska uppfylla svenska krav för amatörbyggt fordon vilket bland annat betyder att man måste kunna visa att bilen är byggd av en "amatör" (enskild person för eget bruk) och att det inte är för mycket byggsats. Det är ju krav som Transportstyrelsen/Besiktningsorganen ställer.
Dessutom måste SFRO kunna bedöma materialval och konstruktion så man behöver ofta strippa bilen ganska mycket, och ta reda på materialspecifikation etc. Det förekommer ju också att en utländsk bil behöver byggas om för att klara våra krav (e-märkta lysen, bälten...) och det är ju inte ovanligt att motoreffekten är för hög.
Ska man ge sig på import gäller det alltså att veta vad man pysslar med, skulle jag säga.
Gustaf |