Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Allmänna frågor -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Unikt för Cobran är att den blir snabbare med åldern..
- (Inlagt av: Man1n)

Bygga eller Färdig bil.
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Allmänna frågorInläggsformat

aces-syd
#406 Mikael Gundlach
Skickat 2013-06-09 10:57 (#30707)
Ämne: Bygga eller Färdig bil.

Member

25
Plats: Höganäs
Har lite funderingar angående att bygga mig en Cobra eller att köpa en färdig bil och kanske modifera den efteråt.
Villjan att bygga / skapa en egen bil finns men samtidigt vill man ju inte lägga ner hur många år som helst utan bli färdig så att man kan njuta av lite.
Så vad tycker ni som har byggt era bilar själv, är det värt det ?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2013-06-09 11:06 (#30708 - som svar till #30707)
Ämne: RE: Bygga eller Färdig bil.

Expert

2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Hej Aces-syd!
Här finns det massor att delge, vad skall du använda den till, race eller bara glida, hur mycket jobb vill du lägga ner, vilken kunskap har du, har du stor verkstad med massa maskiner?
Det första du skall göra är att åka och besöka andra byggare och bestämma vad du vill ha för spec på motor o låda, hjul 15,16,17,18,19 el 20 tum, färg etc.
Det kostar massor av tid och pengar att köpa färdig som du sedan skall bygga om.
Finns olika fabrikat att välja på, FFR går nog snabbast att bygga.
Lycka till.
aces-syd
#406 Mikael Gundlach
Skickat 2013-06-09 13:14 (#30709 - som svar till #30708)
Ämne: Re: Bygga eller Färdig bil.

Member

25
Plats: Höganäs
Vad ska jag ha den till, glida runt och bara njuta av att byggt en bil själv vorre härligt. Verkstaden är inte stor då det är ett ombyggt garage/förråd ska gå med lite vilja.Maskin finns, och har bra uppfattning vilket chassi jag vill ha och motor. Likaså färg , tid att bygga ca 3-4år beroende på tillgänglighet av fritid.

Ska ta mig en tur till Kulle, då han är närmast.
buffalo
#351 Ulf Jonsson
Skickat 2013-06-09 16:28 (#30711 - som svar till #30709)

Regular

252525
Plats: husum / örnköldsvik
köp ett kit av kulle så får du värdefull support. Sedan tror jag att det blir billigare än att köpa beg och bygga om.
Köp en nyare komplett drivlina typ ls1 med t56 så har du motor så att du klarar dej ett tag.
(Om det blir fler byggen för mej så kommer jag att göra så.)
P Sonesson
#292 Peter Sonesson/Norr
Skickat 2013-06-09 18:13 (#30712 - som svar till #30707)

Veteran

10010025
Plats: Uppsala
Hej!
Köpte en färdig bil för drygt 5 år sedan då jag inte ville vänta på att få köra och känner mej själv tillräckligt bra, jag har inte tålamodet att bygga en från Cobra grunden.
Kan nog hålla med att det inte blir billigare att köpa en färdig bil OM du inte hittar en som är exakt som du vill ha den.
Jag har sedan köpet av bilen bytt motor, konverterat till manuell, bytt alla mätare + stolar, klätt om inredningen, renoverat bakaxeln, bytt sidepipes, bromsar, halva elsystemet osv.
Har inte vågat räkna ihop vad kalaset har kostat hittills men det har varit värt varenda krona!!!

Ett kit från Kulle är ett bra val då både ram och kaross håller hög kvalitet, bra support också framför allt finns den på hemmaplan.
Daxs kaross ser dessutom väldigt bra ut om man väljer "rätt" scoop:-)

Lycka till oberoende av vilken väg du väljer!
//Peter
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2013-06-09 19:35 (#30718 - som svar till #30708)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Jonas H - 2013-06-09
Finns olika fabrikat att välja på, FFR går nog snabbast att bygga.
Lycka till. :)

Tja, idag då det mesta går att få tillverkat till mitt bygge, så vågar jag nog påstå att min går minst lika snabbt att bygga som en FFR.
Det går att få chassit i vilket utförande man vill, och karossen kräver mycket lite jobb innan lack. Pratade med en som byggt ett par stycken av detta koncept och beställt rullande chassi, förutom lackeringen som han fixade innan chassit kom så byggde han ihop den helt klar på 80 timmar
Jag har ingen uppfattning om hur snabbt man bygger tex en FFR, men betvivlar att det går snabbare då den har en hel del plåtar att få till.
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2013-06-09 19:45 (#30720 - som svar till #30718)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
ERA byggde en gång en bil på ett Shelby American Automobile Club convention. Det tog 35 mantimmar!!!

Det tog några timmar till för mig!

http://www.erareplicas.com/427/con1.htm
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2013-06-09 20:07 (#30721 - som svar till #30707)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Hehe, jo ett par timmar till får man nog räkna med första gången man bygger!
Fast har man allt på plats så går det ganska snabbt!
Dom flesta lägger ut kostnaden på ett par år och det är inte så vanligt att jag levererar allt på en gång.
Därför kanske FFR upplevs som snabbare att bygga men jag tror att man beställer ett komplett kit på en gång för att få ner fraktkostnaden från USA.
ejorris
#408 Jörgen Risholt
Skickat 2013-06-11 06:40 (#30729 - som svar till #30721)

Veteran

100252525
Plats: Umeå
Jag hade som målsättning med mitt projekt att lära mig nått helt nytt och beslutade att göra i princip allt själv. Trodde när jag startade för fem år sedan att jag skulle vara klar nu, men jag är bara halvägs. Problemet när man kör med en massa egna lösningar är att man får kasta bort och göra om flera gånger. Ibland tar man beslut som visar sig bli fel. Jag har gjort om armarna till framvagnen fem gånger tex. Och ena sidan längtar jag tills jag blir klar men och andra sidan ser jag lite vägen som målet. Det är fortfarand kul och nu kan jag skönja ett slut. Sen kostnaden, tja det kommer säkert att genererat en slant men kanske inte i paritet med en "ny" och sen om man slår ut det på många år känns det inte lika tungt. Skulle jag börja om skulle jag köpa ett färdigt chassi och bygga på ett känt sätt eftersom man undviker en del tabbar.
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)