Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Crocsare kan titulera sig som ormtjusare
- (Inlagt av: Moje)

Input, tips och idéer mottages
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat

mak1
Skickat 2011-09-14 08:35 (#24774)
Ämne: Input, tips och idéer mottages

Har fått ihop bilen så långt så det dragit ihop sig till SFRO1.
När jag snackar med den SFRO-kille som bor närmast så säger han att han inte vill göra besiktningen.
Han menar att Viperns motor som jag bygger med har för mycket effekt och vrid.
Detta köper jag (har haft detta i baktanke under byggets gång).
Nu till min fundering, "Vad gör man?" Hur ser reg.pappren ut när bilen är klar osv...
Funderar på följande alt.

1. Släng i en förgasar V8 istället. Denna kräver förhållandevis lite jobb för att snurra igång. Behåll Viperns alt. bygg nytt elsystem. Möjligt att sätta i Vipermotorn eft. besiktning.
Fråga: Står det i reg.pappren att bilen har 8cyl? Funderar ifall om länsman stannar en efter reg.bes....

2. Släng i en TPI 350. Mer jobb elmässigt att få igång (Antingen bygga om mitt elsystem alt. modda TPI-kabelhärvan).

3. I med en Chrysler/Dodge V8 (Likt den som sitter i 300´an) från ungefär samma årtal, då KANSKE man endast behöver byta ut styrboxen (forskar på detta)
i samband med motorbyte, vilket möjliggör snabba motorbyten. Frågan är som sagt, syns cylinderantal i pappren???

4. I med någon av ovanstående motorer och säljer/glömmer att jag någonsin ville bygga med Viperns V10. (Hela skiten startade iofs. kring V10´an.)

5. Snackar med någon annan SFRO-kille. Killen jag snackade med förtydligade att "HAN var inte intresserad av att besiktiga 400hp/650Nm, men kanske någon av hans kollegor".
Jag trodde iofs. att samtliga SFRO-killar skulle ha exakt samma syn på bygget... Men om jag förstod det rätt så menade han nog att vissa bilar gått igenom med större motorer/effekt
och att de som godkänt detta kanske har en annan syn på hela problemet... Dodge har gjort en 300hp V10 gjutjärnsmotor till pickuperna. Denna var inte heller ett bra alt. enligt honom.

Suck vilka I-landsproblem vi har!!!
Så som sagt
"Input, tips och idéer mottages"
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2011-09-14 08:49 (#24777 - som svar till #24774)
Ämne: RE: Input, tips och idéer mottages

Expert

2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Du kan väl köpa en data box från, Dodge har gjort en 300hp V10 gjutjärnsmotor till pickuperna. Då har du ju rätt hästkrafts antal. Bilen kommer säkert att vara för lätt så du får då bygga lådor som du bultar/svetsar fast i chassiet och fyller dom med bly. Angående ev polis som stoppar dej, dom bryser nog inte om din motor, men det kommer ju bilprovningen att gåra varje år, få den godkänd med V10 eller får du nöja dej med en V8.
mak1
Skickat 2011-09-14 09:00 (#24778 - som svar till #24777)
Ämne: Re: Input, tips och idéer mottages

Japp, lite så hade jag tänkt. Gjutjärnsmotorn skulle få upp min vikt lite + lite övrigt skrot så jag hade klarat vikten. SFRO-killen menade att vridet är det stora problemet. Att lägga mer vikt på framvagnen är dessutom en nackdel...
Min grundtanke var att slänga i gjutjärns V-10´an göra besiktningarna och sedan ev. dunka i Vipermotorn som ser (nästan) identisk ut och låta den sitta kvar vid följande besiktningar.... Eftersom "min" SFRO-kille dissade idén så
e frågan om någon annan SFRO-kille köper den.... 300HP känns ok trodde jag, jag har dessutom hyfsat bred framvagn (jämfört mot originalet) för o kompensera "drift-effekten";-)...
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-09-14 09:42 (#24779 - som svar till #24778)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Har jag missförstått något? Bygger du inte med Viperchassi. Då bör det väl vara en ombyggd bil och inte en amatörbyggd. Om chassi, hjulupphängningar, bromsar, m.m. är från en Viper så borde en Vipermotor vara godkänd.

Eller har du modifierat för mycket för att den ska räknas som ombyggd?
mak1
Skickat 2011-09-14 10:14 (#24782 - som svar till #24779)

Ja, jag har modifierat för mycket. Kollade med transportstyrelsen innan jag importerade chassit ifall jag kunde regga chassit o sen modifiera det. Deras bedömning var att ramen blir "helt ny". Därför är det amatörbyggt som gäller. Trots det så tycker jag att eftersom jag behåller bromsar, hjulupphängningar osv. så borde effekt mm. vara ok.... Därför funderar jag på om det finns någon besiktningsman som godkänt 400+-kubiktum alt. V12´or osv....
mak1
Skickat 2011-09-14 12:22 (#24783 - som svar till #24774)

Hmm, missförstod jag dig Jonas H? Menar du att det skulle räcka med att byta styrbox till 300hp alt bygga in Megasquirt/VEMS eller liknande som begränsar motorns effekt???!!!! Låter nästan för bra...
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2011-09-14 12:43 (#24784 - som svar till #24778)

Elite Veteran

500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
mak1 - 2011-09-14 09:00

Japp, lite så hade jag tänkt. Gjutjärnsmotorn skulle få upp min vikt lite + lite övrigt skrot så jag hade klarat vikten. SFRO-killen menade att vridet är det stora problemet. Att lägga mer vikt på framvagnen är dessutom en nackdel...
Min grundtanke var att slänga i gjutjärns V-10´an göra besiktningarna och sedan ev. dunka i Vipermotorn som ser (nästan) identisk ut och låta den sitta kvar vid följande besiktningar.... Eftersom "min" SFRO-kille dissade idén så
e frågan om någon annan SFRO-kille köper den.... 300HP känns ok trodde jag, jag har dessutom hyfsat bred framvagn (jämfört mot originalet) för o kompensera "drift-effekten";-)...

Finns ingen gräns på vridmoment vad jag vet? Om motorn har 300hk så gäller det bara att vikta efter 15kw/100kg regeln så ska det vara ok. Sen kanske du ska sluta fråga SFRO så mycket
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2011-09-14 13:00 (#24785 - som svar till #24774)
Ämne: RE: Input, tips och idéer mottages

Expert

2000500100100100252525
Har du papper på att det är en box som bara ger 300 hk, så vad annars skall dom göra, 300 är väl 300.
Ditt chassie är ju dimensionerat för denna motor och vrid.
mak1
Skickat 2011-09-14 13:14 (#24786 - som svar till #24774)

Fråga SFRO?? Jag har inte frågat om mer än att få besiktiga bilen, men det blev ju inte så bra... Han svarade typ att mindre än 400kubiktum och 300hp så är det ok. Har presenterat/trott samma som er att effekt/vikt är det som gäller. Besiktningsgubben menade att med så mycket vrid+diffad bakaxel+kort hjulbas+bred bakvagn/smal framvagn så blir bilen livsfarlig därför måste han neka en besitkning pga effekt/vrid..... Jag har trott/läst att det är den effekt som motornumret hänvisar till som gäller.... Hade ju varit jävligt smutt att dra ner effekten mjukvarumässigt och sen skaffa papper på det nya effektuttaget... Någon som har tips på någon annan inom SFRO som kan vara rätt gubbe att snacka med.??
Matthias
#244 Matthias Winald/norr
Skickat 2011-09-14 13:20 (#24787 - som svar till #24774)

Extreme Veteran

5002525
Plats: Uppsala, Jobbar som fan...
Prova kontakta han med mercatolvan, Jinstrand heter han väl..?
Eller den kanske inte är besiktigad.? värt ett försök i alla fall.
Lycka till!
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-09-14 13:57 (#24788 - som svar till #24784)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
LS7 - 2011-09-14 12:43

mak1 - 2011-09-14 09:00

Finns ingen gräns på vridmoment vad jag vet? Om motorn har 300hk så gäller det bara att vikta efter 15kw/100kg regeln så ska det vara ok. Sen kanske du ska sluta fråga SFRO så mycket ;)

Nej, det finns ingen gräns för maxvrid vad jag vet. Utan det är en bedömningsfråga för den som besiktigar bilen. Gustaf Ridderstolpe besiktigade min bil och han verkade ha en positiv attityd till mycket hästar. Han är väl dessutom fortfarande högsta hönset i SFRO så om han ger ett OK så borde det vara grönt. Han borde även kunna rekommendera hur du ska göra för att få igenom bilen om inte Vipermotorn är OK.
mak1
Skickat 2011-09-14 14:25 (#24789 - som svar till #24788)

Bra idé Matthias. Mercatolvan har väl bortåt 500hp i originalutförande...? Låter som ett vettigt förslag H-O. Hade som sagt varit bra att snacka med någon som är positivt inställd till lite större motor alt. är intresserad av att hitta bästa lösning ifall motorn är "tokfel".
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2011-09-14 14:26 (#24790 - som svar till #24787)

100010010025
Plats: Förslöv // status: kör

Matthias - 2011-09-14 13:20 Prova kontakta han med mercatolvan, Jinstrand heter han väl..? Eller den kanske inte är besiktigad.? värt ett försök i alla fall. Lycka till!

Ej besiktigad eller besiktningsbar

mak1
Skickat 2011-09-14 18:22 (#24791 - som svar till #24790)

Nja, då e de inte ett alternativ. Synd. Mest intressant känns ju att "mjukvarustrypa" den. Som H-O säger, så skulle man kanske snacka med Gustaf på SFRO, inget ont om den besiktningsgubbe jag snackat med, men han kände att det var för mycket för honom iaf...
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2011-09-14 21:58 (#24792 - som svar till #24786)

Expert

1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
mak1 - 2011-09-14 13:14

Fråga SFRO?? Jag har inte frågat om mer än att få besiktiga bilen, men det blev ju inte så bra... Han svarade typ att mindre än 400kubiktum och 300hp så är det ok. Har presenterat/trott samma som er att effekt/vikt är det som gäller. Besiktningsgubben menade att med så mycket vrid+diffad bakaxel+kort hjulbas+bred bakvagn/smal framvagn så blir bilen livsfarlig därför måste han neka en besitkning pga effekt/vrid..... Jag har trott/läst att det är den effekt som motornumret hänvisar till som gäller.... Hade ju varit jävligt smutt att dra ner effekten mjukvarumässigt och sen skaffa papper på det nya effektuttaget... Någon som har tips på någon annan inom SFRO som kan vara rätt gubbe att snacka med.??

Mina erfarenheter så här långt (t.o.m. SFRO1) är att regeltolkningarna är mycket subjektiva hos våra kära SFRO-killar. Jag skulle ha satsat på strategin "dummy" gjutjärnstia 300hk och bly samt kontaktat en annan SFRO-representant.

Nemas problemas!!!!!!

Redigerat av Micke Ån 2011-09-14 22:00
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2011-09-15 07:40 (#24793 - som svar till #24791)

Expert

2000500100100100252525
mak1 - 2011-09-14 18:22

Nja, då e de inte ett alternativ. Synd. Mest intressant känns ju att "mjukvarustrypa" den. Som H-O säger, så skulle man kanske snacka med Gustaf på SFRO, inget ont om den besiktningsgubbe jag snackat med, men han kände att det var för mycket för honom iaf...

Finns dom som bytt styrbox i andra fordon och det har fungerat, för du vill ju inte ha så mycket hästar utan en modern "lätt" motor med rätt ljud, som drar lite bränsle, du kan ev dock åka på att lägga i blyvikter.
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2011-09-15 09:18 (#24794 - som svar till #24793)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg
Man får inte strypa motorn, sfro går efter motornummer. Står det att motorn har suttit i en Viper enligt motornummer och har 500hp så gäller det.
mak1
Skickat 2011-09-15 09:23 (#24795 - som svar till #24793)

Gillar bägge varianterna. Dock så hade ju en mjukvarustrypt alu10 varit kanon! Då hade man bara behövt byta styrboxen/mjukvara inför "trackdays"... Gjutjärnstian kostar ju en (onödig) slant. Som sagt. Jag får fundera lite och hitta rätt strategi och sedan kontakta en annan sfro gubbe.... Någon som har tips på en gubbe i södra sverige som kan vara "rätt" att snacka med?
mak1
Skickat 2011-09-15 09:26 (#24796 - som svar till #24774)

Shit oxå Kulle! Ditt meddelande kom först när jag skickat mitt.... Då e de mao. kört? Har för mig att jag hört samma sak dvs. att motornumret styr... Men om man då tar gjutjärnstian som har 300hp, då borde det väl funka?. Eller hänger jag upp mig för mycket på cylinderantalet?? Syns det överhuvudtaget antal cylindrar i pappren???
mak1
Skickat 2011-09-15 11:35 (#24797 - som svar till #24796)

Funderar lite.... Någon som har erfarenheter från SFRO´s "Lennart Rydén", "Thomas Augustsson" och "Andreas Wilson"? Dessa är de tre som finns inom ett par timmars bilväg hemifrån...
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)