Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Inte lätt att vara tung när man är en anorektiger på 150kg
- (Inlagt av: Patteponken)


Factory Five
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat
 
Andy
Skickat 2011-03-24 16:48 (#22399)
Ämne: Factory Five


Hej
Är helt ny på forumet och har en undran. Kan man köpa en Factory five Mk4 cobra complete kit i USA, importera, bygga och registrera den som hembyggt fordon här i Sverige? Eller lägger SFRO, bilprovningen och andra myndigheter käppar i hjulet för det?
Är tacksam för all hjälp
Mvh anders
Överst på sidan Längst ner på sidan
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-03-24 17:34 (#22400 - som svar till #22399)
Ämne: RE: Factory Five



Expert

Inlägg: 1796
1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Välkommen!

Lägg gärna in i din profil var du bor. Vi gillar även att träffas och umgås i verkligheten!

Till din fråga; SFRO m.fl.anser att för att det ska kallas amatörbyggt fordon så får det inte vara alltför tillrättalagt. Man vill inte godkänna att man köper ett komplett kit från en tillverkare. Nu köper man i regel drivlinan från någon annan. Om man dessutom skaffar lite mer prylar från andra företag än det som levererat kitet så bör det vara OK. Frågan blir då hur mycket man måste köpa från andra företag?

Det finns några här på forumet som byggt och bygger FFR. Hör med dem!

Till sist en generell regel. Leta rätt på en lämplig SFRO besiktningsman och fråga innan du inhandlar något om du är osäker. Har han gett klartecken så ska det vara OK när han gör besiktningen.
Överst på sidan Längst ner på sidan
andersb
#336 Anders Borg/Sthlm
Skickat 2011-03-24 17:55 (#22401 - som svar till #22400)
Ämne: RE: Factory Five


Regular

Inlägg: 59
2525
Plats: Vallentuna
När jag kollade detta med SFRO sa de att ett complete kit INTE var OK. Det skulle de inte godkänna och det skulle inte gå att klara sig igenom ursprungskontrollen. Jag köpte ett Base och hittade en Mustang -89 att plocka drivlina och lite annat från. Det är OK men ett tips är att aldrig nämna ordet "kit" vid ursprungskontrollen.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Andy
Skickat 2011-03-28 20:51 (#22465 - som svar till #22399)
Ämne: RE: Factory Five


Ok ni hade rätt jag ringde en sfro kille i helgen och han sa likadant. Men han menade att det är en stor gråzon och han kunde inte ge något entydligt svar på hur mycket man kan köpa från samma tillverkare. En tanke som slog mej hur går dom tillväga när dom gör sfro 1 och 2, slår dom ner på om det är för mycket nya prylar, eller är det kvitton från tillräckligt många olika leverantörer som gäller?.
Mvh Andy
Överst på sidan Längst ner på sidan
andersb
#336 Anders Borg/Sthlm
Skickat 2011-03-29 10:11 (#22475 - som svar till #22465)
Ämne: RE: Factory Five


Regular

Inlägg: 59
2525
Plats: Vallentuna
Det spelar nog inte så mycket roll om det är nya prylar, hela grejen är att det ska vara ett amatörbyggt fordon, dvs. du själv står som konstruktör. Och då hjälper det att ha köpt grejer från ett flertal leverantörer, allt som pekar på att det är ett kit gör det svårare eller t.o.m. omöjligt att klara sfro1 och sen ursprungskontrollen. På sfro1 (det är så långt jag kommit) fick jag massor med frågor om vilka grejer som kom varifrån, och jag kunde som tur var visa på åtminstone 4-5 leverantörer av vitala delar. Sen är det också viktigt att visa på ett visst mått av egen konstruktion av bygget. Jag gjorde lite ändringar och förstärkningar av ramen och lite annat och det räckte.
Överst på sidan Längst ner på sidan
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2011-03-30 10:03 (#22497 - som svar till #22399)
Ämne: Re: Factory Five


Regular

Inlägg: 80
252525
Plats: Gäst SFRO
Värt att notera också är att det inte i första hand är SFRO som är petiga när det gäller detta. Transportstyrelsens ursprungskontroll är tuffare och även om SFRO anser att fordonet är amatörbyggt kan ursprungskontrollen ha en annan åsikt. De tar ju också in kvitton etc. och har i vissa fall mer papper att bedöma på.

Det har förekommit att man "lurat" SFRO men fastnat i ursprungskontrollen, det är inte så kul. Alltså är det bra att kolla noga innan och vara öppen mot SFRO, så minskar risken för bekymmer.

/Gustaf
Överst på sidan Längst ner på sidan
CS14
Skickat 2011-03-30 13:23 (#22501 - som svar till #22399)
Ämne: Re: Factory Five


SFRO ger rådet att inte köpa ett komplett kit, det kan bli problem vid ursprungskontrollen då reglerna gäller för amatörbyggda fordon men det är ok att köpa färdiga delar i rätt stor omfattning. Bedömningen SFRO gör baseras också på omfattningen av bygget vilket är lite intressant då "Lotus 7" sätts ihop i rätt stort antal. Inget ont om dom som bygger en sådan men direkt omfattande kan man nog inte tycka det är.

Ha en rak och öppen dialog med SFRO, det är en förutsättning om man behöver deras hjälp ifall man skulle få problem vid ex.vis ursprungskontrollen. Där kan det för övrigt också bli problem om man köpt för mycket "basdelar" från en och samma leverantör vid flera tillfällen, tänk även på det.

Ha också kvitton på ALLT, det är hela inköpet av delar man bedömmer vid ursprungskontrollen som också har som syfte att begränsa handeln av stulna delar.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)