| ||
![]() | ||
|
Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera ) |
Citat: hellre en rövare i poolen än en polare i röven.. - (Inlagt av: Man1n) |
![]() Moderatorer: moderators Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] | Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd |
Cobra forum -> Besiktnings relaterat | Inläggsformat |
therealpinto Gustaf Ulander ![]() |
| ||
Regular Inlägg: 80 ![]() ![]() ![]() Plats: Gäst SFRO | Jag gör en ny tråd för att alla ska se... ------------ Viktig information om kortning av Corvette bakaxlar SFROs ståndpunkt runt kortade bakaxlar från Corvette C4: Vi rekommenderar starkt att man INTE svetsar i aluminiumkomponenter som är lastbärande. Behöver spårvidden minskas rekommenderas att man behåller bakvagnsbryggans bredd och anpassar ramen för den. Nya drivaxlar och undre bärarmar tillverkas i stål för att passa den nya bredden. Dock: * Kortning av aluminiumdrivaxlarna är godtagbar om man använder bra tillsatsmaterial (se nedan) åtminstone till "normala" motorer (V8 på cirka 5-5,4 liter och normal trimningsgrad) * Kortning av själva bakvagnsbryggan är godtagbar om man använder bra tillsatsmaterial OCH gör en "fail safe" konstruktion som fångar diffklumpen/bakvagnsbryggan om bryggan går av. * Kortning av original undre bärarm i aluminium är INTE godtagbart * Kontrollera noga camberförändringar och bump steer i bakvagnen efter kortningen Tillsatsmaterial med 5% Mg (=magnesium) eller 4,5% Mg och 0,8% Mn (=mangan) har sträckgräns 100 N/mm2 respektive 130 N/mm2 och brottgräns 250 N/mm2 respektive 280 N/mm2 och ger en svets som är starkare än den värmepåverkade zonen runt svetsen. Båda dessa tillsatsmaterial har god respektive mycket god spricksäkerhet. --------- Jag hoppas att detta klargör de frågor som funnits. Hälsningar Gustaf Ulander SFRO | ||
| |||
LS7 #298 Thomas Bosaeus/Sthlm ![]() |
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Tack för klargörandet av det Gustaf. | ||
| |||
Hedins #261 Per & Henning Hedin ![]() |
| ||
Veteran Inlägg: 225 ![]() ![]() ![]() Plats: Söder om Malmö | Tillsatsmaterial för MIG; OK Autrod 5356 Tillsatsmaterial för TIG; OK Tigrod 5356 Önskar någon en pWPS för detta kan jag ordna det. | ||
| |||
LS7 #298 Thomas Bosaeus/Sthlm ![]() |
| ||
Elite Veteran Inlägg: 608 ![]() ![]() Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;) | Hedins - 2010-10-12 07:23 Tillsatsmaterial för MIG; OK Autrod 5356 Tillsatsmaterial för TIG; OK Tigrod 5356 Önskar någon en pWPS för detta kan jag ordna det. Vad är en PWPS? ![]() | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 225 ![]() ![]() ![]() Plats: Söder om Malmö | För att ett svetsdatablad ska få heta WPS ska det referera till en provning. pWPS= (Preliminär svetsdatablad) skall ange all nödvändig information som fodras för att utföra en svets. I normala fall gör man en först en pWPS som man svetsar en provbit efter. Sen lämnar man in provbiten till ett ackrediterat laboratorium som testar provbiten/svetsen genom både oförstörande provning och förstörande provning och gör sen ett procedurprov (WPQR). WPS gör man efter svetsprocedurprovet (WPQR) dvs. ett svetsdatablad baserat på att man testat hur svetsen faktiskt blir om man svetsar med de värde man svetsat provbiten med. | ||
| |||
| ||
Veteran Inlägg: 225 ![]() ![]() ![]() Plats: Söder om Malmö | oj sköt nog lite över målet, lite övertolkat svar. Det hade nog räckt om jag skrivit enkel svetsinstruktion;) | ||
| |||
Thomas #239 Thomas Engström/syd ![]() |
| ||
![]() Inlägg: 1244 ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Förslöv // status: kör | ![]() Seriös som vanligt | ||
| |||
olastorp #333 Patrik Svensson/Syd ![]() |
| ||
Extreme Veteran Inlägg: 445 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Östra göinge | Kul att höra att några har kunskap i svetsning | ||
| |||
Micke Ån #293 Micke Ån/Sthlm ![]() |
| ||
Expert Inlägg: 1593 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plats: Vallentuna / Bällstaberg | Ja, faktiskt.... ![]() | ||
| |||
Hoppa till sida : 1 Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida] |
Sök i detta forum Utskriftsvänlig version Eposta en länk till denna tråden |
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator) | |