Sök | Statistik | Medlemslista Forum | Kalendrar | Album | Citat | Skal
Crocs Forum
Crocs Forum ->  Cobra forum -> Besiktnings relaterat -> Visa Tråd

Du är inloggad som gäst. ( logga in | registera )

Citat: Unikt för Cobran är att den blir snabbare med åldern..
- (Inlagt av: Man1n)

SFRO 1
Moderatorer: moderators

Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Visa tidigare tråd :: Visa nästa tråd
   Cobra forum -> Besiktnings relateratInläggsformat

uffe
#355 Ulf Berner
Skickat 2010-09-11 09:12 (#19106)
Ämne: SFRO 1

Regular

252525
Plats: Bålsta
Ja då börjar det dra ihop sig till SFRO 1 och efter samtal med en besiktningsman får jag besked att det är ett STORT problem att bryggan är kortad och bara ett lite mindre att drivaxlarna åxå är kortade!

Mycket tröttsamt då massvis av cobror är godkännda på detta vis.

Vore intressant att veta hur många som har fått sina "Kulle Cobror" godkända för att ha lite på fötterna när jag går i polemik med SFRO.

Uffe Berner/ cobra 2010
Överst på sidan Längst ner på sidan
woppe
#329 Sten Vuopio/Norr
Skickat 2010-09-11 11:00 (#19110 - som svar till #19106)
Ämne: Re: SFRO 1

Member

25
Plats: Luleå
Har haft samma problem men detta ska vara löst ring mej vid frågor Woppe 0703335510
LS7
#298 Thomas Bosaeus/Sthlm
Skickat 2010-09-16 08:31 (#19182 - som svar till #19106)
Ämne: RE: SFRO 1

Elite Veteran

500100
Plats: Stockholm Status: Reggad och klar, nästan ;)
Vad less man blir på detta, olika bud hela tiden, har för mig att Kulle lämnat in material för hållfasthetsprov? Kan det vara interna kommunikationsproblem inom SFRO? Eller hittar folk på saker ur tomma luften när det säger att problemet är löst? När jag gjorde SFRO 1 så påpekades det att drivaxlarna var kortade men inte ett ord om bryggan. Han sa till och med att hade han inte hört om detta internt på SFRO så hade han aldrig anmärkt, tyckte det såg kanonfint gjort ut.

Vad jag hört så har det ALDRIG inträffat ett brott på kortade corvette-axlar eller bryggor på en Cobra i sverige och det finns väl nån som gått +10,000 mil, känns som man hittat på ett problem som egentligen inte finns.

Kan inte alla ni som är klara med reggningen av era byggen med kortade axlar och bryggor fylla på med information om hur det gått?
Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2010-09-16 10:19 (#19188 - som svar till #19106)

Expert

200050010025
Plats: Herrängen Stockholm
Vad har du för besiktningman?
H-O Blom
#110 Hans-Olof Blom/Norr
Skickat 2010-09-16 16:48 (#19196 - som svar till #19188)

Expert

1000500100100252525
Plats: Uppsala // Status: Reparerar troligen något!
Jag blev uppmanad att röntga svetsarna på mina kortade Jagga.drivaxlar. ERA har ett utbytessystem så det är ERA som kortat drivaxlarna och bärarmarna. Eftersom det alltid ligger ett tryck på drivaxlarna när bilen står på hjul och kapningen är gjord med ett rejält instick så kan ingenting allvarligt hända om en svets på en drivaxel fallerar. Röret och drivaxlen kommer förmodligen att skära och så är det bara att linka hem lite försiktigt.

Om däremot en bärarm går av då........... Men, det var tydligen inget problem.

Jag brydde mig inte om att protestera och hade väl inte heller argumenten vid besiktningstillfället. Jag lyckades få svetsarna röntgade utan att bli ruinerad och alla var nöjda.

(hs_short.gif)

Bifogad fil
----------------
Bifogad fil hs_short.gif (23KB - 59 nerladdningar)
Lars
#323 Lars Essén/Sthlm
Skickat 2010-09-16 18:01 (#19197 - som svar till #19106)

Extreme Veteran

100100100100252525
Plats: Ekerö
I bygghandboken står det lite konstigt. Inledingsvis står det att bakvagnsbalk, drivaxel och undre bärarm inte får kortas. Sedan står det i texten att bakvagnsbalk helst inte skall kortas, men om den måste kortas ställs höga krav på svetsarbetet...

Jag har läst det som om det godkänns att den kortas om arbetet är riktigt utfört.

Lasse
uffe
#355 Ulf Berner
Skickat 2010-09-21 20:15 (#19320 - som svar till #19197)

Regular

252525
Plats: Bålsta
Jag har varit i kontakt med flera olika besiktningsmän och alla har haft synpunkter på den kortade bryggan, ingen har dock varit här och besiktat då jag tycker det verkar meningslöst att betala någon för att inte godkänna bygget när det bevisligen finns dom som gör det!
Micke Ån
#293 Micke Ån/Sthlm
Skickat 2010-09-21 21:04 (#19322 - som svar till #19320)

Expert

1000500252525
Plats: Vallentuna / Bällstaberg
Jag kommer i så fall att hamna i samma problematiska läge efter 5 års byggande... Men beträffande bryggan så fanns det väl en "fail safe" lösning, Woppe hade du bilder på en sådan lösning eller?
LS7
Skickat 2010-09-22 08:48 (#19332 - som svar till #19106)

Elite Veteran

500100
Är det inte dags att någon kontaktar SFRO centralt och reder ut vad som egentligen gäller?

Kulle, vad har du för information i ämnet?
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2010-09-22 09:21 (#19333 - som svar till #19106)

Regular

252525
Plats: Gäst SFRO
"Svar" är på gång från SFRO. Det har tagit alldeles för lång tid men det ÄR på gång och såvitt jag vet har alla individuella fall kunnat lösas under/i samband med byggbesiktning.

/Gustaf
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2010-09-22 09:33 (#19336 - som svar till #19332)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg

LS7 - 2010-09-22 08:48 Är det inte dags att någon kontaktar SFRO centralt och reder ut vad som egentligen gäller? Kulle, vad har du för information i ämnet?

SFRO har enligt den information jag fått av representanten här, tagit beslutet i våras att det går att svetsa om det är rätt utfört. Han sökte mig på telefon men fick inte tag i mig så han körde hit personligen och berättade detta. Men som jag tolkar det så har inte samma information gått fram till alla besiktningsmän eftersom att det är olika besked beroende på var man bor. SFRO var hemma hos #329 Vuopio och gjorde lite tester, skall tydligen ligga någon film på youtube om detta, men jag har inte hittat den.

Det har kortats både drivaxlar och bryggor sedan i början på 90-talet utan att någon har haft problem med brott eller att besiktiga förut. Jag påpekade detta och nej, ingen hade kortat drivaxlar innan på C4 enligt sfro. Både Butterfly och CES samt alla som bygger själv har kortat långt innan jag började med detta upplyste jag om då. Aj fan! Sen att dom inte kortar så mycket har ju ingen betydelse, det är svetsningen som dom ser som problemet.

PS! Såg inte att Gustaf hade svarat förrän efter att jag gjort inlägget.

LS7
Skickat 2010-09-22 11:01 (#19338 - som svar till #19333)

Elite Veteran

500100
therealpinto - 2010-09-22 09:21

"Svar" är på gång från SFRO. Det har tagit alldeles för lång tid men det ÄR på gång och såvitt jag vet har alla individuella fall kunnat lösas under/i samband med byggbesiktning.

/Gustaf

Tack för inlägget Gustav, hur är detta svar tänkt att kommuniceras?
PelleB
#324 Pelle Björnsson/Sthlm
Skickat 2010-09-22 12:45 (#19339 - som svar till #19338)

Member

Plats: Ekerö
Jag har mejlat den besiktningsman som ansvarar för Stockholmsområdet i samma ärende men ännu inte fått något svar.

/PelleB
therealpinto
Gustaf Ulander
Skickat 2010-09-22 12:58 (#19341 - som svar till #19106)

Regular

252525
Plats: Gäst SFRO
Vi lär lägga ut info på vår hemsida och förmodligen kommer jag ihåg att lägga ut det på CROCS forum också.

/Gustaf
LS7
Skickat 2010-09-22 14:52 (#19343 - som svar till #19341)

Elite Veteran

500100
therealpinto - 2010-09-22 12:58

Vi lär lägga ut info på vår hemsida och förmodligen kommer jag ihåg att lägga ut det på CROCS forum också.

/Gustaf

Ok, låter bra, tack för detta.
#3 Kulle
#3 Rickard Kulle/Syd
Skickat 2010-09-22 15:55 (#19344 - som svar till #19106)

1000100100100252525
Plats: Helsingborg

uffe - 2010-09-11 09:12 Ja då börjar det dra ihop sig till SFRO 1 och efter samtal med en besiktningsman får jag besked att det är ett STORT problem att bryggan är kortad och bara ett lite mindre att drivaxlarna åxå är kortade! Mycket tröttsamt då massvis av cobror är godkännda på detta vis. Vore intressant att veta hur många som har fått sina "Kulle Cobror" godkända för att ha lite på fötterna när jag går i polemik med SFRO. Uffe Berner/ cobra 2010

När sfro började komma med anmärkningar på att drivaxlarna var kortade var det inga problem att bryggan var kortad. När det framgick att det är rätt så rejält instick på drivaxlarna så gick problemet över till bryggan. Det har aldrig varit något problem att en drivaxel eller brygga har gått av på en kortad C4 vad jag vet, trots att det har körts med kortade axlar i 15-20år. Vi kan inte vänta tills en olycka inträffar, fick jag till svar. Ok, om det hade varit ett problem hade jag inte brytt mig, men detta är ett skapat problem. Däremot så finns det flera som har kört av på jaguar, vilken även är mer komplicerad att korta.

Jag skickade även ner ett par drivaxlar till Kockums Laboratorium för att dom skulle göra analys på material mm. Under tiden besiktigades en bil med kortade drivaxlar och brygga av den sfro-man som hade propagerat mest för att det skulle totalförbjudas och även att alla som var besiktigade skulle tvingas byta drivaxlar i efterhand(hans åsikt). Han hade även sagt till en byggare (Hedin) att hans bil skulle aldrig godkännas att framföra på svensk väg. Döm om min förvåning när han med beröm godkände bygget och sa att det var helt klart med att det var ok med att korta. Denna bil är även helt klar nu. Då stoppade jag testet på Kockums, eftersom att det inte behövdes längre. Detta var förra året. Det finns säkert uppåt 50 bilar som är besiktigade med kortade drivaxlar, så misströsta inte. Även Butterfly och CES är oftast kortade.

Det finns även en sparad mailkonveration mellan en byggare och just denna sfro-representant, där jag även har komenterat lite. Det finns några byggare som kan intyga att det är en rätt otrolig läsning. Men den tar vi inte här, med respekt för övriga sfro-representanter. Alla är inte lika dumma.

Drake
#270 Stefan Karlström/Sthlm
Skickat 2010-09-22 16:30 (#19345 - som svar till #19106)

Expert

200050010025
Plats: Herrängen Stockholm
Vem vare som korta? Va, vem vare???
Matthias
#244 Matthias Winald/norr
Skickat 2010-09-23 07:11 (#19357 - som svar till #19344)

Extreme Veteran

5002525
Plats: Uppsala, Jobbar som fan...
Kulle - 2010-09-22 15:55

uffe - 2010-09-11 09:12 Ja då börjar det dra ihop sig till SFRO 1 och efter samtal med en besiktningsman får jag besked att det är ett STORT problem att bryggan är kortad och bara ett lite mindre att drivaxlarna åxå är kortade! Mycket tröttsamt då massvis av cobror är godkännda på detta vis. Vore intressant att veta hur många som har fått sina "Kulle Cobror" godkända för att ha lite på fötterna när jag går i polemik med SFRO. Uffe Berner/ cobra 2010

När sfro började komma med anmärkningar på att drivaxlarna var kortade var det inga problem att bryggan var kortad. När det framgick att det är rätt så rejält instick på drivaxlarna så gick problemet över till bryggan. Det har aldrig varit något problem att en drivaxel eller brygga har gått av på en kortad C4 vad jag vet, trots att det har körts med kortade axlar i 15-20år. Vi kan inte vänta tills en olycka inträffar, fick jag till svar. Ok, om det hade varit ett problem hade jag inte brytt mig, men detta är ett skapat problem. Däremot så finns det flera som har kört av på jaguar, vilken även är mer komplicerad att korta.

Jag skickade även ner ett par drivaxlar till Kockums Laboratorium för att dom skulle göra analys på material mm. Under tiden besiktigades en bil med kortade drivaxlar och brygga av den sfro-man som hade propagerat mest för att det skulle totalförbjudas och även att alla som var besiktigade skulle tvingas byta drivaxlar i efterhand(hans åsikt). Han hade även sagt till en byggare (Hedin) att hans bil skulle aldrig godkännas att framföra på svensk väg. Döm om min förvåning när han med beröm godkände bygget och sa att det var helt klart med att det var ok med att korta. Denna bil är även helt klar nu. Då stoppade jag testet på Kockums, eftersom att det inte behövdes längre. Detta var förra året. Det finns säkert uppåt 50 bilar som är besiktigade med kortade drivaxlar, så misströsta inte. Även Butterfly och CES är oftast kortade.

Det finns även en sparad mailkonveration mellan en byggare och just denna sfro-representant, där jag även har komenterat lite. Det finns några byggare som kan intyga att det är en rätt otrolig läsning. Men den tar vi inte här, med respekt för övriga sfro-representanter. Alla är inte lika dumma.

Häng ut honom!
Hoppa till sida : 1
Läser nu sida 1 [50 inlägg per sida]
Hoppa till forum :
Sök i detta forum
Utskriftsvänlig version
Eposta en länk till denna tråden

Registrerat av: CROCS@CROCS.NU
(Radera alla cookies som denna webbplats har lämnat på din dator)