| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: om en katt föds i ladugården är det en ko då? - (Inlagt av: viper66) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Allmänna frågor | Inläggsformat |
Putte-El #382 Patrick Eliasson ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Hejsan. Skall snart börja lära mig svetsa TIG genom att vara på en svetskurs som Verktygsboden i Borås har. Där får man bara en liten inblick i hur det funkar så sedan får man skaffa svets och börja leka i garaget. Det lär gå åt en hel del gas så min fråga är vilken storlek på tub man bör välja. Någon som har synpunkter? Mvh Patrick | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Köp inte en 5 liters, blir bara dyrt ,skaffa ett hyresavtal på en 20 liters .Rekommenderar Strandmöllen. tror jag fick ge 1000kr om året för en 20 liters (har för mig att fyllningspriset var hälften av vad Aga skulle ha ) Dock finns det fler aktörer som vill sälja gas, kolla runt lite i din närhet,ibland kan man kohandla lite ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Jag betalade 195 kr för en 5 liters 2004 nu senast tror jag den kostade närmare 800kr snacka om lurengrejeri ! ![]() ![]() | ||
| |||
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Tack för era tips och information. Kollade med Verktygsboden i Borås idag och de har följande flaskstorlekar för friköp: 5 liters 2188kr inkl gas. 11 liters 4700kr inkl gas. Att fylla dem med gas sedan kostar: 5 liters 388kr 11 liters 652kr Större flaskor går på hyresavtal. Mvh Patrick | ||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Det går ju att ta flaskorna på dagshyra för några kronor om dagen. Att försöka tig-svetsa en ram med en 5-liters flaska blir galet dyrt. Fråga mej. ![]() | ||
| |||
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Hej Drake. Jo jag var mer inne på 11 liters flaskan och ramen står klar hos Kulle väntar bara på fram och bakvagn som han är snäll att jaga tag i för mig. Tänkte mer lära mig TIG för att kunna svetsa lite för husbehov. Tänker friköpa den så man inte behöver få ångest varje gång man går in i garaget och ser den. Finns en hyr-firma som säger "Den som hyr han spar" Själv tycker jag " Den som hyr han spyr" stämmer bättre i alla fall med tanke på Cramo och Ramirent´s priser som man tvingas använda i jobbet. Men tack för tipset. Mvh Patrick | ||
| |||
Micke Ån #293 Micke Ån/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1593 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Bällstaberg | Putte-El - 2013-02-18 17:56 Tack för era tips och information. Kollade med Verktygsboden i Borås idag och de har följande flaskstorlekar för friköp: 5 liters 2188kr inkl gas. 11 liters 4700kr inkl gas. Att fylla dem med gas sedan kostar: 5 liters 388kr 11 liters 652kr Större flaskor går på hyresavtal. Mvh Patrick Det lät inte så farligt, Collet svetsservice i Täby vill ha 600 pix ink moms för påfyllning av en Aga 5:a Argon.... ![]() | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Putte-El - 2013-02-18 18:42 Hej Drake. Jo jag var mer inne på 11 liters flaskan och ramen står klar hos Kulle väntar bara på fram och bakvagn som han är snäll att jaga tag i för mig. Tänkte mer lära mig TIG för att kunna svetsa lite för husbehov. Tänker friköpa den så man inte behöver få ångest varje gång man går in i garaget och ser den. Finns en hyr-firma som säger "Den som hyr han spar" Själv tycker jag " Den som hyr han spyr" stämmer bättre i alla fall med tanke på Cramo och Ramirent´s priser som man tvingas använda i jobbet. Men tack för tipset. Mvh Patrick
Nja, jag håller inte med där. En 20-liters flaska kostar ca 5000:- att hyra i 5 år och med tanke på att påfyllningen blir billigare ju större flaskan är så är blir det nog billigare i längden. Att tig-svetsa är ett av dom mest effektiva sätten att göra av med gas så ta så stor flaska du bara kan! Det tjänar du på i längden. 4700:- för en 11-liters tycker jag verkar vara ocker! | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | En 20-liters flaska kostar drygt 800:- att fylla hos AGA och det finns säkert dom som har billigare gas och hyresavtal så du kan gå in i garaget i många år utan ångest innan du når "break even" jämfört med en köpeflaska. Om någonsin? Visst, om du bara gör av med en tub vartannat år så kanske. Det jag ångrar mest är att jag inte hyrde min tub, tror att jag gjorde av med 15st 5-liters flaskor när jag byggde min bil. Fatta vad det kostade!!! Redigerat av Drake 2013-02-18 19:51 | ||
| |||
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Jag får nog kolla det du säger det låter som att jag har helt fel och du har en bättre lösning som du skriver. Tack för dina exempel. Grymt med forum med folk som kan när man inte kan själv. Mvh Patrick | ||
| |||
JockeE #326 Joakim Engström/Sthlm ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 156 ![]() ![]() ![]() Plats: Vendelsö | Jag köpte en 5-liters flaska till tiggen. Köpte chassi från Kulle så det skulle ju inte bli så mycket svetsa. Eller hur! Det är ju en massa saker förutom chassit som man kan svetsa om man vill tillverka saker själv. Ska man sen svetsa avgassystem med rotgas så går en 5l-laska jäkligt fort. Så står man där på lördag förmiddag med tom flaska och ingenstans att fylla förrens på måndag :(. Tur att PP hade hyrflaska som man kunde låna då :). Ångrar att jag inte hyrde flaska under byggtiden. \\jocke | ||
| |||
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Jag böt min 5-liters på Maskinhuset i Ropsten och körde 10 mil till landet och när jag skulle börja svetsa på lördagen så var flaskjäveln tom! En plomberad flaska!!! Hade väl kunnat hända med en större också, men det hade man nog märkt på vikten. Hyr en 20-liters, det blir mindre ångest då! ![]() | ||
| |||
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Jag hör vad ni säger. Roligt att svetsgas engagerar er = entusiaster. Gött är det Tack. Mvh Patrick | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Bra frågor engagerar. ![]() | ||
| |||
Patteponken #290 Patrik Sångberg/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 3675 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ?? | Putte-El - 2013-02-17 11:26 Hejsan. Skall snart börja lära mig svetsa TIG genom att vara på en svetskurs som Verktygsboden i Borås har. Där får man bara en liten inblick i hur det funkar så sedan får man skaffa svets och börja leka i garaget. Det lär gå åt en hel del gas så min fråga är vilken storlek på tub man bör välja. Någon som har synpunkter? Mvh Patrick Hej Putte. Jag bor i Stockholmstrakten. Jag är inget proffs på tig-svets. men jag skulle kunna lära dej grunderna. Aha, nu ser jag att det handlar om gas. Redigerat av Patteponken 2013-02-22 22:23 | ||
| |||
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 368 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Gråbo Lerum | Hejsan Patteponken. Eftersom du bor i Sthlm trakten och jag i Gbg trakten så kan avståndet vara till besvär men har du tips om Tig svetsning så är jag mycket intresserad. som sagt kan jag extremt lite om svetsning, har bara Mig svetsat tidigare. Mvh Patrick Ps:Söker man på Tig svetsning på Youtube så kommer gammal instruktionsfilmer från AGA Upp som är grymt bra samtidigt som det är roligt att titta på dem då man Tas tillbaka till de filmer i lumpen eller skolan som man fick se som var löjligt formella men ändå Bra information i. tänker då inte bara på biologi filmerna:Ds ![]() | ||
| |||
Patteponken #290 Patrik Sångberg/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 3675 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ?? | Drake - 2013-02-19 20:41 Jag böt min 5-liters på Maskinhuset i Ropsten och körde 10 mil till landet och när jag skulle börja svetsa på lördagen så var flaskjäveln tom! En plomberad flaska!!! Hade väl kunnat hända med en större också, men det hade man nog märkt på vikten. Hyr en 20-liters, det blir mindre ångest då! :cool: Ha,ha, Dra åt helvete! Där tyckte jag faktiskt synd om dej. Det är dessa ggr man vet att man lever. | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |