Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Allmänna frågor -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: den som väntar på något gott, blir sällan fet..
- (Inlagt av: Man1n)

Import av cobra
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Allmänna frågorInläggsformat

sfernbr
Skickat 2014-11-02 20:03 (#34481)
Ämne: Import av cobra

Hej undrar om det är ngn som har importerat en färdig bil till sverige. Är det ens möjligt eller måste all import vara i byggsatsform?
/Mvh Stefan
Överst på sidan Längst ner på sidan
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2014-11-02 22:30 (#34483 - som svar till #34481)
Ämne: RE: Import av cobra

1000100100100252525
Plats: Helsingborg

Det är inte möjligt på lagligt vis, fast det finns säkert någon som lyckats?! Så vida det inte är en originalbil det är frågan om.

Samma förfarande som vid amatörbyggt fordon:

1. SFRO 1, tittar på funktion, konstruktion, tilldelas chassinummer. Utan kaross.
  2. SFRO 2, Färdig bil, provkör, manöverprov, bullerprov, kollar allt. Om ok, gå vidare till 3.
  3. Bilprovning, Carspect eller annan som har tillstånd att göra reg-besiktning av amatörbyggt fordon. Godkänd bil får skyltarna på ett par dagar.

Carspect ringde mig i somras, dom hade inne en "original" Ac Cobra 427 som var importerad ifrån USA, och han som skulle besiktiga den var inte alls hemma på hur en originalbil skulle se ut. Så dom ringde mig och frågade om jag kunde komma och titta på den. Jag har bara 10min till Carspect så jag körde dit. Såg ju direkt att det inte var en originalbil och dom avbröt besiktningen direkt. Killen som hade köpt den från USA stod på sig och sa att det visst var en originalbil, för det hade han köpt den som. Bilen var riktigt fin och jag frågade vad han hade betalat, det ville han inte säga, men det var hans största investering hitills, inklusive hans villa... Jag tror han blev rätt sur på mig, men det var ju inte mitt fel att han inte hade koll på detta innan han tog hem bilen. Ursprungskontrollen var klar och detta var sista instansen, som det stöp på. 

H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2014-11-03 09:19 (#34484 - som svar till #34483)
Ämne: RE: Import av cobra

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Jo det är möjligt som flyttgods.

Men, då måste du ha bott utomlands och ägt bilen ett tag.
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2014-11-05 13:44 (#34500 - som svar till #34481)
Ämne: Re: Import av cobra

Regular

252525
Plats: Gäst SFRO
Det finns faktiskt möjlighet att importera en bil som amatörbygge också men det blir rätt bökigt. Bilen ska uppfylla svenska krav för amatörbyggt fordon vilket bland annat betyder att man måste kunna visa att bilen är byggd av en "amatör" (enskild person för eget bruk) och att det inte är för mycket byggsats. Det är ju krav som Transportstyrelsen/Besiktningsorganen ställer.

Dessutom måste SFRO kunna bedöma materialval och konstruktion så man behöver ofta strippa bilen ganska mycket, och ta reda på materialspecifikation etc. Det förekommer ju också att en utländsk bil behöver byggas om för att klara våra krav (e-märkta lysen, bälten...) och det är ju inte ovanligt att motoreffekten är för hög.

Ska man ge sig på import gäller det alltså att veta vad man pysslar med, skulle jag säga.

Gustaf
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)