Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Erfarenhet gör att du känner igen misstag, när du gör dom igen...
- (Inlagt av: Man1n)


Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat
 
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-09-16 08:48 (#19183)
Ämne: Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Skapade en ny tråd med tydligare rubrik.

Klipper in det jag skrev i Uffes tråd:

Vad less man blir på detta, olika bud hela tiden, har för mig att Kulle lämnat in material för hållfasthetsprov? Kan det vara interna kommunikationsproblem inom SFRO? Eller hittar folk på saker ur tomma luften när det säger att problemet är löst? När jag gjorde SFRO 1 så påpekades det att drivaxlarna var kortade men inte ett ord om bryggan. Han sa till och med att hade han inte hört om detta internt på SFRO så hade han aldrig anmärkt, tyckte det såg kanonfint gjort ut.

Vad jag hört så har det ALDRIG inträffat ett brott på kortade corvette-axlar eller bryggor på en Cobra i sverige och det finns väl nån som gått +10,000 mil, känns som man hittat på ett problem som egentligen inte finns.

Kan inte alla ni som är klara med reggningen av era byggen med kortade axlar och bryggor fylla på med information om hur det gått och vad SFRO sagt?

Finns det en reell risk så ska det såklart adresseras men är det någon inom SFRO som bara fått för sig att detta är ett problem utan att ha faktiska exempel så borde det redas ut en gång för alla så vi vet vad som gäller och det slutas spekulera. Sen om det är ok att göra så ska det såklart bedömmas från fall till fall som allt annat då det kan göras på olika sätt och mer eller mindre bra.
Överst på sidan Längst ner på sidan
Jonas H
#30 Jonas Haag
Skickat 2010-09-16 09:05 (#19185 - som svar till #19183)
Ämne: RE: Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?


Expert

Inlägg: 2888
2000500100100100252525
Plats: Vallentuna / Lindholmen. Klar. Rullar.
Jag har kortade drivaxlar.
Överst på sidan Längst ner på sidan
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-09-16 09:38 (#19186 - som svar till #19185)
Ämne: RE: Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Jonas H - 2010-09-16 09:05

Jag har kortade drivaxlar.


Och ingen anmärkan från SFRO? När gjorde du din bes?
Överst på sidan Längst ner på sidan
JockeE
#326 Joakim Engström/Sthlm
Skickat 2010-09-16 10:36 (#19189 - som svar till #19186)
Ämne: Re: Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?



Veteran

Inlägg: 156
1002525
Plats: Vendelsö
Problemet är ju att man inta kan få reda på vad det är för aluminiumlegeringar i brygga och axlar.
SFRO tycker att man ska vara helt säker på att det går att svetsa utan att hållfastheten försämras.
Det kan man väl förstå.

Det ända sättet då är ju att svetsa och provdra bitarna.

Kan man inte ta spilbitar från brygga och drivaxlar (måste finnas mängder) och svetsa ihop delarna till bita som går att provdra.
Det vore väl lämpligt att killen som svetsar åt Kulle gjorde det och dokumenterar svetsmetod och tillsatsmaterial.
Sen kan man kontakta någon av de tekniska högskolorna och låta dom göra hållfasthets prov och skriva ihop en liten rapport från det.

Det borde inte bli allt för dyrt.
Vi är ju ganska många som är intresserade av detta och kan dela på kostnaden.

Det vore skönt att reda ut detta en gång för alla.
Det måste ju även vara av intresse för Kulle som då hfår ett kit som SFRO accepterar utan en massa strul.

\\jocke
Överst på sidan Längst ner på sidan
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-09-16 12:42 (#19191 - som svar till #19183)
Ämne: RE: Det här med kortade corvette-axlar och bryggor vs. SFRO, vad gäller egentligen?


Elite Veteran

Inlägg: 608
500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Har som sagt för mig att detta redan är gjort, Kulle hur var det med det?
Överst på sidan Längst ner på sidan
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)