Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: hellre en rövare i poolen än en polare i röven..
- (Inlagt av: Man1n)


Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat
 
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2010-10-10 10:12 (#19594)
Ämne: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Regular

Inlägg: 80
252525
Plats: Gäst SFRO
Jag gör en ny tråd för att alla ska se...

------------
Viktig information om kortning av Corvette bakaxlar
SFROs ståndpunkt runt kortade bakaxlar från Corvette C4:

Vi rekommenderar starkt att man INTE svetsar i aluminiumkomponenter som är lastbärande. Behöver spårvidden minskas rekommenderas att man behåller bakvagnsbryggans bredd och anpassar ramen för den. Nya drivaxlar och undre bärarmar tillverkas i stål för att passa den nya bredden.

Dock:

* Kortning av aluminiumdrivaxlarna är godtagbar om man använder bra tillsatsmaterial (se nedan) åtminstone till "normala" motorer (V8 på cirka 5-5,4 liter och normal trimningsgrad)
* Kortning av själva bakvagnsbryggan är godtagbar om man använder bra tillsatsmaterial OCH gör en "fail safe" konstruktion som fångar diffklumpen/bakvagnsbryggan om bryggan går av.
* Kortning av original undre bärarm i aluminium är INTE godtagbart
* Kontrollera noga camberförändringar och bump steer i bakvagnen efter kortningen


Tillsatsmaterial med 5% Mg (=magnesium) eller 4,5% Mg och 0,8% Mn (=mangan) har sträckgräns 100 N/mm2 respektive 130 N/mm2 och brottgräns 250 N/mm2 respektive 280 N/mm2 och ger en svets som är starkare än den värmepåverkade zonen runt svetsen. Båda dessa tillsatsmaterial har god respektive mycket god spricksäkerhet.
---------

Jag hoppas att detta klargör de frågor som funnits.

Hälsningar

Gustaf Ulander
SFRO
Överst på sidan Längst ner på sidan
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-10-10 12:08 (#19597 - som svar till #19594)
Ämne: RE: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Tack för klargörandet av det Gustaf.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hedins
#261 Per & Henning Hedin
Skickat 2010-10-12 07:23 (#19612 - som svar till #19597)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Veteran

Inlägg: 225
10010025
Plats: Söder om Malmö
Tillsatsmaterial för MIG; OK Autrod 5356
Tillsatsmaterial för TIG; OK Tigrod 5356

Önskar någon en pWPS för detta kan jag ordna det.
Överst på sidan Längst ner på sidan
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-10-12 14:16 (#19616 - som svar till #19612)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Hedins - 2010-10-12 07:23

Tillsatsmaterial för MIG; OK Autrod 5356
Tillsatsmaterial för TIG; OK Tigrod 5356

Önskar någon en pWPS för detta kan jag ordna det.


Vad är en PWPS?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hedins
#261 Per & Henning Hedin
Skickat 2010-10-12 15:05 (#19617 - som svar till #19616)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Veteran

Inlägg: 225
10010025
Plats: Söder om Malmö
För att ett svetsdatablad ska få heta WPS ska det referera till en provning. pWPS= (Preliminär svetsdatablad) skall ange all nödvändig information som fodras för att utföra en svets. I normala fall gör man en först en pWPS som man svetsar en provbit efter. Sen lämnar man in provbiten till ett ackrediterat laboratorium som testar provbiten/svetsen genom både oförstörande provning och förstörande provning och gör sen ett procedurprov (WPQR). WPS gör man efter svetsprocedurprovet (WPQR) dvs. ett svetsdatablad baserat på att man testat hur svetsen faktiskt blir om man svetsar med de värde man svetsat provbiten med.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hedins
#261 Per & Henning Hedin
Skickat 2010-10-12 20:26 (#19626 - som svar till #19617)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO


Veteran

Inlägg: 225
10010025
Plats: Söder om Malmö
oj sköt nog lite över målet, lite övertolkat svar. Det hade nog räckt om jag skrivit enkel svetsinstruktion;)
Överst på sidan Längst ner på sidan
Thomas
#239 Thomas Engström/syd
Skickat 2010-10-12 22:10 (#19629 - som svar till #19594)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO





Inlägg: 1244
100010010025
Plats: Förslöv // status: kör

Seriös som vanligt
Överst på sidan Längst ner på sidan
olastorp
#333 Patrik Svensson/Syd
Skickat 2010-10-24 19:23 (#19860 - som svar till #19626)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO



Extreme Veteran

Inlägg: 445
10010010010025
Plats: Östra göinge
Kul att höra att några har kunskap i svetsning
Överst på sidan Längst ner på sidan
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2010-10-24 20:26 (#19861 - som svar till #19860)
Ämne: Re: Kortning av Corvette bakaxel - info från SFRO



Expert

Inlägg: 1593
1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Ja, faktiskt....
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)