| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: Det är så dags å vissla när man har skåret å läppen - (Inlagt av: Roland Jansson) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Besiktnings relaterat | Inläggsformat |
matte70 #364 Mats Sigurdsson ![]() |
| ||
Member Inlägg: 5 Plats: Huddinge | Hej är det någon som vet hur man gör för att ta reda på vad det är för stål i ramen....bilen är köpt klar från utlandet sfro kräver stål intyg....tacksam för alla uppslag. | ||
| |||
bojan@ #340 Peter Jennebo/Öst ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1774 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: LINDESBERG | matte70 - 2013-02-01 15:53 Hej är det någon som vet hur man gör för att ta reda på vad det är för stål i ramen....bilen är köpt klar från utlandet sfro kräver stål intyg....tacksam för alla uppslag. http://www.ramo.se/material_translation.htm http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=137347 http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstruktionsst%C3%A5l Det finns info här men hittade det inte! Det går att skicka en bit till statens material nånting.... sök på forumet and u will find
| ||
| |||
#3 Kulle #3 Rickard Kulle/Syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | Bilen? I så fall går det inte att besiktiga den utan att bluffa dig igenom. Men om du har köpt en ram från utlandet så är väl lättast att kontakta tillverkaren (privat eller företag kvittar) och be dom skicka materialspec och hoppas att det uppfyller svenska krav. Annars så går det att skicka delar av ramen för analys till tex ÅF eller liknande. Googla och du finner. ![]() | ||
| |||
Gbgarn #391 Clas Wickerts ![]() |
| ||
Member Inlägg: 18 Plats: Landvetter | Hej, jag jobbar på fd ÅF Kontroll som idag heter Dekra Industrial. Vi har en apparat som kan läsa av ditt material på plats du behöver bara slipa rent ett mindre område så kan man läsa av materialet och förhoppningsvis så räcker detta intyg. Enda problemet med detta är att man ej får reda på mängden kol i materialet vilket kan vara intressant när det gäller svetsbarhet. Ska undersöka ytterligare på måndag. Vi har kontor på många ställen i Sverige, var bor du? Hälsning clas | ||
| |||
| ||
Member Inlägg: 5 Plats: Huddinge | Hej Clas. Jag bor i huddinge söder om stockholm. ![]() | ||
| |||
GöstaB #311 Gösta Berglund/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 476 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Halmstad Status: "rullar" | Hej Mats! Den vanligaste kvaliten för fyrkantrör i Europa är tysk norm ST35-ST37 eller motsv. EU norm E235. Så är ramen från Europa är den med 90% säkerhet av denna kvalitet. Går säkert att få fram certifikat på respektive dim. från en rörgrossist här i Sverige. Hör av dig om du behöver mer info. /G | ||
| |||
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | Hehehe, jo. Men SFRO vill väl ha spec på vad för material det är i Mats ram, inte vad det brukar vara? Jag tillverkar mina chassi i profiler i kvalité S355J2H EN10219, men det är ju i detta fallet helt ointressant eftersom det är specen i Mats ram som gäller nu. ![]() | ||
| |||
Gbgarn #391 Clas Wickerts ![]() |
| ||
Member Inlägg: 18 Plats: Landvetter | Stockholm har vi kontor, jag s kall kolla lite närmare om det går att göra i Stockholm. | ||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Skriv ett eget intyg, det gjorde jag. Det är ju du som byggare formellt sett är fordonstillverkaren och därmed behörig att skriva intyg. Finns en del snack om detta på locostsweden, bland annat om att tillverkaren kan bestämma hur stort utrymmet för registreringsskylten ska vara så att man alltid får en liten skylt. | ||
| |||
GöstaB #311 Gösta Berglund/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 476 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Halmstad Status: "rullar" | Kulle - 2013-02-02 20:09 Hehehe, jo. Men SFRO vill väl ha spec på vad för material det är i Mats ram, inte vad det brukar vara? Jag tillverkar mina chassi i profiler i kvalité S355J2H EN10219, men det är ju i detta fallet helt ointressant eftersom det är specen i Mats ram som gäller nu. :) S - E355 ( ST52 ) har ju betydligt bättre mekaniska egenskaper än "bonnstålet" S-E235 så ditt chassi har säkert fördelen att vara vridstyvare än de flesta ett bra säljargument !! /G ![]() ![]() ![]() | ||
| |||
| ||
Member Inlägg: 5 Plats: Huddinge | clas jag har använt en pistol som lantz har för att kontrolera stålkvalitet men den talar bara om hur många % järn och mangan det fanns i stålet.det hjälper tyvärr inte. jag har kommit i kontakt med en forskare på kth som ska försöka hjälpa mig, jag får skicka in en bit av ramen för test. ![]() | ||
| |||
JockeE #326 Joakim Engström/Sthlm ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 156 ![]() ![]() ![]() Plats: Vendelsö | GöstaB - 2013-02-03 11:56 Kulle - 2013-02-02 20:09 Hehehe, jo. Men SFRO vill väl ha spec på vad för material det är i Mats ram, inte vad det brukar vara? Jag tillverkar mina chassi i profiler i kvalité S355J2H EN10219, men det är ju i detta fallet helt ointressant eftersom det är specen i Mats ram som gäller nu. :) S - E355 ( ST52 ) har ju betydligt bättre mekaniska egenskaper än "bonnstålet" S-E235 så ditt chassi har säkert fördelen att vara vridstyvare än de flesta ett bra säljargument !! /G ![]() ![]() Som brokonstruktör så känner jag att jag måste reda ut detta ![]() Stålkvaliteten påverkar inte vrid- eller böjstyvhet. Stålets elasticitetsmodul är lika för alla stålsorter. Det som skiljer stål med högre hållfastet är att de har högre sträckgräns Sträckgräns anger den högsta spänning som stålet tål utan att deformeras plastiskt. Belastar vi till plasticering så har vi inte längre ett styvhetsproblem utan ett brottproblem. Drar man i en stålstång så kommer den att förlängas lika mycket oavsett stålkvalitet. I ett höghållfast stål kan vi dra med större kraft och få större deformation innan det börjar plasticeras. Det är skillnaden. Alltså: Vi har två geometriskt likadana balkar en i bondstål (255 MPa) en i höghållfast Weldox stål (finns upp till 1300 MPa) Belastar vi dessa balkar (virder eller böjer) med samma last så kommer nedböjningen/vridningen att bli lika för båda balkarna. (Om man inte överskrider sträckgränsen förstås.) Däremot tål Weldoxbalken 4-5 ggr så stor belastning innan stålet börjar plasticeras MEN vi får då 4-5 ggr så stor nedböjning/vridning. För att ökan vridstyvheten måste man ändra geometrin i ramen. (Om man tänker fortsätta att använda stål) Det vart bara lite stålnörderi ![]() (Under de 130 mil jag kört med bilen så känns dock Kulles ram riktigt bra ![]() \\jocke | ||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Bra Jocke! Tänkte också kommentera, men du hann före. Eller som jag brukar säga: Triangulera mera! ![]() | ||
| |||
| ||
Member Inlägg: 5 Plats: Huddinge | Tänkte bara ge lite återkoppling. Har nu fått sfro 2 och reg bes klar .Det visade sig att några av sfro bes männen har en stålhårdhets mätare, så han använde den på min ram och blev nöjd med det. ![]() | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Va! Gick den igenom SFRO ? Trots import!? ![]() | ||
| |||
Micke Ån #293 Micke Ån/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1593 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Bällstaberg | Jonas H - 2013-07-04 22:57 Va! Gick den igenom SFRO ? Trots import!? :o Näe Jonas, den var väl inte importerad. Hembyggd såklart! | ||
| |||
| ||
![]() Inlägg: 1399 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Helsingborg | matte70 - 2013-02-01 15:53 ....bilen är köpt klar från utlandet sfro kräver stål intyg..... | ||
| |||
Thomas #239 Thomas Engström/syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1244 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Förslöv // status: kör | Som sagt inget är omöjligt och reglerna verkar gå att tänja på ...... | ||
| |||
| ||
Member Inlägg: 5 Plats: Huddinge | det fanns en dispan att få prova den mot amatörbyggsreglerna från transportstyrelsen. annars hade det inte gott ![]() | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |