Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Bättre frisk och rik än fattig och sjuk.
- (Inlagt av: #3 Kulle)


Bältes byte
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat
 
Man1n
#318 Mats Hanning/Norr
Skickat 2011-01-02 11:37 (#20868)
Ämne: Bältes byte



Extreme Veteran

Inlägg: 509
500
Plats: Gävle
Sitter midjebälten i bilen som jag absolut vill byta till 4 punkts o tänkte inte tipsa besiktninngsfarbrorn att det är ombyggt, blir väl en ny regbesiktning är jag rädd om man skall vara korrekt.. Å det är man inte så sugen på med annan motor mm..Någon som gjort något liknande och hur gick det i så fall.

(Bifogar en bild på snöret..)

Vh



(12.JPG)



Bifogad fil
----------------
Bifogad fil 12.JPG (86KB - 74 nerladdningar)
Överst på sidan Längst ner på sidan
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-01-02 13:38 (#20869 - som svar till #20868)
Ämne: RE: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1796
1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Dina midjebälten är trots allt lagliga. Det är tyvärr inte 4-punktsbälten. Så att tipsa besiktningsgubben att det är ombyggt behövs ints.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Man1n
#318 Mats Hanning/Norr
Skickat 2011-01-02 18:53 (#20874 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte



Extreme Veteran

Inlägg: 509
500
Plats: Gävle
Å f-n visste jag inte, Tack Blom. Tycker det sitter 4punkts på många medlemmars bilar. kör folk på dispens ?
Överst på sidan Längst ner på sidan
GöstaB
#311 Gösta Berglund/Syd
Skickat 2011-01-03 08:11 (#20894 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte



Extreme Veteran

Inlägg: 476
100100100100252525
Plats: Halmstad Status: "rullar"
Satte in 4- punkt i min när jag byggde om. Har inte fått ngn. kommentar vid besiktning.
De verkar inte bry sig om den redan är reggad med midjebälte.
/G
Överst på sidan Längst ner på sidan
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2011-01-03 08:14 (#20895 - som svar till #20868)
Ämne: RE: Bältes byte


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Enda sätteta att få använda 4/6-punktare är att ha FIA godkända bälten och stolar, inte helt säker på om de reglerna börjat gälla än dock. Att många har det beror nog på att folk kör med det ändå men inte när de besiktigar
Överst på sidan Längst ner på sidan
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-01-03 10:48 (#20901 - som svar till #20895)
Ämne: RE: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1796
1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Jag vet inte om fler-punktsbälten är tillåtna i nya reglementet. Däremot kommer inte midjebälten inta vara tillåtna. OBS! Det gäller naturligtvis nya bilar. De som är godkända med midjebälten är även i fortsättningen godkända.

I "gamla" reglementet står det uttryckligen att det ska vara ett 3-punktsbälte med diagonalband. Det finns E-märkta fler-punktsbälten men de är inte tillåtna i Sverige. Rallybilar som även framförs på vanliga vägar måste ha kvar 3-punktsbältena.

I ditt ställe skulle jag skaffa ett E-märkt 4-punktsbälte och prova att besiktiga med bara midjebältet.
Överst på sidan Längst ner på sidan
dan.carlsson
#234 Danne Wetterqvist
Skickat 2011-01-03 12:21 (#20905 - som svar till #20901)
Ämne: RE: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1951
10005001001001001002525
Plats: Snogeröd. Är på't igen
H-O Blom - 2011-01-03 10:48

Jag vet inte om fler-punktsbälten är tillåtna i nya reglementet. Däremot kommer inte midjebälten inta vara tillåtna. OBS! Det gäller naturligtvis nya bilar. De som är godkända med midjebälten är även i fortsättningen godkända.

I "gamla" reglementet står det uttryckligen att det ska vara ett 3-punktsbälte med diagonalband. Det finns E-märkta fler-punktsbälten men de är inte tillåtna i Sverige. Rallybilar som även framförs på vanliga vägar måste ha kvar 3-punktsbältena.

I ditt ställe skulle jag skaffa ett E-märkt 4-punktsbälte och prova att besiktiga med bara midjebältet.


Det senaste jag har hört är att det nya reglementet inte har börjat gälla pga att man inte har hunnit med på Trafikverket, då de har haft för mycket att göra pga sammanslagning av luftfarstverket, sjöfartsverket, vägverket etc. Det samma gäller alltså regeln som möjliggör mera kusar i kärran... //Danne
Överst på sidan Längst ner på sidan
Man1n
#318 Mats Hanning/Norr
Skickat 2011-01-03 17:43 (#20915 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte



Extreme Veteran

Inlägg: 509
500
Plats: Gävle
Ok Tackar samtliga för bra info och engagemang. Blir varianten med midje vid besiktning och e märkta 4 punktare därimellan. Bilder på "ombygget" kommer.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2011-01-03 18:46 (#20919 - som svar till #20868)
Ämne: RE: Bältes byte


Expert

Inlägg: 2888
2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Jag har 3-punkts bälte när jag glider, helt super, så enkelt o glida i o ur, enklare för passagerare som slipper justera varje gång.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Sneseglaren
#332 Niclas Börjeson/Väst
Skickat 2011-01-05 12:56 (#20949 - som svar till #20901)
Ämne: RE: Bältes byte



Plats: Göteborg

H-O Blom - 2011-01-03 10:48 Jag vet inte om fler-punktsbälten är tillåtna i nya reglementet. Däremot kommer inte midjebälten inta vara tillåtna. OBS! Det gäller naturligtvis nya bilar. De som är godkända med midjebälten är även i fortsättningen godkända. I "gamla" reglementet står det uttryckligen att det ska vara ett 3-punktsbälte med diagonalband. Det finns E-märkta fler-punktsbälten men de är inte tillåtna i Sverige. Rallybilar som även framförs på vanliga vägar måste ha kvar 3-punktsbältena. I ditt ställe skulle jag skaffa ett E-märkt 4-punktsbälte och prova att besiktiga med bara midjebältet.

 

Fel, rallybilen hemma har inga 3 punkt bälten.. Vi har bara 6punkt monterade! Likadant med VOC..

Fler-punkts bälten kommer bli godkända om de monteras med en godkänd rallystol.

Överst på sidan Längst ner på sidan
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-01-05 13:43 (#20952 - som svar till #20949)
Ämne: RE: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1796
1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Tidigare så behövdes båda typer av bälten i rallybilar. Det finns rallybilar som bara får köras på allmän väg i samband med tävling. Då behövs väl inte 3-punktsbälten. Men, jag är ingen expert på rally.

Enligt nuvarande regler för våra byggen så är i varje fall inte flerpunktsbälten tillåtna. Det ska vara 3-punkts med diagonalband. Midjebälten har godkänts men, personligen tycker jag att det är mycket tveksamt. Det är inget större problem med en övre fästpunkt på en Cobra.
Överst på sidan Längst ner på sidan
a_annell
Skickat 2011-01-05 18:20 (#20957 - som svar till #20952)
Ämne: Re: Bältes byte


Det är ok med 4-punktsbälten, Lotusen är bes. med det.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2011-01-05 18:37 (#20958 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte


Expert

Inlägg: 2644
200050010025
Plats: Herrängen Stockholm
Vafan, är det ett amatörbygge också?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2011-01-05 19:31 (#20963 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte





Inlägg: 1244
100010010025
Plats: Förslöv // status: kör
Fast monterade 4 -6 punkts bälte är inte ok man kan tycka att det är helt åt h... men en förklaring jag fick varför det inte var godkänt var att exempelvis om en cola flaska (eller ngt annat såklart)skulle rulla iväg på golvet och du sitter fast så har du ingen möjlighet att luta dig framåt för att hämta den och skulle den hamna under bromspedalen så är det kanske inte så lyckat.
Kanske lite långsökt men tänker man ur det perspektivet så kan man förstå att ett midjebälte är godkänt och inte ett 4 punkts.

Och visst finns det bilar som är besiktigade med 4 punkts bälte men följer man reglerna så är det nog mer okunighet hos besiktningsmannen.

På min så har jag behållt midjebältet jag besiktigade med, det är monterat i samma fäst punkter som 4 punktsbältet, jag har alltså dubbla uppsättningar monterade hela tiden tvivlar på att jag ska få nerslag på detta men man vet aldrig.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2011-01-05 20:17 (#20964 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte


Expert

Inlägg: 2644
200050010025
Plats: Herrängen Stockholm
Cola-varianten har jag aldrig hört förrut, men den var bra! Som jag förstår det så har man vid krockprov med 4-punktsbälten monterade i bilar med vanliga stolar sett stora risker med underglidning. Alltså att man glider in under bältet med stora skador på bålen som följd. Rätt logiskt om man tänker efter egentligen, man sitter ju som slimmad bakåtlutad mot stolen med kraftiga bälten som inte ger med sig som trepunktare gör. Någonstans måste man ju ta vägen och även om ett grenband hade löst problemet så undrar jag hur jävla skönt det skulle vara?! Förslag finns att godkänna 4....are tillsammans med godkända stolar, men då blir det säkert ihop med högre krav på infästningarnas placering. Ser ju fräckt ut med 4-punktare men satans så opraktiskt. Har åkt i några bilar med det och skulle inte för all olja i Texas vilja byta ut mina 3-punktare, som förmodligen gör mindre skada vid en krock dessutom även om det är svårt att tro. Men som sagt, det är ju snyggt, så man kanske kan båda varianterna.

Överst på sidan Längst ner på sidan
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2011-01-06 16:56 (#20986 - som svar till #20964)
Ämne: Re: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1796
1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
De vanliga bältena ska ju förhindra att man slår i ruta, ratt, instrumentpanel, m.m. Bälten i tävlingsbilar har ytterligare en uppgift; nämligen hålla en på plats när det går fort i kurvor.

En anledning till att fler-punktsbälten inte är godkända i vanliga bilar är att man inte kan röra sig. T.ex. luta sig fram lite vid ett gathörn. En annan anledning är att de är bökiga att ta på och justera.

Det har även diskuterats om skador på axlar m.m. Men, läste för länge sedan ett inlägg av någon i branschen som ansåg att krocktesterna var undermåliga.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2011-01-07 09:52 (#21007 - som svar till #20964)
Ämne: Re: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Drake - 2011-01-05 20:17

Cola-varianten har jag aldrig hört förrut, men den var bra! Som jag förstår det så har man vid krockprov med 4-punktsbälten monterade i bilar med vanliga stolar sett stora risker med underglidning. Alltså att man glider in under bältet med stora skador på bålen som följd. Rätt logiskt om man tänker efter egentligen, man sitter ju som slimmad bakåtlutad mot stolen med kraftiga bälten som inte ger med sig som trepunktare gör. Någonstans måste man ju ta vägen och även om ett grenband hade löst problemet så undrar jag hur jävla skönt det skulle vara?! Förslag finns att godkänna 4....are tillsammans med godkända stolar, men då blir det säkert ihop med högre krav på infästningarnas placering. Ser ju fräckt ut med 4-punktare men satans så opraktiskt. Har åkt i några bilar med det och skulle inte för all olja i Texas vilja byta ut mina 3-punktare, som förmodligen gör mindre skada vid en krock dessutom även om det är svårt att tro. Men som sagt, det är ju snyggt, så man kanske kan båda varianterna.


Jag har faktiskt fått just en Cola-flaska under bromspedalen i min Raggascona när jag var grön med nytaget körkort. Det gick bra, men tro mig så obehagligt det var när bromspellen stoppade eftre 2 cm:s tramp...
Överst på sidan Längst ner på sidan
Man1n
#318 Mats Hanning/Norr
Skickat 2011-01-08 09:06 (#21037 - som svar till #21007)
Ämne: Re: Bältes byte



Extreme Veteran

Inlägg: 509
500
Plats: Gävle
Det får bli som "tänkt" fyrpunktare alla dagar utom dom dagar som det besiktas för det är dom dagar som man inte besiktar man minns ..under dom kalla vinter dagarna..

Tack igen boyes för bra inlägg o info, bifogar en bild innan "transport" till sadelmakeriet.. apropå kalla vinterdag arna.



(Cobra transport 008.jpg)



Bifogad fil
----------------
Bifogad fil Cobra transport 008.jpg (96KB - 72 nerladdningar)
Överst på sidan Längst ner på sidan
bojan@
#340 Peter Jennebo/Öst
Skickat 2011-01-08 18:40 (#21044 - som svar till #20868)
Ämne: Re: Bältes byte



Expert

Inlägg: 1774
10005001001002525
Plats: LINDESBERG
Snygg bil och bild!
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)