| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: "You can live in your car, but you can't race your house." - (Inlagt av: The_Pinks) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Allmänna frågor | Inläggsformat |
sfernbr![]() |
| ||
Hej , är det någon som har tips på vart man skall leta efter ett motor/transmissions paket till ett bygge? önskemålet är väl kanske en ford motor med manuell låda men även andra alternativ är av intresse. Måste man importera själv eller finns det bra alternativ inom landet? /Stefan | |||
| |||
Hans Bruman #256 Hans Bruman/Norr ![]() |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Jämtland | Kolla blocket och nitroz.se, kanske nån skrot? ska du ha besiktningsmotor (läs billig och motorsvag) eller 'rätt' motor direkt? | ||
| |||
bojan@ #340 Peter Jennebo/Öst ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1774 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: LINDESBERG | Hans Bruman - 2014-02-27 22:37 Kolla blocket och nitroz.se, kanske nån skrot? ska du ha besiktningsmotor (läs billig och motorsvag) eller 'rätt' motor direkt? Du stavade fel Hans "kanske nått skrot" menade du väl? Det är ju ford han vill ha. | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1774 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: LINDESBERG | Hej o Välkommen förresten! | ||
| |||
The_Pinks #356 Johan Bergelin ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 251 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Lilla Edet Förbrukar bensin | LS-motor och en 5 växlad Tremec låda hade jag valt om jag hade gjort om bygget. Köp ny växellåda. | ||
| |||
Putte-El #382 Patrick Eliasson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Jag håller med The_Pinks Ls motor och låda helst nya som bör stanna på 110-120 om du vill ha helt nya.Har jag hört. Mvh Putte | ||
| |||
Hans Bruman #256 Hans Bruman/Norr ![]() |
| ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Jämtland | Om du vill hålla nere kostnaden och inte är troende kan du leta efter ett LQ9 block + L92 toppar + cam + ls3 insug, skulle tro du hamnar på strax över 500 hästar med det. Fördelen med LQ4/9 blocken är att de är lägre specade än alublocken (325-345 hk) gör det "enklare" att besikta åsså borde de vara billigare. Men tyngre än alu då så klart men ärligt talat tror jag inte det märks... | ||
| |||
Lars #323 Lars Essén/Sthlm ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 478 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Ekerö | Jag är inte den mest kunniga ska gudarna veta, sitter med en Cheva 305 eftersom jag inte förstod bättre när jag började leta motor, så det är bra att lära sig först och köpa sen. MEN, utan att veta vilken budget du tänker dig tror jag att det är svårt att ge tips som är bra. Sen tror jag det är bra att veta vad syftet är med bygget, en bra banbil, snabbast rakt fram eller som jag, kunna glida runt och köpa glass. Det jag ångrar är att jag inte köpte en motor som har potential att utvecklas, nu måste jag köpa ett nytt block om jag inte vill glida runt mellan glassbarerna resten av livet… Föresten, välkommen på forumet och var inte förvånad om tråden spårar ur och till slut handlar om ngt helt annat! MVH Lasse | ||
| |||
The_Pinks #356 Johan Bergelin ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 251 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Lilla Edet Förbrukar bensin | Köper du beggad motor typ LS1 (på blocket går dom för 20000-25000) och en ny tremecl låda bör du hamna på typ 60000, då är nytt kablage och styrbox inräknad. Men i mitt fall då jag förmodligen kommer byta till LS3 (dröjer något år eller två) skulle jag köpt en ny växellåda som håller för den kraften. Nu istället får jag köpa uppgradrings kit till min T56:a för ca 10000 för att klara 500 hk. Ångrar att jag inte köpte i ny låda från början helt enkelt..:) | ||
| |||
H-O Blom #110 Hans-Olof Blom/Norr ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1796 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något! | Nyrenoverade Ford FE motorer från 25.000:- på Blocket. Utvändigt är det mycket lite som skiljer en 390 från en 427. http://www.blocket.se/varmland/Ford_352_390_428_och_427_motorer_506... AC-fabriken byggde också Cobror för den europeiska marknaden. De har Ford småblockmotorer men 427-kaross. Så den kombinationen är "rätt" men då är det ingen Shelby Cobra. Vad gäller växellåda så har jag en stor Top-Loader. Det vill säga den tätstegade varianten som sitter i originalbilarna. Men. skulle jag bygga idag skulle jag ta mig en lång funderare på att kanske köpa en 5-växlad TKO600 istället. | ||
| |||
klingan75![]() |
| ||
sfernbr - 2014-02-27 21:50 Hej , är det någon som har tips på vart man skall leta efter ett motor/transmissions paket till ett bygge? önskemålet är väl kanske en ford motor med manuell låda men även andra alternativ är av intresse. Måste man importera själv eller finns det bra alternativ inom landet? /Stefan Jag köpte min Ford 5,0 HO på blocket, då följde det med en AOD automatlåda som jag sålde på nolltid på Mustangforumet för att den passar rakt av även på gamla smallblock. Sedan köpte jag en TKO600 via Vetteparts Sweden som hjälpte mig att plocka ihop koppling utifrån min önskemål. Helt rätt är ju att köra med FE-motor och då helst en 428'a som faktiskt satt i rätt många Cobror eftersom 427'an var dyr och Shelby sannolikt ville ha bättre marginal. Dessa får ju dessutom plats i en Cobra. Lite knöligare att hitta men det finns om man letar. Till den ska du ju helst ha en Toploader, finns mycket uppgraderingar och Hurst shift kit. Jag har en bekant som bygger en Cobra med 5,0 HO och Toploader som skall gå i Modsport i SPVM. Men det går att sätta på moderna växellådor också. Modular är ju lite besvärliga att få plats med men till 2-ventilarna med enkla överliggande kamaxlar har ju Trick Flow trevliga toppar. De plockade ur 518 hästar ur 5,4 liter... http://static.trickflow.com/global/images/chartsguides/t/tfs%20dyno... Coyoten är ju också en trevlig motor men den har ju 422 hästar och det blir nog svårt att få SFRO att gå med på det. | |||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | Jag är numera återförsäljare för KW parts, Klintberg & Way, och dom har agenturen i Europa på bla GM Performance. Riktigt bra priser på kompletta motorpaket. Med garantier och du behöver inte betala i förskott som hos dom flesta privatimportörer. Tveka inte att höra av er om ni har några önskemål! | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 1774 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: LINDESBERG | Kulle - 2014-02-28 20:14 Jag är numera återförsäljare för KW parts, Klintberg & Way, och dom har agenturen i Europa på bla GM Performance. Riktigt bra priser på kompletta motorpaket. Med garantier och du behöver inte betala i förskott som hos dom flesta privatimportörer. Tveka inte att höra av er om ni har några önskemål! Ännu viktigare med det jag har sagt då!!!! | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Min Cobra har rullat 1300 mil med LS1 & T56 låda så nöjd. ![]() Vad du änn köper, se till o få insprutning det är så najs. | ||
| |||
Fulingbusen![]() |
| ||
Hur blir det om man reggar bilen med gammal förgasad 350, är man låst till detta då på framtida kontrollbesiktningar? | |||
| |||
Azze #388/Hans Gustavsson ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 269 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Arboga | Det var mycket LS och insprutning i inläggen ovan ![]() Det finns lite olika delar i det valet.......Dels blir det en ganska mycket mindre peng i byggfasen.....Dels är det ganska rakt på vad gäller skruvande (här kommer jag nog att bli kommenterad ;)) och sist men inte minst ger en konfiguration med förgasare och lite rolig kam en svårslagen ljud/känsla som inte riktigt är samma i en modern motorlösning....Vad jag dock ångrar mig i mitt drivlineval är att jag valde att gå på en renoverad billigare B&W T5 låda...Borde ha lyft i en TKO låda...... ....och så finns det ju Fordprylar för den asketiskt troende...... ![]() | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |