Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Chassi, styrning & hjulupphängning -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Drake the snake tror att han är en orm, bara för han åker runt som ett torrt skinn
- (Inlagt av: Patteponken)


Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Chassi, styrning & hjulupphängningInläggsformat
 
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-14 10:56 (#31765)
Ämne: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Hej
Jag var ute och körde lite konkörning i helgen på Arboga flygfält och filmade detta. När jag tittar på filmen ser jag att bakaxelns toe-in ändras förvånandsvärt mycket under krängning/acceleration/inbromsning utan att det är någon markant stor in och utfjädring på bakaxeln... (jag har dom nedflyttade fästena för stabiliseringstagen) så det finns minimalt inbyggt bumpsteer i bakaxeln utgående från kortningen av axeln)
Jag blev då lite orolig och började googla lite på detta område på olika Corvetteformum och såg då att detta till viss del var en "önskad/oönskad" egenskap på den axelkonstruktion...Känns ändå som att man borde försöka jobba bort en del av detta för lite lugnare egenskaper på bilen.
Finns det någon på detta forum som vet mer om detta?..
Hur mycket hjälper det att byta ut bakre toe-in-staget mot ett heavy duty med ballink? Har också kollat på mitt nuvarande och det finns inget glapp i det...
Hur mycket påverkar det att man med Cobra lösningen tar bort bladfjädern och ersätter med coilover?
Andra ideér runt detta?
mvh
Hasse
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-14 15:01 (#31766 - som svar till #31765)
Ämne: RE: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Azze - 2013-10-14 10:56

Hej
Jag var ute och körde lite konkörning i helgen på Arboga flygfält och filmade detta. När jag tittar på filmen ser jag att bakaxelns toe-in ändras förvånandsvärt mycket under krängning/acceleration/inbromsning utan att det är någon markant stor in och utfjädring på bakaxeln... (jag har dom nedflyttade fästena för stabiliseringstagen) så det finns minimalt inbyggt bumpsteer i bakaxeln utgående från kortningen av axeln)
Jag blev då lite orolig och började googla lite på detta område på olika Corvetteformum och såg då att detta till viss del var en "önskad/oönskad" egenskap på den axelkonstruktion...Känns ändå som att man borde försöka jobba bort en del av detta för lite lugnare egenskaper på bilen.
Finns det någon på detta forum som vet mer om detta?..
Hur mycket hjälper det att byta ut bakre toe-in-staget mot ett heavy duty med ballink? Har också kollat på mitt nuvarande och det finns inget glapp i det...
Hur mycket påverkar det att man med Cobra lösningen tar bort bladfjädern och ersätter med coilover?
Andra ideér runt detta?
mvh
Hasse

Jag noterade, under byggtiden, samma sak. Det enda jag kom fram till var att hela geometrin på toe-in stagen måste ändras genom flyttad infästning (den i centrum). Mina axlar är kortade ca 90 mm och Kulles är väl 76 mm om jag inte missminner mig. Ju kortare axlar desto påtagligare blir det.....
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-14 17:02 (#31767 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Men för att få den effekten måste ju den komma från fjädringsrörelsen...Min bakvagn är rätt ordentligt stum så jag tror inte att det är geometrin som primärt slår igenom, utan att det är mer något som rör sig som inte borde röra på sig....Men det blir att hänga upp den igen och ta fram clasolssonlasern och titta på det mer detaljerat i vinter Jag har nog redan bestämt mig att det åker dit nya "toe-in-stag" med balljoints..och då kan man ju samtidigt kosta på sig att försöka justera geometrin :).
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-14 18:07 (#31769 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Här är videosnutten som visar vad jag försökt att beskriva
http://www.youtube.com/watch?v=YM61bwTKfP0&feature=youtu.be
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2013-10-14 21:35 (#31771 - som svar till #31765)
Ämne: RE: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel


Expert

Inlägg: 2887
2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Det var ju bra med den sådan film, här ser man precis vad som händer, mycket konstigt, är det inte nått som sviktar?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-14 22:04 (#31772 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Om bara vädret håller i sig några dagar till skall jag montera kameran under bilen och se om det går att se var det flexar/glappar när jag kör...
Överst på sidan Längst ner på sidan
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2013-10-15 10:18 (#31773 - som svar till #31765)
Ämne: RE: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel





Inlägg: 1398
1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Ser ju skumt ut, men tror inte att det är tie rod (toe-in/out) för den skall inte kunna flexa om den är ok.
Måste vara på något ställe där det är gummibussningar, kollat support rod, (camber) eller 4-link?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-15 10:46 (#31774 - som svar till #31772)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Har du kollat inre kullederna på toe-stagen? Mina var rätt glappa, men jag kunde dra åt en lagerhalvorna som är gängad inne i själva centrumfästet.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-15 10:54 (#31775 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Bakvagnenens 4-link+undre support rod har nya hårda PU-bussningar på alla ställen...Jag har också varit och skruvat på innre lagerhalvorna i toe-instaget...Såg dock att det pressats ut lite fett från en av toe-rod yttre P-ända..Skulle kunna vara någon indikation på glapp där...Skall ta fram "brytgärnet" i kväll och se om det går att provecera fram något flex/glapp..Måste bara bygga en liten ramp så att hjulen kan stå nedfjädrade samtidigt som Hasse kan få in magen under bilen och komma åt att se eventuella glapp...
Överst på sidan Längst ner på sidan
Patteponken
#290 Patrik Sångberg/Sthlm
Skickat 2013-10-15 13:59 (#31777 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 3675
20001000500100252525
Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ??
Intressant felsökning och bra filmat.

Har du provat att hissa med domkraft och kolla om det är något på utfjädring? Kanske även vikta ner på något vis och kolla hur det rör sej?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-15 16:03 (#31778 - som svar till #31777)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Annars får du väl rigga kameran inne vid chassiet och rikta in den mot misstänkta ställen och sticka ut å gasa igen....
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-15 21:49 (#31779 - som svar till #31765)
Ämne: RE: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Felsökning med dom stora verktygen verifierar att det inte finns något glapp någon stans....Detta ger ju en viss vägledning om att det är ganska häftiga krafter på drivlinan när man brummar....Synd att man varnar för snö till helgen...annars hade det blivit fotokörning



(fels��kning2.jpg)



Bifogad fil
----------------
Bifogad fil fels��kning2.jpg (58KB - 68 nerladdningar)
Överst på sidan Längst ner på sidan
klingan75
Skickat 2013-10-16 08:51 (#31780 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel


Svaret finns på sid 43 i SFRO-handboken. Bumpsteer är inbyggt i bakvagnen på Corvette. Någon som är sugen kan forska i om det är med- eller motstyrning men på filmen ser det ju ut som det blir mer toe-in när bakvagnen belastas. Ser inte om det blir toe-out när bakvagnen reser sig. Det betyder väl då att ytterhjulet kommer få toe-in i kurvorna. Finns ju en del bilar som har styrning även på bakaxeln, t.ex Honda Prelude. Där svänger bakhjulen olika beroende på hastighet.
Överst på sidan Längst ner på sidan
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2013-10-16 09:48 (#31783 - som svar till #31765)
Ämne: RE: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel





Inlägg: 1398
1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Tror inte heller att det är något glapp, på filmen ser det ut som att det rör sig varje gång du ger gas, måste vara någon bussning det ger sig i?
Sett på amerikanskt forum innan att det första dom bytade ut var 4-linket till uni-ball om det skulle köras på bana. Men samtidigt så borde det bara i så fall röra sig framåt om toe-in är ok...?

Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-16 13:30 (#31784 - som svar till #31783)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Om man betänker att vi på våra Cobror dessutom ökar offset mot original spec. så gör vi ju det hela ännu värre. Jag har positiv offset i bak, fälgen breddar alltså mer utåt än inåt och jag har bekymrat mig för just det här fenomenet. Än så länge har jag åkt med rätt mycket negativ camber bak och å då minskar ju avståndet mellan yttre drivknut och angreppspunkten på däcket. Ju större avstånd mellan dessa, desto högre blir det vridande momentet på hjulet..... Eller?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Patteponken
#290 Patrik Sångberg/Sthlm
Skickat 2013-10-16 13:43 (#31785 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 3675
20001000500100252525
Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ??
Var det inte Bästefar som inte blev nöjd med bladfjäder och bytte tilbaka till coilovers. Är dock inte säker på orsaken. Men har för mej att den betedde sej underligt?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-21 11:13 (#31801 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Under helgen fortsatte felsökningen...med pådragen toppluva...satan vad fort det blev halvvinter

Kameran monterades under bilen på två olika ställen och på denna lilla videosnutt syns det ganska tydligt var det "rör på sig" där det inte borde göra det..... https://www.youtube.com/watch?v=R2IDnTJP6BA

Fortfarande får jag inte ihop hela bilden....men.... grundproblemet verkar vara att ,dels "dyker" diffklumpen under acceleration, och så ser det ut som att dom undre fästena för momentstagen rör sig....

Så det vore intressant om det finns någon som tittat på detta och hittat lösning för att få diffklumpen att sitta bättre än det fäste som är "standard" i Autofabchassiet? Verkar som att den "stege" som sitter orginal på Corvettes diffklump har en ganska tydlig uppgift

Sedan kommer jag att förstärka momentstagsvingarna så att dessa är sammankopplade mellan höger och vänster sida. Blir ju ganska häftiga moment på dom då dom dels är "förlängda" och nedflyttade och dessutom får kraften från dom kortade momentstagen och som också ger en större vinkel...

/Hasse


Överst på sidan Längst ner på sidan
Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2013-10-21 19:35 (#31804 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel


Expert

Inlägg: 2644
200050010025
Plats: Herrängen Stockholm
Jävlar vad det fladdrade, har du verkligen dragit åt skruvarna?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Tony
#197 Tony Steen
Skickat 2013-10-22 23:45 (#31807 - som svar till #31801)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel


Member

Inlägg: 32
25
Plats: Tingsryd
hej titta på det här .you tube. c$ corvette differential movement. bästefar hälsningar

https://www.youtube.com/watch?v=8Lr-QFH7E_A
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-23 11:48 (#31811 - som svar till #31765)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Klart intressant videosnutt som bekräftar att det finns lite att jobba med på min "släde" för att få diffen att lugna ner sig...Vad man också kan få fram när man googlar runt lite på Corvetteforumen har ju orginal C-Beam en klart viktig funktion för detta som vi ersätter med en mer "flexande" fastsättning i ramen...
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-23 17:40 (#31812 - som svar till #31811)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Azze - 2013-10-23 11:48

Klart intressant videosnutt som bekräftar att det finns lite att jobba med på min "släde" för att få diffen att lugna ner sig...Vad man också kan få fram när man googlar runt lite på Corvetteforumen har ju orginal C-Beam en klart viktig funktion för detta som vi ersätter med en mer "flexande" fastsättning i ramen...

Om fästpunkten för diffmomentstaget är fix, så skulle det innebära att hela kickupen flexar och så är väl inte fallet?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-23 21:17 (#31813 - som svar till #31812)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Jag har nu jagat runt en förnyad gång med momentnyckeln och kunde inte se några katastrofer mer än att dom nytillverkade nedflyttade stabiliseringstagsfästena kunde ha varit dragna lite till (har troligen krypigt lite efter att packningen i difflocket satt sig) och det syns att "vingarna" rört sig någon milimeter (skav i färgen runt bulten begränsad av hålmånen)...men det kan ändå inte förklara hela rörelsen som syns på videon.
Diffmomentstaget (om du syftar på det "övre främre fästpunkten" på diffen) så sitter den inte stumt i ramen utan via en gummibussning i rör..."typlikt" vad jag kan se på Kullechassin, men inte vanligt när man googlar på andra corvettebaserade chassibyggen där det övre främre fästet oftast är stumt monterat i ramen...Troligen är den boven till en hel del av det flex som syns, men den kan ändå max röra sig en centimeter innan utgående axelns "dammkåpa" tar i ramen..och där finns inga som helst skav. Mycket mysko är det och jag tror absolut inte att det är hela ramkicken som flexar.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-23 22:39 (#31814 - som svar till #31813)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Ju kortare "diffmomentstaget" är desto större blir ju rörelsevinkeln på hela diffen för varje millimeter som den bussningen flexar + att bussningen får jobba hårdare pga det ökade momentet. Men om det skulle vara så här så skulle ju alla med den här konstruktionen ha det här problemet och det tror jag knappast.
Var köper jag en sån där fiffig liten ombordkamera bäst och billigt? Jag är jäkligt nyfiken på hur mitt chassie beter sig.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2013-10-24 09:12 (#31815 - som svar till #31813)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel





Inlägg: 1244
100010010025
Plats: Förslöv // status: kör

Azze - 2013-10-23 21:17 Jag har nu jagat runt en förnyad gång med momentnyckeln och kunde inte se några katastrofer mer än att dom nytillverkade nedflyttade stabiliseringstagsfästena kunde ha varit dragna lite till (har troligen krypigt lite efter att packningen i difflocket satt sig) och det syns att "vingarna" rört sig någon milimeter (skav i färgen runt bulten begränsad av hålmånen)...men det kan ändå inte förklara hela rörelsen som syns på videon. Diffmomentstaget (om du syftar på det "övre främre fästpunkten" på diffen) så sitter den inte stumt i ramen utan via en gummibussning i rör..."typlikt" vad jag kan se på Kullechassin, men inte vanligt när man googlar på andra corvettebaserade chassibyggen där det övre främre fästet oftast är stumt monterat i ramen...Troligen är den boven till en hel del av det flex som syns, men den kan ändå max röra sig en centimeter innan utgående axelns "dammkåpa" tar i ramen..och där finns inga som helst skav. Mycket mysko är det och jag tror absolut inte att det är hela ramkicken som flexar.

Just den gummibussningen har jag bytt ut mot en fast, jag tror att Kulle har detta som ett "tillval" så han kan nog skicka en sådan.(inte så svår att tillverka men trång att byta ut

Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-24 19:41 (#31817 - som svar till #31815)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Den kamera som jag köpte är samma som flera skidåkare, skärmflygare och raceputtar mm använder. Den heter GoPro och finns i en hel hög olika utförand i olika prisklasser. Den är tyvärr ej helt gratis, men om man ändå har planen på att ta hem något från USA (vilket händer ) så är den betydligt billigare där. Jag köpte den senaste hero3+ och den kostade under 300 dollar. Läckert att kunna spela in full HD i 30hz :)....Bilden från kameran kopplar man sedan upp mot app i mobilen där du också kan styra inspelningarna mm. och så finns det ett gratis redigeringsprogram där man kan klippa ihop sina alster

Jag spanade redan igår på hur jag kan modda fästet till ett stumt fäste och inser att massa saker hade varit smart att göra "rätt" innan man monterade karossen

Kulle: Kan du PM:a mig pris för ett fast fäste?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-24 21:01 (#31818 - som svar till #31817)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Inte för att vara en petimeter på något sätt, men om hela diffen är upphängd i tre punkter, så tycker jag att det känns lite vanskligt att en av punkterna är stumt monterad. Det är ju trots allt aluminium vi talar om.... Eller är det bara jag???......... Jag var frestad att göra en sådan fiffig lösning med ett kortare fäste upp mot kick-up:en, men till sist så tyckte jag att det var mer frestande att leda ner den kraften i "mittramen" samt att få lite mer längd på staget...



Bifogad fil
----------------
Bifogad fil Diffmomentstag.jpeg (83KB - 123 nerladdningar)
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke B
#215 Michael Blidén/Sthlm
Skickat 2013-10-24 22:22 (#31820 - som svar till #31818)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel


Elite Veteran

Inlägg: 990
500100100100100252525
Plats: Södra Stockholm
CES kopia!
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2013-10-24 22:33 (#31821 - som svar till #31820)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Micke B - 2013-10-24 22:22

CES kopia! :o

Absolut!
Överst på sidan Längst ner på sidan
Azze
#388/Hans Gustavsson
Skickat 2013-10-25 09:57 (#31822 - som svar till #31821)
Ämne: Re: Bumbsteer/"krängsteer" bak på en C4 axel



Veteran

Inlägg: 269
1001002525
Plats: Arboga
Tyvärr ligger ju "mittramsbalken" på mitt chassie nästan rakt under fästet så det skulle inte ge så stor skillnad (momentmässigt) med ett stumt fäste nedåt eller uppåt...Håller med om att det "tar emot" att bygga det tokstumt....men infästningen i vingarna tar väl i huvudsak vridande moment..så det borde inte ge några utmattande problem mer än att det kommer att ge lite mer ljud från drivlinan.
Orginalinstallationen är ju lite kul på det sätt att man låser ihop helheten med c-balken så att hela drivlinan "hänger ihop"..Måste vara denna tanke man fortsatte att utveckla till C6 lösningen..
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)