| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: Gör det, men gör det rätt. - (Inlagt av: Vortex) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Besiktnings relaterat | Inläggsformat |
gammapi![]() |
| ||
Hej, någon som har erfarenhet av kollapsbar rattstång... Nu är det inte den "vanliga" kollapsen för rattstången i längsled jag är ute efter. Min besiktningsman säger att den även skall kollapsa i höjdled, dvs i den tänkta infästningen i sittbrunnen. Dvs "ramla ner" - typ att få ratten i knät vid en krock. Det lär ska finnas en så kallad "C bygel" - har sökt som en tok efter detta utan att hitta något - skall finnas till Ford Escort...(och egentligen alla bilar ?) Den lokala Fordhandlaren gjorde sitt bästa och visade alla sprängskisser utan att vi kunde finna något som liknade detta... Någon som har hört om detta / har erfarenhet eller på annat sätt kan föra saken framåt? /GP | |||
| |||
Patteponken #290 Patrik Sångberg/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 3675 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Letar bilnycklar ?? | ???? Tycker reglerna börjar spåra ur totalt. Synd om dom som bygger nuförtiden. | ||
| |||
Jonas H #30 Jonas Haag ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2888 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar. | Bes.mannen borde väl kunna visa vad det är som behövs. ![]() | ||
| |||
LS7 #298 Thomas Bosaeus/Sthlm ![]() |
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Håller med, han får väl förklara vad det är han menar, vem har du som bes.man? | ||
| |||
woppe #329 Sten Vuopio/Norr ![]() |
| ||
Member Inlägg: 41 ![]() Plats: Luleå | Tror inte den skall ramla ner i knät.Den skall nog hellre böjas uppåt. Skall vi börja med dom petitesserna s skall vi nog sluta bygga bilar. kommer ni ihåg hur ratt stången på en pv-volvo var byggd den kom rakt imagen. | ||
| |||
gammapi![]() |
| ||
Den var inte helt enkel märker jag.... Jo, har bett honom förklara både en och två ggr... ......och jag fattar fortfarande nada. | |||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Byt gubbe! Det finns ett "regelverk" numera (nya SFRO-boken) som alla besiktninggubbar måste gå efter. Marlon beklagade sig över att det numera är godkänt med pluggsvetsade rattaxlar, men sa bara att han var tvungen att godkänna dom. Minns inte att det står något i nya boken om det du beskriver. Kolla upp det först, om det inte står något så kan du skita i honom. SFRO är skitbra för det mesta men det verkar tyvärr finnas en del stolliar som kör sitt eget rejs fortfarande med en massa egna ideér. Vem har du som besiktningsman? Häng ut honom bara! Fan om jag har fel nu och det faktiskt är så att man ska ha nån jävla c-bygel numera. Har aldrig hört det kravet förut faktiskt. Skit samma, häng ut han ändå. Såna där jävla paragrafryttare ska tuktas. ![]() | ||
| |||
therealpinto Gustaf Ulander ![]() |
| ||
Regular Inlägg: 80 ![]() ![]() ![]() Plats: Gäst SFRO | Det finns inga formella krav eftersom varje bil är olika, och det går inte att säga på distans om det är "rätt" eller "fel" att kräva en viss sak. Det som menas är i alla fall att de flesta moderna bilar har en variant på infästning av rattaxeln där det övre fästet sitter som i en "gaffel" så den kan glida ur fästet när den utsätts för tryck. Funktionen kan behövas för att kollapsdelarna ska kunna vika sig som avsett. Kolla på Volvo 240, Sierra eller liknande så tror jag ni ser hur det funkar. Jag brukar tycka att den funktionen kan ersättas av en ordentlig kollapsdel längre ned i rattaxelsystemet, som kan skjutas ihop ordentligt. Men det beror som sagt på hur det ser ut. /Gustaf | ||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Men det står ju väldigt tydligt hur axeln ska skarvas och att den ska vara kollapsbar. Nu börjar det bli sådär luddigt igen som det var förrut med godtyckliga bedömningar. Trodde att SFRO ryckt i öronen på dom med dom mest stolliga ideérna. Finns ju en speciell besiktningman som har utmärkt sig rätt ordentligt med en massa lustiga krav. Om man har en ordentlig deformationszon, behöver man eller behöver man inte ha en c-bygel då? Det är ju fan att det ska vara som lotto vilken besiktningsman man får. | ||
| |||
therealpinto Gustaf Ulander ![]() |
| ||
Regular Inlägg: 80 ![]() ![]() ![]() Plats: Gäst SFRO | Men grejen är att det inte går att sätta fasta, entydiga regler för allt eftersom alla fordon är olika. I så fall skulle man behöva bestämma exakt hur varje byggtyp ska se ut, och då blir alla Cobror likadana...det tror jag inte någon vill. Jag håller inte med om att bedömningarna är godtyckliga, de baseras på erfarenhet och något mått av kunnande. Men ska vi ha utrymme för kreativitet i byggandet måste det också, i min mening, finnas utrymme för flexibilitet i bedömningarna. Jag kan förstås inte veta hur det ser ut i det enskilda fallet. Men vid flera tillfällen när liknande saker diskuterats har det visat sig att byggaren missförstått SFROs kommentarer. Det händer - ganska ofta - att vi vid en byggbesiktning kommenterar att saker kan lösas bättre. "Här vore det bra med...du skulle kunna..." och det är inte alltid samma sak som ett måste. Ett bra sätt att hantera saken är att sakligt försöka diskutera med sin besiktningsman, fråga om det är ett krav eller ett tips. /Gustaf | ||
| |||
Drake #270 Stefan Karlström/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 2644 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Herrängen Stockholm | Håller med dig i sak Gustaf och vet att dom flesta byggare fått massor av tips och råd från besiktningsmännen. Det jag reagerar mot är att några verkar ovanligt petiga och tjuriga med ett helt eget regelverk. Man ska helt enkelt dansa efter deras pipa, annars så blir det underkänt! Hört om flera byggare som kört fast och bytt besiktningsman och vips så går bygget igenom. Skarvning av rattstång var ju ett sådant exempel. Det verkar ni ju iofs medvetna om och har styrt upp. Ryck "C-bygeln" i örat nu så vi får lite byggro! ![]() Redigerat av Drake 2011-11-24 19:37 | ||
| |||
gammapi![]() |
| ||
Schysst med lite debatt, ger lite dynamik i tillvaron ! Ja jag har tolkat det som ett krav vid diskussion med SFRO, och min kompis som också bygger (ROD) har på sin kant tolkat det så också, som ett krav alltså vid diskussion med samme SFRO representant. Men visst vi kan ha tolkat det fel. När Gustaf beskriver det, på ett lite annat sätt, så har jag helt plötsligt lättare att se det framför mig hur det kan fungera. Förmodligen inte så svårlöst iaf. Och jag har ju en hyfsad deformationszon redan på rattaxeln, så då kanske det dessutom går att komma förbi denna "rekomendation/krav". /GP | |||
| |||
therealpinto Gustaf Ulander ![]() |
| ||
Regular Inlägg: 80 ![]() ![]() ![]() Plats: Gäst SFRO | Vi/jag är medvetna om frågan och "kalibrering" av besiktningsmännen (i syfte att se till att vi gör likvärdiga bedömningar) är något vi arbetar med ganska konstant. Men på ett möte hinner man kanske täcka 5-6 enskilda saker. Det tar alltså tid att "komma runt". /Gustaf | ||
| |||
Micke Ån #293 Micke Ån/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1593 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Bällstaberg | therealpinto - 2011-11-25 08:45 Vi/jag är medvetna om frågan och "kalibrering" av besiktningsmännen (i syfte att se till att vi gör likvärdiga bedömningar) är något vi arbetar med ganska konstant. Men på ett möte hinner man kanske täcka 5-6 enskilda saker. Det tar alltså tid att "komma runt". /Gustaf Jag är riktigt glad över att du är inne på CROCS ibland Gustav, det är guld värt och du utövar genom detta ett jäkligt bra ambassadörskap mellan oss som bygger och SFRO. Heja! ![]() | ||
| |||
Matthias #244 Matthias Winald/norr ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 560 ![]() ![]() ![]() Plats: Uppsala, Jobbar som fan... | Micke Ån - 2011-11-25 18:22 therealpinto - 2011-11-25 08:45 Vi/jag är medvetna om frågan och "kalibrering" av besiktningsmännen (i syfte att se till att vi gör likvärdiga bedömningar) är något vi arbetar med ganska konstant. Men på ett möte hinner man kanske täcka 5-6 enskilda saker. Det tar alltså tid att "komma runt". /Gustaf Jag är riktigt glad över att du är inne på CROCS ibland Gustav, det är guld värt och du utövar genom detta ett jäkligt bra ambassadörskap mellan oss som bygger och SFRO. Heja! ;) Jag är mitt uppe i bygget (sen 6 år tillbaka) och kan bara instämma, kanon att ni orkar engagera er i andras byggen, jag själv har ju fullt med mitt eget och därtill familj och jobb..stor eloge! ![]() | ||
| |||
CS14![]() |
| ||
Beroende på krav från din SFRO-man så kanske dom "brytbult" som håller rattstången på VW Typ1 vara ett alternativ till C-bygel? Har för mig att dom är gjorda så att dom går av vid ett ställe under bultskallen. | |||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |